Mä kyllä veikkaan, että ko. tapauksessa siemenet pysyvät kuorettomina, mutta jos niistä ottaa siemenet seuraavan vuoden kylvöille, voi kuorellisuus seuraavalla sukupolvella jo olla sitä sun tätä.
Taitaa olla vappuna sitten paitsi perinteinen avomaankurkun kylvö myös myskikurpitsan kylvö!
Lähteeköhän kurpitsa kasvuun omista kurpista otetuista siemenistä? Nyt on iso kasa siemeniä, kun viimeisen ison kurpitsan pilkoin soseeksi ja hilloksi. Lajikkeesta kyllä ei ole tietoa, sillä sain tuon kurpitsan syyskuussa jo. Hyvin se oli säilynyt, vaikka en sitä heti pilkkonut, kun kaikki purkit ja pakkanen oli täynnä jo…
Lähtee jos siement ovat ehtineet kehittyä paksuiksi.
Onko kenelläkään suosituksia millainen kurpitsa sopisi parhaiten ensikasvattajalle? Tytär haluaisi kovasti, että äiti kasvattaa ihan oikean kurpitsan ja syksyllä pidetään kurpitsakekkerit. Puutarhoilta saa ilmeisesti vain kesäkurpitsan taimia, joten siemenestä pitäisi mulla homma aloittaa. Ja se vielä, että mistä sellaisia siemeniä saa
Käytännössä kaikki C.Pepot mitä tuolla kaupan hyllyillä myynnissä. Ne vähän nopeampia kuin C.Maximat.
Joku Connecticut Field vois olla kiva. Ja tietty Baby Bear. Ensimmäinen jotain 5-15 kiloa ja jälkimmäinen kilon korvilla.Oransseja molemmat.
Kaupasta saa.
Oi kiitos vastauksesta. Kaupan siemenöisiä siis katselemaan.
Hei - lukiko kukaan eilen ilmestynyttä Viherpihaa? Lehdessä oli juttu erään ruovan puutarhasta jossa kasvoi jättikurpitsa sateenvarjon alla. Jäin miettimään että mitä virkaa se sateenvarjo teki? Suojaa liialta auringolta - ei kai? liialta sateeltako?
Itse aion kasvattaa nyt ensimmäistä kertaa halloween-kurpitsat lapsille (Big Max -lajike), kohopenkki odottaa ja siemenet joita en kylvä vielä pariin viikkoon (olen vitosvyöhykkeellä)
Pitääkö kesäkurpitsan siemenet liottaa ennen kylvämsitä ?
Itse en ole liottanut ja hyvin on aina noussut. Kai pääosa isoista siemenistä itää nopeammin jos liottaa? Itse vain unohdan ne sinne liotusveteen liian helposti ja siksi olen todennut että on parasta kylvää vaan ettei käy huonosti
Ei ole mikään pakko liottaa, mutta liottaminen voi nopeuttaa itämistä. Yleensä ovat todella hyviä ja nopeita itämään!
kiitoksia R&T ja Kaisaliisa
Babybearit itäneet, kiitos Kaisaliisa <3
Jee, on ne niin suloisia ja ihania
Minä sain erilaisten F1-kurpitsojen siemenpusseja ja pitihän niitä kokeilla. Oli vain pari siementä per pussi, mutta kyllä niistä jo paljon taimia tuli. Ja kaikkia odotan innolla, Super Sweet-sekoituskin - jokaisesta siemenestä voi kasvaa erilainen kurpitsa, yhteistä vaan supermakea maku. Eihän tästä enää syksyn odotus voi parantua
Mä kylvin tiistaina jo ekat öljysiemenkurpat ulos. Olin siemenet ensin idättänyt kosteissa suodatinpusseissa ja nopeasti lähtivät ulkona kasvamaan. Ja ensi viikolla tulee sitten varmaan tappotuomio, kun on niin kylmät yöt tulossa. Onneksi on purkissa esikasvatuksessakin muutama taimi varmuuden vuoksi.
Miten monta kerrosta harsoa taimet tarttis, että selviävät avomaalla noin kylmistä öistä? Koskaan ennen en ole harsoa käyttänyt. Voisin vaikka opetellakin.
Myöhäisherännäisenä pistin pari kurpitsan siementä purkkiin kasvamaan, kun huomasin että onhan minulla sittenkin yhdelle paikka. Tom Fox on lajike, eli pyöreä oranssi kurpitsa pitäisi tulla, mutta ei mikään jätti kuitenkaan. Saa nähdä itääkö ja sitten vielä että kerkiääkö. Eiköhän kerkiä, jos vain itää. Oli sen verran vanha pussi, että se ei ole ihan taattua enää.
Minuakin on nyt ruvennut kurpitsa kiinnostamaan. Aiemmin en ole kurpitsalle lämmennyt, kun en oikein ole keksinyt mihin sitä käyttäisin (esim. pikkelsejä tai sen tapaisia säilykkeitä ei meillä syödä). Voisiko kurpitsasta tehdä lisukkeen esim. kuutioimalla ja paistamalla uunissa öljyn ja mausteiden kera? Valmistan siten bataattia ja päähäni on nyt jotenkin pinttynyt, että olisihan kurpitsa ainakin samannäköistä…
Nuu, mistä löysit sitä Super Sweet-sekoitusta? Jos tässä nyt kurpitsankasvatukseen ryhdyn, niin olisi kiva että lajike olisi ainakin makea eikä mikään puunmakuinen.
Ainiin, ja risteytyykös kurpitsa ja kesäkurpitsa keskenään? Tässä tuumaan, että en taidakaan voida kasvattaa kurpitsaa partenokarppisen kesäkurpitsan läheisyydessä…
Tigerella, se oli Skotlannista ostettu tuliainen, Thompson & Morganin siemeniä. Tarkemmin pussissa lukee "Squash Winter" - High Sugar Mixed F1 Hybrid. The sweetest Winter Squashes. Kuvassa eri näköisiä kurpitsoja.
Pussin selostus sanoo: Pensasmaisia kasveja jotka tuottavat "yhden aterian kokoisia" eri muotoisia hedelmiä, paino 500 g - 750 g. Erinomaisia mikrossa valmistettuna, leivottuna, keitettynä tai paistettuna. Kylvö huhti-touko, sadonkorjuu elokuusta lähtien.
Sen käyttö on yhtä monipuolista kuin perunalla eli : "As versatile as a potato - fruits can be stuffed, steamed, mashed, baked, roasted or microwaved. Flesh is also sweet enough to eat raw. Good sourse of vitamins B1 and E. High in antioxidants."
Pussin hinta £1,99, siemeniä n. 10.
Noitahan saa tilattua postitsekin. Vielä ehtii kylvää Ai niin, yksi toinen Thompson & Morganin kurpitsansiemen jota kokeilen myös nyt on:
"Squash Harrier F1 Hybrid" - Early fruiting Summer Butternut". Satoa n. 95 päivää kylvöstä. Pensasmaiset kasvit, hedelmän paino n. 800 g. Makea ja ravinteikas. 4-5 hedelmää / kasvi, hedelmillä erinomainen säilyvyys.Monikäyttöinen - paista, leivo, soseuta. Kylvö touko-kesäkuu. Sadonkorjuu elokuusta lähtien. Pussin hinta £2.19, keskimäärin 10 siementä.
Kiitos hyvästä selostuksesta, Nuu.