OK, Joten yksivuotiseksi mainittuna siemen on hyvinkin “talvenkestävä”. Kylvin ruukkuun joskus kesällä, mutta yhtään ei silloin noussut taimelle. No nyt on kevään ensimmäinen yrtti kasvamassa
Jep, se siementää penkissäkin ihan kohtuu hyvin ;-). Tänä vuonna kokeilen valkoista muutamalla siemenellä.
Minä kokeilen josko saisin variegatat itämään. Enkä ole tiennyt että sitä on valkoisenakin.
Tehäänkö vaihtarit? Mä en tienny et sitä on variegatana =D
Kun kurkkuyrttiä kylvää kerran, sitä saa kitkeä tai siirrellä taimia sopivampiin paikkoihin vielä vuosia ensimmäisen kylvön jälkeen. Minulla on tosin ollut vain sitä ihan tavallista sinikukallista.
Näin on, melkein rikkauoho, mutta mukava sellainen. Helppo kitkeä.
Olen antanut kasvaa kasvimaalla siellä sun täällä, joten nyt sitä on ihan joka paikassa
Sininenkin on kaunis, hienosti se kukan väri vaihtuu "vanhetessaan".
Tässä vielä odotellaan tän maailmanvallotusta, pitää laittaa vielä vähän lisää
Kurkkuyrtti ollut mulla jo pitkään, kylväytynyt itsestään. Jostain syystä viime kesänä ei noussut yhtään ainutta ja että minä kärsin kun sitä ihanan kaunista kukkaa näkynyt yrttien keskellä. Nyt olen laittanut siemenet multiin ja ne on jo isoja, etten vaan jää tänä kesänä ilman näitä kauniita sinisiä kukkia. Leikkaan syksyllä siemenet pois niin ei pääse leviämään, samalla lailla kun sormustinkukkakin.
Ei leviä eikä kasvakaan, jos kaikki siemenet leikkaa pois. Yksivuotinen kasvi on, kylväytymällä säilyisi paikallaan ja liikoja taimia voi kitkeäkin pois.
Tarkkana saa olla, jos aikoo ehtiä leikellä siemenet pois!
Nyt just ovat itäneen talvehtineen timjamin juurella Timjami oli siis kesällä ruukussaan kasvimaalla, missä kurkkuyrttiäkin kasvoi siellä täällä.
Mistä lienee punertava kurkkuyrtti tullut kukkamaahan, varmaan lintujen mukana, koska ennen ei ole ollut.
Nuo vaihtaa väriä, jos ennen on ollut sinistä. Meillä on samassakin varressa sinisiä ja punaisia kukkia.
Ennen ei ole ollut kurkkuyrttejä ollenkaan, nyt niitä on jokapaikassa sinisiä ja vain yksi tuollainen punertava…tuota punertavaa vois olla enemmän
On voinut tulla siemeniä jonkin vaihtarin mukana.
Itse tänä vuonna ekaa kertaa yritän itse kasvatella kurkkuyrttiä. On sekä sinikukkaista että valkokukkaista. Mitenköhän menestyy kukkalaatikossa?
Isohkossa ruukussa voisi mennä. Kasvaa nopeasti suureksi ja varret saattaa kaatuilla. Taitaa kuitenkin olla parhaimmillaan ihan maassa kasvaessaan
Niin on kuten Miikos sanoi. Aika rento on, suuri ja korkea. Ja karvainen ja karhea
Mulla kasvaa ja siementää itsestään joka vuosi, kaunis ja perhoset/mehiläiset tykkää!
Mulla kurkkuyrtti kasvaa kasvihuoneen seinustalla ja siinä viihtyy hyvin. Mun mielestä kaunis karvainen kukka
Mulla on ihan villinä jo kasvimaalla, mutta on helppo kitkeä. Kaunishan se on.
Yrttikäyttöön sitä ei enää suositella, tiesitte varmaan sen.