kiitti,täytyy kokeilla voiko niitä siemeniä syödä.ei kai niissä vaarallisia olekkaan.
Kiitos Nuu taas vastauksista! Muutkin voivat antaa vinkkejä lajikkeista, jotka täyttävät seuraavat kriteerit: makea, säikeetön ja hyvänmakuinen malto, vähän siemeniä, ei mikään jättimäinen koko. En ole säilykeihmisiä, joten kurpitsan pitäisi olla maukas esim. uunissa valmistettuna ja kooltaan sellainen, että sen saa kerralla käytettyä.
Liekö em. kriteerit täyttävää kurpitsaa olemassakaan? Näistä jutuista taitaa nyt pahasti kuultaa läpi se, ettei minulla ole minkäänlaista kokemusta (talvi)kurpitsoista. Mutta ainahan sitä saa haavekuvia maalailla. Yritän kuitenkin löytää mahdollisimman hyvän lajikkeen, kun kasvatustilani ovat melko rajalliset.
Tigerella, hanki siemenpussit “Harrier F1 Hybrid”, “Winter Festival F1 Hybrid” ja “Winter High sugar mixed F1”. Noiden painot kypsinä ovat 500…800 g välissä, ja ovat nimenomaan ns. 1-ateria-kokoa. Kaikki eroavat hieman toisistaan, voit tehdä vertailua maun ja koostumuksen suhteen. Siemenet joudut kenties tilaamaan, mutta niistä kasvatat sitten useamman kesän kurpitsat jos kerran et valtavaa määrää kerralla aio kasvattaa Teen makuraporttia noista vielä myöhemmin, oletan kuitenkin että varsinaisesti makeaa ei välttämättä löydy. Vaan mistäpäs sen tietää ennenkuin pääsee kaikkia maistamaan
Nuu, laitoin lajiketiedot muistivihkooni. Pitää selvitellä saatavuutta. Sen makeuden olemassaoloa minäkin näin mutulla olen eniten epäillyt. Mutta voinen halutessani makeuttaa hunajalla. Jos siis saan ensin sen kurpan kasvatettua…
Minä olen kasvatellut tänä kesänä Vesuv F1 lajiketta, muiden muassa. Vesuv on ehdottomasti aikaisin lajike mitä minulla on ollut. Kuuluu mysikurpitsoihin (cucurbita moschata). Ensimmäiset valmistuivat jo muutama viikko sitten, kooltaan ovat kilon molemmin puolin.
Maku- ja koostumusraportti tulevat myöhemmin
Mulla nyt vaan on tämmönen - varjossa kasvanut. Ihan kiva ensimmäinen kokeilu talvikurpitsalla. Eiköhän tuokin riitä kahdelle hengelle vallan hyvin
Potimarron:
Ranskalainen pieni herkkukurpitsa. 1-1.5 kiloa, kova kuori, säilyy hyvin ja tekee satoa pieniin risusiin taimiinkin. Aika hyvä jos ei ole antaa suurta kasvualustaa. Pikkelsinä ei toimi, leivontaan ja paahtamiseen erinomainen. Pähkinäinen aromi. Aikainen.
Mulla oli viime vuonna Gardenian kisoissa vähän sekalaista satoa myynnissä, pariskunta joka oli asunu pitkään ranskassa kaipaili näitä,kehuivat maasta kuuhun. Omat taimet tapoin tänä vuonna,kuvan yksilö palstanaapurin. Suosittelen.
Rouge Vif d´Etampes:
Tämä nimetään muutamissa paikoissa puhtaasti koristekurpitsaksi. 4-12 kiloa ja pirun näyttävä kaveri. Kasvattaa kivan kokoisen hedelmän pieneenkin taimeen. Keittoa ollaan tuosta tehty, toimii oikein hyvin,itessään aika mieto maku.
Kauniita syötäviä jos haluaa niin tämä aikalailla ykkösvaihtoehto.
Uuniruokaa:
255 kiloista jättikurpitsaa, kevyesti pannulla paistettuna, kesäkurpitsaa, lehtikaalia, fetaa ja ruokakermaa. maustetaan mustapipurilla ja suolalla. Nautitaan kuumana
Burgess Buttercup:
1-2 kiloa, viime vuonna kypsyi ensimmäisenä nämä. Oranssi liha, rakenne hieno, huippu ruokalajike. Ei tullut valitettavasti kokeiltua kuin keittona.Tässä oranssi liha, vois olla aika hyvä muussina hirvenjauhelihapihvien ja puolukkasurvoksen kaverina.
Buttercupit jenkeissä mittarina, niistä jos joku lajike menee yli ruuanlaitto-ominaisuuksilla niin puhuvat jo että "super"
Tän sai satoamaan usemmilla hedelmillä pieniin taimiin. Menee mulla uusintaan ensi vuonna.
Kahdesta öljykurpitsan taimesta satoa. vihreät ja keskenkasvuiset jätin vielä. Siemenet syötäviä ja öranssi kiinteä liha. Hyvällä mielikuvituksella voisi sanoa mantelin makuiseksi.
Kauniita!
"Field pumpkin" Cucurbita Pepo.
Puhdas Halloween kurppa. Nää on aika hauskoja, mattavihreä nuorena, pinnan kovettuessa muuttuu ensin melkein mustaksi. Kypsyessään alkaa värjätä aurinkoisemman kylkensä kautta ja vetää lopulta täysin oranssiksi/punaiseksi. Noissa kuori ohkanen eli helppo kaivertaa kunnon lyhdyt.
Hedelmä kasvaa täyteen kokoon about 30-40 päivää eli selkeästi nopeampi kuin nuo jättikurpitsat. Tämä istutettu palstalle vasta kesäkuun 15 päivän korvilla. Taimi maltillisen kokoinen, oisko jotain 8 neliömetriä kokonaisuudessaan. 3 hedelmää kasvamassa, ympärystä noilla jotain 120-130 senttiä.
Lapset diggaa näitä ihan kympillä ja tuota värin muuttumista on kyllä itsekin kiva seurata. Leppoisa kasvatettava jos haluu välttää jättikurpitsan kasvatuksen aiheuttamaa stressiä…
Hieno!
Ootahan kun näät valmiina, eiköhän noi kolmoset Ruottinpyhtäälle tule. Jos jollain taiteellista silmää ni vois siellä yhden kaivertaakin.
Ekaa kesää leikin kurpitsan kasvattajaa. Appiukko lähetti minulle pari taimea keväällä sanomalla vain että ovat kurpitsan taimia ja tällaisia niistä tuli:
mitäs herkkua näistä nyt sitten saa? Emme ukon kanssa oikein välitä pikkelsistä tai vastaavista etikka säilykkeistä. Olisiko jollakin kurpitsa piirakan ohjetta?
Kauniita! Luulen että oranssistuvat vielä.
tämä oli suurin, en taida päästä mukaan tuohon jättikurpitsa kisaan…
Kurpitsa on hyvää kuutioina paistettuna valkosipulin kanssa. mausteeksi aromisuolaa.Lisättynä kuutioina kaikkiin liharuokiin. Raastettuna sämpylätaikinan “liemeksi”.Laatikkoruokaa jauhijsen ja juustoraasteen kanssa.keittoihin kuutioina loppuvaiheessa.Kypsyvät nopeammin kun perunat.Katso keittiö palstalta sukaatin teko ohje. On mukava pikkujoulu tuliainen.Nuo ovat sen näköisiä, että säilyvät hyvin.Kerralla ei tarvitse kaikkia syödä. Puolikas säilyy jääkaapissa ainakin viikon.
Mulla on öljykurpitsa, Herakles
-lajike tuolla kasvimaalla. Oikeen mallikkaasti kasvanut yksilö, alkuvaikeuksien kautta menestykseen! Aloittelijana vaan mietin, että pitäiskö sen tulla keltaiseksi?
Ihan vallan vihreä se on nyt. Ja koska sen voi korjata pois? On vaan kinkerit tulossa viikon päästä, ja ajattelin sen siellä uhrata.