HannaJ, mulla ainakin pysyivät vihreinä, vaikka annoin kasvaa ihan pakkasiin asti. Pari sivua taaksepäin on kuva kottikärryistä, siinä vihreät on heraklesta.
Muoks. sivu 28
Useat lajikkeet kypsyvät myöhemmin keltaisiksi, siis irrottamisen jälkeen.
Herakles ei, säilytin kauan irrottamisen jälkeen.
Kiva kun on kuvia ja arvosteluja kurpitsalajikkeista. Paluu arkeen on ollut sen verran intensiivinen, etten ole paljon joutanut kommentoimaan, mutta kiitollinen olen kaikista vinkeistä. Tamarillolta utelen, mistä noiden herkkulajikkeidesi siemenet on hankittu?
Omat myskikurpitsani paljastuivat herkullisiksi uunissa paahdettuina (siemenet poistettuna) voin kanssa…jummi! Lajiketta en muista, joku T&M joka Prismasta löytyi. Piti olla joku kiloinen.
Noi mun on parista jenkkikaupasta tilattu, eiköhän sieltä talvella taas pitäis uusia alkaa kahtelemaan.
Kerrohan minkä nimisistä kaupoista, Tamarillo? Kohtahan on just se aika, kun haaveillaan jo ensi kesän kasvatuksista, tilaillaan ja hypelöidään onnessaan siemenpusseja.
Niin, herkullinen, satoisa myskikurpitsa haussa. Tämä nykyinen on tuottanut 4 vai 5 kurppaa, jättimäinen kasvusto. Kasvaa kompostissa, laitoin siihen päälle vielä yhden säkin ostomultaa kun istutin. Ei valittamista, ja jos vain löytäisin sen siemenpussin niin kertoisin muillekin, mikä se oli…
Avasin tänään tavallisen jättikurpitsan, sellaisen pienehkön alle 10 kiloisen. Otin siemenet talteen, meinaan tehdä niistä makupaloja sen reseptin mukaan minkä taannoin löysin (laitoin tuonne reseptejä kurpitsasta -ketjuunkin). Höttö meni kompostiin ja lihan kaivelin ja keitin soseeksi. 2 litraa sosetta sain siitä pakasteeseen. Yllättävän helposti ja nopeasti kävi sen kurpitsan käsittely, tunnin verran aikaa kaikkinensa, mukaanlukien koristeaukkojen leikkaaminen onttoon kurpitsaan. Toivon että lattialämmityksen päällä se kuivaa kunnolla jotta saan siitä mukavan kynttilälyhdyn
Laita Nuu kuva siitä koristekaiverruksesta, jooko?
Viippu, ihan vaan sellaisia kolmionmuotoisia aukkoja leikkasin kurpitsan ympäri. Tämä kurpitsa oli sellainen enempi leveä kuin korkea joten en alkanut sitä halloween-kuviota (silmät, nenä, suu) siihen yrittämäänkään - olisi suu ollut maan pinnassa En siihen leikkaamiseen silleen enempi keskittynyt, kunhan aukot veitsellä viilsin joten kaikki ne on eri kokoisia eikä edes samassa tasossa. Ei siitä kuvaa kehtaa laittaa julkiseen esittelyyn
Selvä . Viime halloweeninä kaiversin kanssa kurpitsan. Onnistuuko kuivaaminen lattialämmön päällä?
Viippu, ensimmäistä kertaa kurpitsan koversin ja kuivailen sitä joten ei aavistustakaan onnistuuko se, ja kuinka hyvin onnistuu jos onnistuu, lattialämmön päällä. Ajattelin että pakko kuivata jotenkin ettei homehdu, lienkö ihan hakoteillä? Kuinka teit itse viime vuonna sen oman halloween-kurpitsasi kanssa ?
Omalla kokemuksella, kaiverrettu kurpitsa homehtuu melko nopeasti, eli tehokas lattialämpö voi joko auttaa kuivumisessa (hyvä niin) tai vain kiihdyttää homehtumisprosessia.
Kerro kun tiedät
Ääk, pitäiskö se kummiskin laittaa ulos vaan heti? Kuinka se siellä sitten säilyy homehtumatta?
Kurpitsan pitäisi ainakin olla tuleentunut, että se kuivaisi? Itse olen kaivertanut vasta halloweenin tienoilla.
Kurpitsa on tosi herkkä mädäntymään ja pilaantumaan…
Tämä kurpitsa oli ollut pari viikkoa lämpökäsittelyssä siellä lattialämmön päällä, koska lämpökäsittely olikos se nyt 25-30 asteessa muistaakseni kahden viikon ajan tekee kurpitsasta paremmin säilyvän. Jatkosäilytyspaikaksi lämpökäsittelyn jälkeen mainittiin ohjeessa 10-12 asteen lämpö, ilmankosteus 70 % jos nyt oikein muistan.
Ja oikein hyvin olikin sisältö säilynyt, ei ollut mitään vikaa. Kuoret tässä nyt huolettaa hieman
Luulen, että kurpitsan säilytysongelma tuleekin siinä kun se on kaiverrettu.
Kyllähän kurpitsa kokonaisena ja ehjänä säilyy iän ja kaiken.
Kun sen kaivertaa, pinnoille pääsee ilma ja se saa homeet yms. itiöt elämään.
Ulkona homeita on ihan yhtälailla.
Itse olen kaivertanut vasta halloweeninä kurpitsoita ja säilyvät noin viikon sisällä kauniina, sitten olen kärrännyt ne ulos ja yleensä sitten pakkanen vie jossain vaiheessa.
Edellisvuonna kun koristekurpitsoitakin oli paikat vääränään. Meillä oli niitä lasipurkeissa olohuoneessa koko talven. Ne ei menneet miksikään.
Erehdyin heittämään viimeiset sellaisenaan kompostiin ja sieltä nousee ne kurpitsoiden kuoret edelleen muuttumattomina-sentään sisus on kadonnut. Mutta yhtä “kovaa” tavaraa ovat kuin kananmunankuoret. Kesä- ja halloweenkurpitsoiden ei ehkä ole niin tujua sentään
Silloin kyllä minulla oli kuukausitolkulla iso kaivertamaton halloweenkurpitsakin olohuoneen lattialla. Olisi varmaan säilynyt vielä kauemmin, mutta joku pikkuauto tms. osui siihen ja kolhusta alkoi sitten mennä pilalle.
Tänä vuonna meillä ei ole yhtään mitään kurpitsaa
oma vika
Apua! Ensikertalainen kyselee. Pistin 16-kiloisen kurpitsan palasiksi. Siinä on kiinteän hedelmälihan (?) ja sen siemenhötön välissä sellaista ‘puolihöttöä’. Voiko sitä käyttää hilloon?
Onko normaalia että kurpitsasta lähti varmaan pari-kolme litraa vettä? Kuori oli hiukan pehmennyt mutta sisältä kurpitsa oli ihan ‘normaalin’ näköinen eikä haissut. Eli kai ihan käyttökelpoinen?
Ja ajattelin kokeilla siementen paahtamista. Siemenissä on sellainen ‘tahmakerros’, tarvitseeko sitä edes yrittää saada pestyä pois kun ei se lähde?
Kurpitsan lajiketta en tiedä, joku giganttilaji kai se on, sellainen hyvin vaalea.
O-S, “puolihöttöä” itse kelpuutin käyttöön. Se on sitä selkeän hötön ja selkeän ihan tiiviin rajalla olevaa tavaraa, eikö niin? Kyllä siitä pystyy ihan näpppituntumalla erottamaan kumpaan se kuuluu, älä huoli turhia. Teet vaan.
Itse paahdoin tänään ensimmäistä kertaa siemenet. Ohjeessa luki että huuhdo ja kuivaa siemenet. No huuhdoin mutta kyllä niihin jäi pintoja. Niitä sitten talouspaperilla painelin vielä ennen pannulle laittoa. Taisin paahtaa liian tummiksi, sekin vissiin vaatii sellaista näppituntumaa jota ei välttämättä ensikertalaisella ole. Mutta nyt kun ensimmäinen kerta on ohi on jo jotain odotettavaakin ensi vuotta ajatellen ?
Ehjä kovakuorinen kurpitsa säilyy monta kuukautta, ja “rikkonainen” todella lyhyen aikaa…