Miola, joillakin lajikkeilla kellastuvat vasta isompina, esim. Tom Fox.
Minäpä kasvatan tällaista ekana kurpitsanani: :
:
Jättijättikurpitsoista (kisakurpitsoista) kyselen että kuinka todennäköistä on että siemenestä todellakin kasvaa jätti? Itselläni tavallinen jättikurpitsa kasvaa reilusti nopeammin kuin kisajätin siemenestä kasvatettu kurpitsa. Se tekee lehtiä paljon ja laajalle alueelle mutta varsinaisen kurpitsan kasvu on aivan ihmeellisen hidasta. Olen jättänyt 3 kurpitsaa kasvamaan jotta voin valita niistä suurimman jonka jätän lopulta itsekseen mutta eihän noiden kasvua meinaa silmin havaita.
Onko siis arpapeliä lähteekö siemenestä kasvamaan todella suuri kurpitsa, vai onko niiden kasvatus vaan niin todella erilaista kuin tavallisen jätin joka samanlaisessa kasvualustassa kasvaa tasaisen tappavasti? Oikeasti kaipaisin tietoa.
Sanoisin että jättilajikkeella on pitempi kasvukausi mutta geneettiset mahdollisuudet kasvaa suuremmaksi. Tavalliset isot kurpitsat ehtivät satoikään nopeammin. Minun kokemukseni on juuri sellainen, että tällä viitosella jätti ehtii tehdä n. 10 kg kurpitsan. Miksikähän kasvatan edes niitä?
Eli voisi ajatella että sellaisen kisajätin mammuttikasvu on enemmänkin poikkeus kuin sääntö jos taimikasvatus aloitetaan samaan aikaan kuin tavallisellakin isolla kurpitsalla? Tämä asia on minulle siksi tärkeä kun poikani on innostunut tästä kasvamassa olevasta jättikisakurpitsastani, ja se nyt vaan ei kasva kokoa kohisten kuten muiden tuntuu tekevän
Uskoisin, että jättien siemenistä kasvaa hyvissä olosuhteissa jätti.
Joillakin lajeilla vaan tulee hedelmä valmiiksi tietyssä kohdassa vaikka kuinka kastelisi ja hoitaisi. Suurin tavallisesta pyöreästä lajikkeessta on tiettävästi ollut Pikkukurpitsan 77kg painava ja minulla 60kg.
Näistä vaan ei koskaan voi mitään varmaa sanoa, se pitää jännityksen yllä loppuun asti.
Tänä vuonna on punnitus vasta lokakuun alussa ja pienikin vika kuoresa tai kannassa saa hedelmän mätänemään ennen sitä.
Nuu, jos sun kisajätissä vielä voimakas versojen kasvu ja taimi näyttää omaan silmään tarpeeksi isolta niin nipsase versojen kärjet poikki. Hetken ne vielä venyy ja kasvattaa vikat lehdet normikokoon mutta sen jälkeen kaikki energia menee hedelmälle.Tuollain tekee kaikki isossa maailmassa kun kisaavat noilla. Ja ekaa kertaa mullakin taimet tarpeeksi isot, parista taimesta enää muutama sivuverso vailla katkoa. Ja ne oikeat jätit on alkuun hitaita pahimmoilleen.
Kiitos Tamsku, olenkin jo versojen päitä katkonut vähän mutta voisin katsoa vähän rohkeammin. Heh, Hemmo onkin ollut hidas tarkoituksella Jos ei ole kisan musta hevonen niin poni ainaskin Hiihaa!
Kaisaliisan siemenistä yksi jatkaa elävien kirjoissa ja on alkanut tekemään tyttökukkiakin nyt. Kaksi ekaa tyttöä jäivät pölyttymättä mutta tänään oli taas yksi auki ja huomenna aukeaa neljäs, jota aion ihan itsekin käydä "sutimassa" varulta. Olen kyllä erittäin iloinen jo pelkästä vihreästäkin kasvusta!
Tein tänään jättikurpitsastani (ei kisajätti vaan ihan tavisjätti) löydön, siihenhän oli päässyt kasvamaan kolmas kurpitsa ihan salaa. Oli tietty nähnyt kuinka raa’'asti teloitin edellisen kolmannen paikan yrittäjän jonka löysin, ja hipihissukseen siellä lehtien alla salaa itsekseen kasvanut jo sen kokoiseksi ettei sitä nyt enää voi teloittaa Annan siis kolmen kasvaa samanaikaisesti vaikka kokohan siinä varmasti kärsii jokaisella.
Joka tapauksessa sadonkorjuuaikaan tulee äitiä ikävä sen kaiken kurpitsamäärän kanssa, kasvoi niitä isoja sitten yksi tai kolme. Mainitsinko jo että muitakin kurpitsapuskia on kymmenkunta Ja ettei menisi ylilyönniksi sadon kanssa niin onhan se kisajättikin kasvamassa
Kohta tulee Nuulta kurpitsaa korvistakin, meinaan jos aiot ne syömällä hävittää .
Voiko jormaa kasvattaa ruukussa?
Osaako joku sanoa, minkä kokoiseksi Long White Bush pitäisi kasvaa?
Eikös tätä joku ole täällä kasvatanut???
Hei kertokaapa viisaammat onko normaalia, että Halloween-kurpitsa onkin vihreä? Muuttuuko se myöhemmin oranssiksi? Ihmettelen isoa vihreää pallukkaani. Muistuttaa enemmän vesimeloonia kuin kurpitsaa…Pitäisikö kurpitsan "ylimääräinen" varsi katkaista? Onko sillä jotain tekemistä kasvun kanssa? Tämä on ensimmäinen kurpitsakokeiluni. Olen aijemmin keskittynyt kesäkurpitsoihin. Niistä keltainen on suosikkini . Tänä kesänä laajensin kurpitsamaata ja uusia tulokkaita siis tämä Halloween-kurpitsa ja hauska spagettikurpitsa, jota olemmekin jo syöneet hyvällä ruokahalulla, nam!
Mielenkiinnolla seuraan jättikurpitsoittenne hurjaa kasvua!
Kesäkurpitsa, katso edelliseltä sivulta viestini kurpitsan värin suhteen…
Kaisaliisa, kiitos tiedosta. Tarkistin asian ja minunkin puutarhassani kasvaa "Tom Fox". Eli toiveissa on saada oranssi Halloween-kurpitsa
Pakko laittaa vielä tännekin tästä suloisesta pallukasta kuva. Olen niin ylpeä kun sain ensinnäkin siemenen itämään, taimen hengissä ulos ja vielä tämä!
Sellaista vaan mietin kun nyt noita tyttöpallukoita alkaa olla jo useampia ja ainakin 2 hedelmöittynyttä, että montako kurpitsaa voi jättää kasvamaan yhteen kasviin? Jostain muistan lukeneeni että 3/kasvi.
Ja toisekseen että uskaltaako tästä katkoa latvat?
Ajattelin laittaa vielä lisää kompostia reunoille, jos vaikka torjuisi kylmää, ja olkia kans.
No niin, myskikurpitsaa tulossa! En ole ikinä kasvattanut ennen, mistä tiedän, milloin on syöntikypsää? Vai kokoko vain ratkaisee?
Voiko tästä tehdä säilykettä vai syödäänkö uunissa laitettuna?
Hukkasin pussin, jossa siemenöiset, joten en tiedä edes lajiketta.
Osaisiko joku neuvoa tuon suhteen, milloin on valmista syötäväksi? Tosiaan ainoat kasvattamani ovat aiemmin olleet kesäkurpitsoita, ns. oikea kurpitsa on minulle arvoitus…
Voiko muuten olla pyöreä raidallinen ja silti butternut squash - myskikurpitsa?
annesurfs, myskikurpitsasta en tiedä mutta nuo kurpitsalajikkeet joita minulla on kasvamassa ovat syöntikelpoisia periaatteessa milloin vain. Toki niillä on se tietty lajikekohtainen kokonsa mihin ne kasvavat mutta ei sitä tarvitse odottaa vaan poimii silloin kun haluaa jos ei itseä haittaa että syötävää on vähemmän kuin silloin jos se olisi isompi. Pienenä niissä on myöskin vähemmän siemeniä joten syötävä osuus on suhteessa isompi kuin isoksi kasvaneella kurpitsalla.
Esimerkiksi jättikisakurpitsastani poimin niitä ylimääräisiä alkuja sellaisina hieman pesäpalloa suurempina ja valmistin niistä ruokaa. Siemenet eivät olleet vielä kehittyneet joten koko pallukka tuli käytettyä hyväksi. Noista muista myös poimin satoa sitä mukaa kun ne alkavat olla sen kokoisia että niissä on tarpeeksi valmistettavaa.