Kurpitsa, Cucurbita

Kurpitsarakkautta :slight_smile: Ne on niin sympaattisia, että hymyilyttää!

Tomppa 9kg, Heta 19kg.

Hieno Tomppa tuo Foxin poika!

Söpöjä molemmat!

Himskatti kun oli päässyt yksi kurpitsa ihan salaa kasvamaan päivänliljojen sekaan, nyt vasta paljastui. Painaa varmaan 40kg.

Juuri sain edelliset pikkumöllikat jaettua maailmalle.

Se on Kurppa sinun lähdettävä nyt puolukoita poimimaan. Kurpitsasta ja puolukoista saa keiteltyä hyvää hilloa. Ja tuon kokoisesta paljon muutakin :slight_smile:

Arvaa vaan onko edellisvuotisia kellarissa purkki jos toinenkin:/

Pitääkin soittaa Tähtiputkelle, jos hän huolisi;)

Kurpitsakasvustosta pieni osa  korjattu. Loput on vielä kavuston peitossa. Tästä sitten viedään päiväkotiin lapsien ihmeteltäviksi, vanhusten palvelutaloon koristeeksi ja keittiöön. terveyskeskuksen vuodeosaston yhdelle pöydälle laitoin tuollaisen oranssin mötikän. Yksi hoitaja kysyi. Onko aito vai muovia. vastasin että tarkoitus onkin antaa rutiineista poikkeavaa pohdittavaa. Lapsen lapsille tietysti jokaiselle omansa.
noissa pienissä öljykurpitsoissa on hyvät siemenet.
Lehtien kätköissä on ainakin yksi melkein jättiläinen. Nuo ovat korkeammalla heinäpaalien päällä, joten niillä ei ole sateista vettymisen vaaraa…

Mummi, mikä kurpitsa on tuo valkoinen ja punainen sen oranssin vieressä? Ne on aika hauskan näkösiä pallukoita :slight_smile:

Tuo tummempi oranssi on honkkarin siemenistä kylvetty. Muut ovat lehtolapsia omista kurpitsoista. kaikki on luomupölytteisiä. Loppuja siemeniä heittelin sinne olkipaaleihin taimien istutuksen aikoihin. näin lämpimänä kesänä nekin teki satoa.

Ensimäisenä valmistuneet “haloween” kurpitsat on melkein punaisia.

Aurinko vaikuttaa väriä voimistavasti.

Nimilappuja en yleensä harrasta, koska sato on pääasia.Noista taas otan siemeniä ja katson mitä ensi vuonna tulee.Tuskimpa tälläistöä lämmintä kurpitsavuotta tulee toista. Sateitakin on ollut sopivasti.

Ok, eli ne lajit sekottuu ja tulee uusia versioita - aika näppärää. Ja ne on niin kivan näkösiä, kun tulee kurpitsa-mix omasta takaa. Ehdottomasti pitää ottaa ens vuodeksi jotain uutta siementä, ja miksailla! Pölyttyvät varmaan jus noin :slight_smile:
Mulla oli tom foxin siemeniä, jotka taimikasvatin kasvihuoneessa. Ne on tietty vaan kaltaistensa kanssa pölyttyneet, kun ovat niin tasalaatuisia. Mikä juju on olkipaaleissa? Niitä on meilläkin saatavilla… Onko ne vaan pitämässä sitä satoa puhtaana, vai mikä on homman nimi?

-> Hupstista Joo, nyt mä näinkin sen kuvan kesän alusta… Mä olen kuvitellut, että puhutaan napakan kuivista
kovista olkipaaleista, mutta nyt selvis mikä se mahtava kasvualousta onkin  Tollasenhan meidän kompostikasoista muovaa kyllä!

Meillä oli havupuiden kuorikatetta levitetty "monttuihin", jotta piha tasenee ajan mittaan. Sinne joutomaalle laitettiin tallilla lantaa ja ne kurpitsat oli suht lämpimässä/kuivassa paikassa, kun saivat kasvaa sen katteen päällä, mutta eihän siinä mitään ravinteita. Hieno kesä oli kokeilla kurpitsaa, ja ne on niin ihania. Ihan tuli suosikiksi kertaheitolla. Ja kasvanevat ne kait huonompinakin kesinä?

LempiNakki. Löytyi se punaisen kurpitsan siemenpussi. Nimi on Red Etampes.

Niitä olkipaaleja on Monta traktorikuormallista. Edellisenä kesänä ajettu paikoilleen ja otettu muovit ja narut pois. Hiukan traktorin kauhalla pöyhitty, että sateet kastelisivät sisältäkin.Alkuun joutui kastelemana taimia, koska paalit olivat sisältä kuivia ja multaa oli vain vähäsen.Korkea kasvualustan takia ei tarvitse laittaa kurpitsoille mitään alustoja Maapohja on luonnostaa kivikovaa savea, enkä jaksa mitenkään mitään kuokkia mullokselle. Koneita ei ole joten kaikki työ kuokalla ja lapiolla vanhan mummon voimilla.

Tässä mun ennätyskurpitsa, 32,6kg

Kurpitsaa kuvan täydeltä:

Tarviiko tällänen perus kurppa isonkin alan kasvaakseen hyvin?

Muutaman neliön sanoisin. Mulla on kolmen laudan korkunen lava, missä hevonpeellä vahvistettu multa, siihen istutin ja parin-kolmen metrin päässä kasvoi tämä möllykkä. Tossa yläkuvassa näkyy Tahvon takana samassa lavassa kasvaneita muita. Yli 20kg toi seuraavaks suurin.

Miehen täti laittoi tänä vuonna myös kurpitsaa kasvamaan. Hiukan esikasvatti ja löi taimen sitten kompostikasaan kasvamaan. Ei hoitanut mitenkään, ja sai viisi kurpitsaa, joista isoin 25 kiloa! Ihan itse punnitsin, sillä minähän sen sain. Nyt pitäisi mennä hakemaan vielä toinenkin kurpitsa:) Ensi vuonna meilläkin pihaa valloittaa kurpitsa, on se niin ihanan kasvuvoimainen.

Minua hymyilyttää Kyssäkaalin kurppa vahti niin tarkaivaisena seuraa ettei vaan kukaan pääse kurpitsoita ottaan

Sweet mamat ovat tehneet aikas pitkiä, useamman metrin rönsyjä, eivät ole mitenkään ymmärtäneet pysyä alallaan, vaan luikertelevat joka suuntaan, mutta onneksi on heillä ollut siihen tilaa. Luulin jo ettei tule enempää kurpitsoita, eivät ole jostain syystä pölyttyneet enää pitkään aikaan, mutta nyt on taas pieniä palloja tulossa, mutta kuka mahtaisi sinne kuran joukkoon kaatosateessa viedä harsoa päälle. Korkeimmalla olevat lehdet ovat jo kärsineet, mutta ne kaalien seassa ja rikkojen joukossa vaeltavat ovat ihan kunnossa. Kuinkahan pienet vielä kannattaa ottaa talteen? Noistahan ei mitään suuria muutenkaan tule.

Kurpitsoista on jakamista. Yhteen markettiin sain puoliväkisin dumpattua 20kg kurpitsaa. he eivät tienneet kurpitsan käytölle muuta kun haloveen ja pikkelsin. valistin vähän ja painotin kotimaisen lähiruuan tärkeyttä. KLummallista myydä bataattia ym, kun kotimaista kurpitsaa olisi saatavilla.

paikalliseen vanhusten palvelutaloon vein yhden ison puolikkaiksi sahattuna. En jaksanut kantaa kokonaisena. heillä on perjantaina kurpitsapäivä, lisäksi vein vielä yhden kymmenkiloisen oransiin. sain heidät aivopestyä keittämään kurpitsapäivänä kurpitsakeittoa.

Vielä noita on paljon.

Aikaisempi kurpitsakauppa myi isoja keltaisia 2-3 kg lohkoina ja ne meni mukavasti kaupaksi. Hän myös piti hinnat kohtuullisena.