Kurkku, Cucumis sativus

Sain eilen maistaa ensimmäisen kasvihuonekurkun. Lajikkeena Lidlin nimetön. Ajattelin aluksi, että mulla kasvaakin avomaankurkkua, koska raakilevaiheessa näissä oli pinnalla samankaltaista röpöä ja piikkisyyttä. Tällä ekalla oli pituuttu kymmenisen senttiä ja se oli vasta puoliksi vihreä toinen pää oli vielä kellertävä. Otin sen kuitenkin irti, jotta saisin maistaa, kannattaako enää ensi kesänä kokeilla ko. kurkkua. 
Yllätyksekseni maku oli makea, eikä ollenkaan karvas. Ihan eri makuinen kuin kaupan kurkku. Olisko maussa hieman turvetta. :slight_smile: Pieniä raakileita on kahdessa taimessa kymmenisen kappaletta ja paljon kukkia. Katkoin latvat, josko nuo raakileet kypsyisivät ennen syyshalloja.

Täälä taas ylituotanto kurkuista :pleading_face:

9 purkillista säilötty. Tuskin kulutan talvella sen enempää. Ihan sopivasti tänä kesänä.

Hohhoijaa täältä :satisfied:

Tänä vuonna jokin meni kyllä pieleen. Laitoin kolme tainta samaan ämpäriin,ovatkohan liian ahtaassa,  mutta hyvinvoivalta näyttävät, se keltaisuuskin loppu.Tomaatteja onneksi tullut kiitettävästi.

Miks ei kasvihuonekurkut kasvata kuin neljä kurkkua kasvarissa, sitten lehdetkin ovat jo ihan keltaiset ja kasvu loppuu. Tomaatit samassa tilassa, sekö syynä. Lannoittanut olen mielestäni tarpeeksi. 

Jos lehet kellastuu niin sillon on lannan puute.Toissa kesänä mulla kurkuista alako jo alaku kesästä lehet haalistumaan.Kasvatan kasvusäkissä josson jo lanta valaamiina.Lannotepesä ei kastunu tarpeeksi jotenka piti tehä viillot lantapesän kohalle ja kastella sinne,jo alako väri muuttumaan.

Millaisia kokemuksia löytyy pitkän kurkun kasvattamisesta patiolla / seinustalla / amppelissa? Avomaankurkku ei sovi.
Meillä on kiviseinä, johon paistaa aurinko suuren osan päivästä, ja mietin pitkän kurkun kasvatusta tuossa kohdassa.

Tanya , kävisikö kurkku chinese slangen
Tossa linkin takana yksi paikka mistä saat siitä tietoa, googlaamalla lisää.  Se on hyvän makuinen ja satoisaksikin on mainittu ulkokasvatuksessa.

Kurkut kylyvetty eilen.Liikaa tietenki taas tuli,mutta taimelle varataimi.Avomaankurkkua en laita nyt niin palijon ku viime vuonna,tietenki nyt sato epäonnistuu ku vähemmän laitan. 

Ostin pussillisen partenokarppisia ja kylvän kohta. Vuosia olen omista siemenet ottanut, mutta nyt ei tunnu itävän.

Poimin tänään ekat kolme kurkkua ja olen hyvin tyytyväinen. Lämmittämättömässä kasvarissa ei mene mitenkään huonosti tänä kesänä.

Bobbie,tääläki syöty ekat omat kurkut :yum: Hyvä me :clap:t2::clap:t2::clap:t2::clap:t2:

Olette te olleet hyvissä ajoin liikkeellä! Minulla ovat kurkun ja kurpitsan taimet vasta nyt sellaisessa vaiheessa, että ajattelin tänään iltapuoleen istuttaa ne sekä niiden seuraksi tarkoitetut pensaskrassit ja samettiruusut kasvimaalle. Keli näyttää istutukselle sopivalta, on pilvistä eikä liian kuuma, tuulee kyllä aika lailla.
Joudun kuitenkin ottamaan talikon ensin käyttöön, sillä maa on toukokuun sateiden jäljiltä melkoista sementtiä, siihen ei saa pelkällä istutuslapiolla edes kaivettua kunnollisia kuoppia. Hiekkaakin lisään istutuskohtiin. Ja varmaan kanankakkaa. En ole vielä lannoittanut kasvimaata ollenkaan, kalkitsin kyllä vähäsen. Teen kuten viime kesänäkin eli lannoitan vain rivien kohdat sitten kun taimet ovat  kasvussa, ettei tule suotta lannoitettua juolavehniä.
Parvekkeelle tarkoitetulle kurkulle pitää käydä kellarista etsimässä ruukuksi modifioitu ämpäri ja multakin taitaa olla vähissä, olen käyttänyt kaikkiin tarkoituksiin viereisen s-marketin kukkamultaa. Ensin kuitenkin äänestämään - ensin työ, sitten huvi.

Miksi kurkut ei lisäänny vaikka kukkia runsaasti. Saanut vain 6 kpl tänä vuonna. Onko kuumuus ollut syynä ettei pölytys onnistu?

Meillä ei edes kuki kurkut, ei enää pitkään aikaan. Ehkä viisi kurkkua tullut kasvia kohti.

Mulon ollu surkia sato kasvihuonekurkuista.Ensin sai tapella että taimet lähti kasvuun,sitten satt7 yks semmonen että vaan poikakukkia tuotti,oon nostannu sen jo pois.Baby,Passandra ja Iznik jäi kasvuun.Muina vuosin mahoton ylituotanto ollu,tänä vuonna just saatu syyä.Toisaalta hyvä ettei tuu liikaa,niitä pitää olla sitten jakamassa jokapuolelle.
Nyt loput kurkut kumman muotosia jotenki puikuloja,alaosa paksumpi ja yläosa ohut.

Laitoin 3 kpl siemeniä itämään koemielessä ja tietysti kaikki iti. Ei minulla ole sydäntä niitä heivata niin annoin kasvaa. Ja ne kasvoi.
Nyt ne on miltei metrisiä ja paljon pienenpieniä kurkunalkuja :hugs:
Ongelmana on että missä niille tila täällä sisällä. (Kasvavat vesiviljelyssä)
Kasvihuone ei tule kysymykseen koska viimekin yönä pakkasta oli -12 astetta… 

Lajike tuttu ja varma sekä herkullinen Passandra.

Kohta pitää alkaa idättämään ihan oikeasti kurkkuja kesäksi :grimacing:

Ihanaa, päivä tai pari niin saadaan maistaa omia kurkkuja :grin:
Nämä kolme kurkkutainta on ne koemielessä idätetyt, on paljon pieniä kurkunalkuja.

Laitoin kesäksi kurkunsiemeniä itämään reilu viikko sitten ja ovat jo tässä tilanteessa. Itivät ja kasvavat nopeasti.
Yhdessä verkkoruukussa on 3-4 tainta. Lajike tietysti Passandra.
Nämä pääsevät kasvihuoneeseen kunhan on yksi kunnon lehti / taimi.
Ostin valmiiksi kannelliset vesiastiat mihin nämä pääsevät asumaan kesällä.
Voi olla että idätän lisää kurkkuja touko-kesäkuun vaihteessa. Meillä syödään paljon kurkkuja, tuoreena.