Tänään laitoin edellä mainitut kurpitsat kasvimaalle harson alle. Kolme tainta (+ jättikurpitsa) jäi vielä odottamaan istutusta huomiselle. Oli kasvupotit jo täynnä juuria ettei istutusta paljon enää olisi voinut lykätäkään. Toivottavasti kesä nyt älyää tulla myös yökylään
Mulla kasvaa kaksi öljysiemenkurpitsaa tuolla kasvimaalla, mutta ne on ihan erinäköiset taimet. Oonkohan onnistunut jotenkin otkemaan taas taimet keskenään. Hitsiläinen sentäs.
mulla on onnettomat räpäleet talvikurpitsaa avomaalla, niistä varmaan tuu yhtään mitään taaskaan :S lämpöpenkkiäkään en voi tehdä kun löydä olkia mistään/ kompostia…
Ja mun ainoo itänyt spagettukurppa vaan otti ja kuoli. Yx tavallisen kurpan taimi meni veteläx ja kuoli ja yhen ja ainoan sain tänään ihan maahan asti. Mutta olenpa ihan iloinen siitä ainokaisestakin.
Voi kökkö
Jospa tämä ainokaiseni vielä sinnittelisi
Muoks. ekaa kertaa siis kurpan kasvatusta siemenestä yritän. Tein ohjeen mukaan lämpöpenkit, istutin varovasti juuripaakkua rikkomatta sisällä esikasvatetut taimet lämpimään penkkiin ja harsolla suojasin varmaan pari ekaa viikkoa. Silti enää vain tämä yksi pikkuruinen sinnittelee…
Kurpitsan juurenniska on minun kokemukseni mukaan arka kosteudelle. Varon laittamasta juurenniskan päälle multaa samoin kuin tuoretta ruohosilppua. Ruohosilppu saattaa mädättää varren.
Olen laittanut kurpitsantaimille istutusvaiheessa kuivista oljista kauluksen, se tukee honteloa (?) tainta ja hieman varjostaakin. Olkikauluksen ulkopuolelle laitan surutta ruohosilppua suuret määrät. Tällä tavalla olen viime aikoina saanut kurpitsantaimet pysymään elossa.
Hups, enpä ole käynyt moneen päivään vilkaisemassa harsojen alle…
NooraNokkonen, ensi kesänä uudelleen!
Niin kai sitten, onneksi kylvin penkin ympärille krasseja ja kehäkukkia, niin jotain iloa edes.
Istutin tanakan öljykurpitsan taimen kasvilavaan viikko-pari sitten (myöhässä?)
Lavassa on vaan puutarhamultaa ja jotakin Kekkilän tms. kasvilannoiterakeita.
Taimiparka on edelleen samanmittainen ruipelo, ja lehdet valkopilkulliset.
Onko maa liian köyhä vai voiko syynä olla kasteluveden kylmyys (kaivovesi)?
Istutin kasvimaalle kaksi öljysiemenkurpitsaa keväällä, mutta ne ovat aivan eri näköiset. Kumpikohan näistä oikeasti on öljysiemenkurpitsa?
Tässä ensimmäinen
Ja tässä toinen
Jättikurpitsan taimeni… Siemeniä joku ystävällinen täältä lähetti viimevuonna. Mulla ei ole mitään hajua siitä, että ollaanko menossa hyvää vauhtia vai onko kasvu auttamattomasti jälkijunassa. Kuinka kauan kurpitsan kehittyminen kestää kukinnasta korjuukypsäksi? En todellakaan uskaltanut mennä tänä vuonna tonne sotaketjuun katsomaankaan.
No joka tapauksessa nämä ovat ainakin paremmalla mallilla, kun mitä mulla on koskaan ennen ollut.
Ja tässä toinen talvikurpitsani Blue Hubbard. Tyttökukkanuppu näkyykin jo latvassa.
Näyttää tuo toinen öljysiemenkurpitsani uhkaavasti tuolta Blue Hubbardilta. Voi tulla kasvimaalla ahdasta.
Kurpitsa Sugar Mix F1, kyllä sieltä pikkuhiljaa alkaa kurpitsaa pukkaamaan
Tuskin maltan odottaa minkälaisia kurpitsoja noista taimista kasvaa, siemenet ovat sekoitus makeita kurpitsoja, ja joka taimen kurpitsat ovat erilaisia. Joitakin taimia on kasvimaalla rivissä
Blue Hubbard on kyllä kummallinen. Aukaisi toissa päivänä ensimmäisen kukkansa joka oli tyttökukka. Yksikään poikakukka ei vaan ollu vielä auennut, että eipä tainnu pölyttyä eka kukka ollenkaan. Muutenkin poikakukkia on jotenkin hullun vähän tuossa, joka lehtihangassa kasvaa vaan tyttökukka. Oishan se hullua, et jäis ilman kurpitsaa sen takia kun ei oo yhtään poikakukkia.
Tänään huomasin että tavallisessa jättikurpitsassani on kolme tyttökukkaa aivan peräkkäin, viimeisin kukista oli auki. Eikä yhtä ainoaa poikakukkaa koko kurpitsassa. Vaan hätä keinot keksii, nipsaisin suuren kurpitsasodan jättiläiskurpitsasta poikakukan ja sillä pölyttelin. Tiedän jo nyt että syksyllä olen täydellisessä pulassa kurpitsasadon kanssa, siis jos en jostain syystä menetä satoa. Tässä vaiheessa sitä kummiskin innoissaan puuhaa että saisi satoa mahdollisimman paljon
Tänään aamulla pölytin ensimmäisen kurpitsan.
Nyt sitten tuulee niin lujaa, että vaivalla kasvatetuista Atlantin jäteistä toinen on katkennut! Ihan sirkkalehtien yläpuolelta. Hautasin irronneen verson multaan, ei siinä edes juuria ollut, tuskin toipuu. Eivät ole vielä edes kukkineet, kun ajoissa kylvetyt kuolivat yksi toisensa jälkeen ja nämä kaksi viimeistä vasta istutin avomaalle.
Oranssi piti kurpitsan olla, mutta vihreitä pallukoita pullistuu. Aiemmin on keltaiset ja oranssit olleet keltaisia/oranssihkoja jo ihan pienestä pitäen, joten vähän harmittaa tuon vihreän kanssa. Kurpitsojen idea kun oli olla syksymmällä kynttilälyhtyinä ja vihreä ei siihen hommaan oikein sovi. Pieni toivo tosin vielä on, että kellastuvat isompina, mutta saas nyt nähdä. Ärsyttävää.