Noh - vailla tarkempaa tietoa, painelin kurkun siemenet matalaan kylvölaatikkoon. KOulinta siis edessä joskus ja toivottavasti kurkkuset sen kestää…
Kyllä minä olen ne kuolinut, eikä ole kummenpia säikkyneet…
Ei kai ne avomaankurkut ole sen kummempia? Luulisin, tosin viimevuonna taisin kylvää ne yksitellen jukurttipurkkeihin, josta sitten ne taimet multapaakkuineen laitoin kasvimaalle. Nuo minun tämänvuotiset kurkuntaimet tuolla on koulittuja, eikä pistäneet yhtään pahaksi. Nyt vielä kiireenvilkkaa koulittava Kiinalainen Käärme kurkku. Säilöntään tarkoitetut kurkut on vielä ihan pieniä, joista toinen laji ei ole edes itänyt
iesteri, viikonloppuna viimeksi kyseistä lajiketta - siis siemenpussia - pyörittelin kädessäni. Se on pitkä = kasvihuonekurkku, joka suojaisassa, lämpimässä paikassa pitäisi selvitä ulkonakin.
Hyvässä vauhdissa on kasvihuone kurkut. Ei yhtään säikkyneet koulimisesta..
No, jo on mahtavia kurkunkin taimet!
Vuokkis, olet ihan taimiguru!
Taidanpa ottaa lannoitepullon kanssa esille. En tajunnut, että sillä on noin iso merkitys…vaikka mullakin on Bio-Bizziä, jota saa laittaa joka kerta.
sorry euffis,nyt vasta muistin että kysyin niistä siemenistä.kiitos vaikkakin myöhässä ,vastauksesta.huomenna laitan ne siemenet itämään.!
Ou nou, kasvihuonekurkut kukkii jo täysillä. Olin melkein yhtä hätäinen kylvämisessäni kuin vuokkis. En kyllä ymmärrä, mikä minut sai laittamaan kurkut multiin jo aprillipäivänä. Oli kai tosi hyvä pila.
Täällä kurkkujen siemenet kylvetty eilen,,,,
mie kans kylvin kurkut suoraan kasvihuoneelle eilen…tosin vaan kaks kurkun tainta ois tarkoitus saada aikaseks…pari siementä pistin molempien paikalle vierekkäin ja nyppään sitten huono-onnisemman pois kunhan itävät.
Kuin myös kurkut kylvetty ja suurin osa jo itänytkin. Ei itäneet vajaassa viikossa kylmässä kasvarissa. Otin sisälle vaatehuoneen pimeyteen ja olivat vallan villiintyneet kahdessa yössä Katotaan nyt kuinka ensikertalaisen käy...
Tällaisia roikkoja on nyt nämä minun kasvihuonekurkkuni. Olisiko aihetta laittaa jotain tukea tai muuta. Nyt karkaavat minne sattuu..
Huhuu kurkunkasvattajat! Kyselin tuossa toisen otsikon alla ja kysynpä vielä täälläkin samaa asiaa. Eli miten pääsen eroon öttiäsisitä jotka ovat vallanneet kurkuntaimeni? Aiempina vuosina ovat iskeneet vasta myöhemmin, mutta nyt taimet ovat kärsineet jo ennen kasvatuslaatikoihin istuttamista. Pahalta näyttää ...
Tuntuu, ettei tavallisista puutarhamyrkyistä olisi mitään apua, vaikka kuinka suihkuttelisi. Mäntysuopaa olen suihkutellut myös aiempina vuosina, muttei siitäkään ole ollut sanottavaa hyötyä. Sato jää kehnoksi ja kasvit kärsivät. Rehevistä taimista voi vain uneksia.
Mitä neuvoksi? Mitä itse käytätte vai oletteko saaneet pidettyä öttiäiset pois kurkuistanne ilman myrkkyjäkin?
Vastailenkin tähän itse. Löysin petopunkkeja myyvän firman netistä ja kyselin tietoja. Tarkoitus olisi tilata satsi petopunkkeja syömään tihulaisötökät.
Onko kenelläkään kokemusta petopunkeista? Toimiiko? Pysyvätkö ötökät poissa?
Niitä ammattilaisetkin käyttävät.
Onko ihan normaalia et kurkun lehdet ratisevat. Kokeilin lehdestä pikkuisen puristaa kun näytti vähän kuivalta. Ratisi vain mut ei sit kuivalta kyllä tuntunut,en usko et on kuivuna. Oon sen eilen istuttanut ja heti kastelin ja tänään olen myös kastellut. Onko tosi ettei kurkkua saa kastella juurelle vaan siihen ympärille, tuntuu et se vesi ei mene oikeaan paikkaan ellei laita juurelle. Entäs kuin usein pitää kastella?
Mun mielestä kurkun lehdet on pikkaisen semmoista ratisevaa sorttia. Eli arvelisin normaaliksi.
Kurkku on eri herkkä kylmälle ja jos kylmällä vedellä kastelee, niin pitää kastella vähän kauemmas, että maa ehtii veden lämmittää ennenkuin se kurkun juuriin osuu.
Vuokkis, juuh, kyllä tukinarut ois paikallaan. Sekä isommat purkit. Itse käytän ämpäreitä / säkkejä ja sitten juurelta asti kieritän tukinarun kurkulle. Sitä pitkin saavat kiivetä kattoon asti.
Eilen suoritin kastelua ja huomasin ilokseni, että kasvihuonekurkussani on ensimmäiset kukat! Istutin ne reilu viikko sitten kasvihuoneesssa maahan ja asettelin tukinarut paikoilleen. Nyt vain kurkkua odottamaan.
Tässä kasvihuone-kurkkuni 1.6- Istutin ne seinustalle, kun ei ole tilaa kasvarissa. Nytpä sitten taas kyselen... Onko noissa erikseen tyttö- ja poikakasveja? Meinaan vaan, että miten ihmeessä saan kurkkuja, kun noissa kaikissa on pelkästään poika-kukkia koko varren pituudelta. Ovat nyt noin 70-85 cm. korkuisia.