Kurkkuyrtti (rohtopurasruoho), Borago officinalis

Voi aiheuttaa maksavaurioita ja syöpää. Ei pidä käyttää sisäisesti suuria määriä, eikä pitkään tai jopa ollenkaan, eikä varsinkaan teenä, eikä raskauden ja imetyksen aikana. (Sinikka Piippo: Luonnon lääkeyrtit) Toisin sanoen pari kukkaa kakun päällä korsteena ei juuri haittaa, mutta minusta koristearvoa hiukan vähentää mielikuvat vaarasta ;)

Nasty76: jos ennen on vaaroista tiedetty, on niitä uhmattu, jos on katsottu hyödyn olevan suurempi, kuten nytkin tehdään. Pitkäaikaisen käytön vaaroista oli ennen vaikea saada tietoa, eikä se nytkään niin helppoa ole. Useista yrteistä on tutkittu niiden vaikuttavat aineet vasta viime aikoina. Kurkkuyrtin pyrrolitsidiinialkaloideista ei ennen 2000-lukua tiedetty. Jaa, juu, Piipo kirjoittaakin, että sitä on vain varressa ja lehdissä, ei kukissa.

Mä olen laittanut niitä kukkia salaatin koristeeksi, samoin kuin kehäkukan terälehtiä.

No näinhän se on oltava. Nyky aikana tiedetään enemmän kuin ennen ja varmaan valveutuneempaa on tämä elo nykyään muutenkin.

Joka tapauksessa ihana kukka siinä on =)

Mihinköhän aikaan pitäisi olla liikkeellä jos tahtoisi nipsiä siemenet pois kurkkuyrtistä? Nyt kukkii vallan mahdottoman kauniisti keskellä yrttineliötä, mutta palstanaapurit eivät ehkä osaisi arvostaa syyskynnön mukana kaikkialle levinnyttä jälkikasvua…

Miten ootta käyttänny kurkkuyrttiä? Kukatko vaan? Eihän siitä uskalla juuri muuta käyttääkkään,lukemani perusteella.
Miksikköhän sitä muuten laitoin kasvamaan,hmmm,taas tyhymä kokeilu.

Ok,kiitos!
Kukkien takia varmaan minäki tuota oon hamunnu,ja pölyttäjien houkuttimeksi.

Minkälaisia kokemuksia täällä ihmisillä on kurkkuyrtin käytöstä puutarhassa, kumppanuuskasvina tai pölyttäjien houkuttajana?

Itse laitan tänä vuonna ensimmäistä kertaa kurkkuyrttiä, lähinnä houkuttelemaan pölyttäjiä, mutta ajattelin tehdä myös testiä mansikan kanssa, toiseen paikkaan pelkkä mansikka ja toiseen kurkkuyrtin kanssa, kuuleman mukaan parantaa satoa ja makua.

Onko täälä ylipäätään enää kurkkuyrtin kasvattajia, kun viimeiset viestit ovat jo 5 vuoden takaa?

Kaippa niitä siemeniä ihan tokmannilta löytyy…

Tarhamehiläisten ja kimalaisten ehdoton suosikki, surina käy. Tää on valkoinen  itsestään siementävä hyvässä mullassa reilusti yli polven korkuinen pensas jo. Monta siementainta yhdessä ehkä 6-10.

Mansikoiden kukintaa ei ehtinyt pölyttäjiä houkuttelemaan, monille lie viimeinen ateria.

Valkoinen aloitti kukinnan ekana, pimpparit tykkää:

3 tykkäystä