Kurpitsa, Cucurbita

Tökkäsinpä minäkin kesällä muutaman kurpitsantaimen kompostiin ja viime viikolla keräsin talteen huikean kolmen kurpitsan sadon pomppivaa hymyä. Suurin painoi huikeat 9 kg ja pienin on nyrkinkokoinen, yksi siltä väliltä. Keskimmäinen tippui tytöillä käsistä ja meni halki ja tollerit ahmivat ihan hulluina sitä kurpitsaa ! En minä niillä kurpitsoilla mitään aio tehdä, koristeena taidan pitää hetken. Mutta hämmästynyt olin siitä, että koirat niin kovasti kurpitsasta tykkäsivät - nyt odotan vain milloin alkaa oksentelu... Ahmivat sitä nimittäin aika lailla...

Tässä eräs idea hyödyntää viime kesän runsas kurpitsasato. Linkki

nanikka, kyllä tuohon muutama kurpitsa meni :smiley: No minä vaan tehnyt perinteisen säilykkeen lisäksi laatikoita, muhennoksia, sekä soseena pakkaseen talven tarpeisiin… Hillot unohdan tältä vuodelta, kun on vielä entistäkin…

Huvitti kun jaoin halukkaille ja vähän vähemmin halukkaille Joonaksen (n60kg). Jo 5kg pilkkominen kuutioiksi oli joillekin tosi iso homma. Ja toiset pilkkovat satoja kiloja:D

Huomasin, että taas onnistuin kasvattamaan sellaisia kurpitsoja, jotka soseutuu saman tien… Onkohan syy kasvatuksessa, vai lajissa? Liian vähän kastelua? Vain Big Moon pysyi kasassa. Nyt vähän vajaa 20.Kg. menossa soseeksi…

Oman kokemukseni mukaan kypsäksi ehtineet talvikurpitsat soseutuu keitettäessä ja keskenkasvuiseksi jääneet pysyy palasina.

Mun kurpitsat jäi keskenkasvuisiksi ja teinkin niistä pikkelssiä. Ostin yhden kypsän oranssin pumpkin pie:ta varten, sillä siihen tarvitaan sosetta.

Mikä talvipurpitsalajike kasvaa vain 3-6kg ja on heleän oranssi väriltään?Jälkikasvu ja ystävät toivovat sellaisia ensi vuodeksi.

Viimeine kurpitsa on sitten pistetty pannulle. Hyvää oli. Kätevä vihannes, kun säilyy pakastamatta, keittämättä ja ilman säilöntäaineita.

Mummi, jos vielä tarviit pienempien talvikurpitsojen siemeniä, niin laita mulle osoite hölöllä, niin voin lähettää. Mikä kaunis lajike tuo vihreä on kuvassasi?

Meillä on vielä jäljellä kymmeniä talvikurpitsoja ja muutama kesäkurpitsakin. Nam.

Tuo vihreä on Delica f1. Sitä on vielä kaksi siementä jäljellä.

Tänä vuonna aion laittaa ainakin yhden kurpitsan kasvamaan. Millaisia nuo “butternut” lajikkeet mahtavat olla? Mietin, löytyisikö sellaista kurppaa, jota voisi syödä muutenkin kuin säilöttynä? En ole koskaan kasvattanut kuin kesä- ja spagettikurpitsaa.

Olen kahtena kesänä kokeillut kurpitsan kasvattelua ja huonolla menestyksellä. Mutta en vieläkään aio luovuttaa. Tänä vuonna vaihdan paikkaa ja yritän taas uudella toivolla. Ajattelin laittaa yhden jättikurpitsantaimen ja muutaman öljysiemenkurpitsan.

Q, eikö tullut ollenkaan kurpitsaa sitten viime vuonna? Mitäs noilla öljykurpitsoilla voi muuten tehdä?

Mulla on pari viime vuotista jättikurpitsan siementä, haluaisin kokeilla…no avomaalla ei varmaan hirveän jätti tule, mut jos oma halloween-lyhtykin…

Ekana vuonna jättikurpitsa kasvoi mummolassa kompostissa tosi hyvin, mutta en töitten takia ehtiny pölyttämään ja sateisten kelien takia ei oikein öttiäisetkään auttanu.

Viimekesänä joku myyrä mylläs koko kompostin ylösalasin ja oli vissiin liian raskas isku kurpitsan taimelle, kun juroi vaan koko loppukesän.

On aika varjossa se komposti, joten ens kesänä ajattelin koittaa laittaa avomaalle, aurinkoisempaan ja teen kukkulan puutarhamullan avulla. Ainakin joku tuolla aikaisemmin kehui sellaista tapaa.

Öljysiemenkurpitsat voi käyttää kesäkurpitsan tavoin nuorempina, mutta jos antaa kurpitsan kypsyä niin sisus tulee täyteen niitä ihania kurpitsansiemeniä, joita ilman en voisi elää. Ne on niin ihania Myslissa ja sämpylöissä ja kastikkeissa paahdettuna. Ja nyt onkin ajatuksena saada suurin osa vuoden tarpeista omasta maasta, mutta tällä kasvatustaidolla ja kurpitsansiemenhimolla ei vielä hihkuta liian aikaisin.

Ostin myskikurpitsan siemeniä, yhtäkkiä aloin kuvitella, että tykkäisin syödä niitä. En ole tietääkseni kokeillut. ;O)

Mihin aikaan olette ne laittanut, ja sisällä esikasvatukseen vai suoraan avomaalle kesäkuun alussa? Kerkiääkö avomaakylvönä?

Minä ainakin esikasvatan vähäsen. Maan pitäisi olla hirmu lämmin jos siinä meinaa idättää ja sitten voi sato jäädä pieneksi jos niin kauan odottaa. Riippuu tietysti paikastakin,

Öljysiemenkurpitsa kannattaa laittaa vähän edemmäs muista sukulaisistaan. Jos kukastakukkaan kaverit pölyttää sen  jollain muulla, kuin öljysiemenkurpitsalla, siemeniin tulee tod.näk. kuori, mikä hankaloittaa siementen käyttöä.

Jaahans, tuota en tiennytkään. Nyt ei vaan oo paljon vaihtoehtoja, kun on niin pieni pläntti vaan käytössä ja kumpaakin tahtoo laittaa. Pitää kokeilla miten käy. Jos tulee kuoria niin sitten vaan pitää askarrella talvi-iltojen harrastukseksi.