Kokeilen kasvattaa kurkkua lasitetulla parvekkeella tänä vuonna ekaa kertaa, lajikkeena snack-kurkku Hopeline joka pitäisi olla itsepölyttyvä. Viikko sitten lauantaina kylvetyt 2 siementä ovat tietysti jo itäneet ja toinen kerkesi venymään valon puutteessa hiukan pitkäksi, mutta siirtoistutin sen sitten muutaman päivän ikäisenä isompaan purkkiin ja hiukan syvemmälle että saisi tanakkuutta edes juurten muodossa lisää.
Pitänee alkaa kohta tosissaan miettimään miten ihmeessä nuo saisi pidettyä sekä hengissä että ehjänä 2 kissan taloudessa siihen saakka että täällä Varsinais-Suomessakin lämmöt alkaa pysyä riittävän korkeina ulkoelämää ajatellen. Juurten tilantarve mietityttää, olen suunnitellut laittavani kurkuntaimet istutuslaatikkoon jonka sisämitat ovat karkeasti S32xL77xK21cm. Rajallisen kasvatustilan eli parvekeviljelyn takia ajattelin maksimoida laatikon käytön laittamalla kurkun kaveriksi mm. hernettä, oreganoa, pinaattia ja valkosipulia ja/tai ruohosipulia. Laatikko on sen verran iso että voin tarvittaessa eristää siihen omat osiot myös esim. mintulle jota myös on jo pikkuisina taimenalkuina omassa ruukussa.
Vuoden 2022 ensimmäinen oma itsekasvatettu kurkku
Ihanan rapsakka, raikas ja maukas.
Syötiin puoliksi
Lisää näitä.
Olen yleensä kylvänyt kurkut toukokuun alussa kasvihuoneessa taimipotteihin. Nyt oli kuitenkin niin viileää, että tein sen sisällä. Kurkut on olleet LED valojen alla ja ovat pysyneet sopivan matalina. Nyt huomasin, että niissähän on jo pieniä kurkun alkuja. Toivottavasti nuo kasvavat kurkuiksi eivätkä näivety pois siinä vaiheessa, kun istutan taimet kasvihuoneeseen.
Joko olette laittaneet avomaakurkut pihalle?
Kaksi yötä on ollut ulkona, minikasvihuone päällä. Sellainen 30 senttiä korkea. Sen päälle peitto jos pakkasta luvataan ja jos muistaa.
Eilen eka kurkku kasvihuoneesta.Tässä vaiheessa on vielä kauhia himo omiin kurkkuihin,mutta loppukesästä kysyy onko pakko syyä jossei halua
Kurkkuja pitää olla reilusti kasvamassa. Olisi katastrofi jos olisi liian vähän.
Sitten kun kurkkuja on niin niitä pitää myös olla koko ajan tarjolla. Ei mitään semmoista, että niitä pitäisi lähteä hakemaan. Aina kun käy ulkona ja tulee sisälle niin pitää olla kurkkuja mukana.
Meillä sääntö:Ainaku käyt kasvihuoneessa syö tomaatteja ja kurkkuja.
Mun kurkut kasvattaa isoja lehtiä mutta kukkia ei näy??
Nyt on kukkia ja alkuja. Satoa rupean odottelemaan. Millä lannoitatte kurkkuja?
Miks kasvihuoneen kurkku on niin hankala kasvatettava? Kukkia valtavasti mutta vasta kaksi kurkkua tulossa. Olen katsonut ohjeita netistä mutta en ymmärrä kuitenkin mitään. Onko avomaan kurkku helpompi, taidan ens vuonna laittaa sitä.
Hain äsken kaupasta paketin.
No kurkut oli tarjouksessa.
Ostin 8 kg avomaankurkkua.
Puolesta teen vissykurkut ja toinen puolikas kurkkusalaatiksi.
Isäntä syö etikkakurkkusäilykkeitä runsain mitoin.
Kasvihuonekurkku erittäin heleppo,ei tarvi tehä mitään ja tulee satoa,liikaaki.En oo koskaan poistellu versoja,annan vasn kasvaa niin palojon ku haluaa.Joka vuosi onnitunu hyvin.
Neljä kurkkua tulee kasvia kohden minulla. Ei ole lannoituksen puute.
kitikat,mullon kasvusäkissä.En laita mitään muuta lannotetta.
Kurkut on valloittaneet kasvihuoneen. Ne kasvaa kasvihuoneen takaseinällä ja olen ohjannut varret ensin ylös 2 m korkeudella oleviin tukiputkiin ja sitten niiden yläpuolella kulkemaan ovea kohti. Pisimmät varret on kai jo 5m pitkiä ja kurkkuja kasvaa runsaasti, vaikka jotkin hedelmänaluista on näivettyneet. Yhtään hedekukkaa en ole kasveissa huomannut. Olen poistanut kellastuneita lehtiä, mutta yhtään sivuhaaraa en ole tarkoituksella katkaissut. Kurkut kasvaa itsetehdyissä altakastelulaatikoissa puutarhaturpeessa ja joka täyttökerralla olen sekoittanut veteen Yaran Hydroa ja alkukesästä mukana on ollut myös Calcinittiä ja magnesiumsulfaattia.
Kurkulle ylin lämpötila on 29 astetta. Oma kasvihuone on myös pienehkö ja kesällä pitää kaikki olla auki. Katosta pitää olla varjostettuna toinen puoli, pääty, toinen sivu. Sitten saa pysymään alle 29 asteen.
Käytän lämpömittaria. Ei pysty arviomaan lämpöä.
Alkuja olisi kyllä reilusti.
Noh nih, nyt kurkut alkoivat kasvaa, mielenkiintoista.
Hah,sama juttu.Uusia alakuja mahoton tulossa.Eioo koskaan aikasemmin näin syksystä alakaneet tuottamaan.
On kyllä syöty koko kesä kurkkuja,yäk jo.