Kurkkuyrtti (rohtopurasruoho), Borago officinalis

Juu jotain sellaista olin lukevinani jostain puutarhalehdestä että kurkkuyrttiä ei pitäisi enää käyttää yrttinä.

Miksi ei saisi käyttää, tietääkö kukaan ? En kyllä ole sitä käyttänytkään mitenkään, mutta ajatuksena on ollut laittaa kukkia ja vettä jääpalalokeroon ja jäädyttää kauniita jääpaloja niistä.

Se niiden sininen väri on jotain aivan ihanaa :slight_smile:

Juu ei, ei maksa vaivaa ei kannata hankkia. Kukat koristeeksi ja lehdillä voi pyyhkiä ihoa itikoiden pistelyn ja nokkosen polttelun jälkeen. 

Salaatiksi silputut lehdet on ei ei ei,  sehän sisältää pyrrolitsidiinialkaloidia ja käy maksan päälle (jatkuva käyttö ja suuret annokset, vaan mistäpä sen maksansa sietokyvyn tietää särkylääkkeiden ja nautinnollisten aineitten normikäyttäjä)

Muutaman kerran kukkia koristeena vuoden aikana ei varmastikaan vaikuta mitenkään. On tosiaan annoksista kiinni tuo myrkyllisyys niin kuin monissa muissakin asioissa. Pakastaa en ole kukkia jaksanut kuin joskus kauan sitten kokeillakseni, mutta kesäisen täytekakun päällä koristeena olen käyttänyt kyllä.

Lisäys: Ja itse kuvittelen olevani aika terve :) 

Mie laittelen kurkkuyrttiä sen kauneuden vuoksi ja mehiläiset kuulemma tykkää niin ainakin mies sanoi joka on mehiläistarhuri.

Ja mullahan  itellä kurkkuyrtit kasvaa ja lisääntyy kuin rentosyntinen. On se vaan niin nätti, myös jääpaloihin pakastetut kukat 6.12. boolissa/mehulasissa. Kelpaa perhosille ja kimalaisille! Valkoista olen kylvänyt ihan tarkoituksella, vähän laimealla menestyksellä, vaan toivossa elän. On se vaan niin hieno sana tuo pyrrolitsidiinialkaloidi…

Törmäsin tällaiseen sähkönsiniseen kukkaan kuin “Rohtopurasruoho” . Onkos kellään tietoa moisesta ja mistähän sais siemeniä?

Se on kurkkuyrtti ja siemeniä taitaa keväämmällä löytyä vähän joka kaupasta :slight_smile: siinä on tosi hieno sininen väri josta tykkään kovasti. Siementää ihan kivasti ja taimia putkahtelee keväällä vähän siellä sun täällä.

Yritin tuossa etsiä netistä tuolla rohtopurasruohon nimellä,mutten löytänyt suomeksi kuin vikiprdian. Pitääpä katsoa tuo kurkkuyrtti. voi kun löytäs jostain siemeniä…

Kurkkuyrtti,purasruoho,siemeniä on siellä missä yleensä yrttien siemeniä,esim."Isoäidin kasvit"myy ja kun sen kerran mailleen saa,siitä ei meinaa päästä eroon.näkyy lukevan siinä,että esim.rohtokasvi.

Kurkkuyrtti löytyy ihan markettienkin valikoimasta. Valkoinen on myös tosi kaunis :slight_smile:

Juu nyt löytyi suomeksikin =). Hirmusen ihanan värinen on tuo kukka niin sillä aattelin hommata. Ja lääniä on mihin levitä =)

Kurkkuyrtin kun pistää pihaansa niin se ei ikinä lähde pois, muuttaa vaan paikkaansa. Kitkemään joutuu. Jostakin luin että siemenet säilyttävän maassa itävyytensä vuosia(-kymmeniä?) Suorakylvö riittää.

Siirsin tähän tuolta toisaalta kurkkuyrttiin liittyvän keskustelunpätkän. Ja jatkan siihen itekin täällä.

Minusta kurkkuyrtti on mukava kun se putkahtaa kasvimaalla sieltä tai täältä esille kasvamaan. Jos se kasvaa paikassa jossa ei oo hyvä, senkun nostaa pois ja laittaa kompostiin. Mulla ei ole ollut ongelma, vain pari hassua tainta kesässä nousee. Sen kukan väri on ihanan kirkas sininen, mutta kukinta ei ole sellainen ilotulitus kuin voisi ajatella. Aika vaatimaton oikeastaan.

Ei tosiaan haittaa jos leviää , kyllä meille mahtuu. Ihastuin vaan tuon kukan malliin ja väriin…viehkeä. pakko saada jostain. Bongailu kaupoissa alkakoon :wink:

Ihana kukka, hieno sininen väri, eikä leviä holtittomasti. Kerran sen saatuani en halua olla ilman.

Multa on kurkkuyrtti kadonnut kokonaan. Joskus toistakymmentä vuotta sitten niitä oli enemmänkin, mutta sitten ukko luki, että eivät olleetkaan sopivia syödä, ja ryhtyi systemaattiseti niitä hävittämään, koska olin ehtinyt jo "opettaa" lapsille, että ovat syötäviä. Tässä muutama vuosi sitten vakuutin isännälle, että nyt on lapset niin isoja, että ymmärtävät puhetta, ja ovat jo unohtaneet koko kasvin. Parina vuotena olen heitellyt siemeniä maahan, vaan ei näy kukkia. Ilmeisesti mun pitää oikein purkkiin niitä kylvää ja huolehtia taimista tarkemmin.

Samoin,K-E ,silloin oli juttua että ei pitäisi syödä,oliko siitä nyt sitten haittaa maksalle vai miten se oli,minäkin nuo jutut olen lukenut.Se on sitten hissukseen hävinnyt kasvimaalta kun maatakin on muutettu,jos nuo samat alueet muokkaisi saattaisi taas ilmaantua.Kyllä siitä varoitettiin.Kukkana en ole niin kovin ihastunut,siksi annoin hävitä.Varsi on paksua ja vie tilaa kun on haarakas.

Mikähän siinä sitten on, että aikoinaan sitä voi syödä ja nyt ei? Siis yleensä? Onko ihminen muuttunut vai tiede muuttunut? Itse ihastuin suunnattomasti nimeomaan tuohon kukkaan ja siksipä sitä yritän metsästää jostain =)