Kurpitsa, Cucurbita

Täällä marketti ottaa ainoastaa tukun kautta. Eikä tahdo yksityisille kelvata. Meinaan yrittää vielä maahanmuuttajien asuntolaan tarjota.

Minulle on tullut paha kurpitsatrauma kouluruokalan ainaisesta kurpitsapikkelssistä, jota sössättiin joka salaattiin.  En taida olla ainoa. Mutta oikeasti kurpitsa on tosi hyvää, esim. keitossa.   

Kurpitsaa pitäisi varmaan kaupitella asiakkaille keittomaistiaisten kera!

Kun olin lapsi niin kurpitsaa laitettiin mummoni toimesta ainoastaan etikkaliemessä kuutioina, ja siellä killui kokonaisia mausteneilikoita seassa, eikä siellä muita mausteita tainnut ollakaan.Ei se kyllä hyvää ollut.Ihmettelen ettei silloin kukaan kokeillut mitään muuta tapaa, ainakaan meillä.Noh, mitään ruuanlaitto harrastajia ei tainnut olla suvussa silloinkaan.

Jos pikkelssiä tai salaattia tekee niin teesihdissä on hyvä pitää neilikat keittäessä niin ne on helppo nostaa pois ennen purkitusta.

Ei taida nykyihmiset juuri viitsiä mitään itse tehdä vaikka keittomaistiaisia tekisi.

Kurpitsaraastetta tai sosettahan voi laittaa melkein mihin vaan suolaiseen ruokaan.Mikä on sen helpompi käsiteltävä kuin kurpitsa josta voi leikata isoja palasia, sopii mulle.

Tein joskus kurpitsa- ja juuriselleriraasteesta pikkelsiä missä oli myös tilliä ja muistaakseni sinapinsiemeniä.Se oli hyvää, siinä ei ollut mitään “jouluglögimausteita”.Harmi vain että ohje on kadonnut vuosia sitten.

Hain eilen otskilta ison määrän kurpitsa ja nyt pikkelsin tekoon. En ole pariin vuoteen päässyt tekemään kun ei ole ollut raaka ainetta. Taidan tehdä sen vanhan reseptin mukaan, joka on jostakin vanhasta ruotsalaisesta eineskeittiöstä.

Bumble, tuonne  Keittiössä-osioon "reseptejä kurpitsasta"-ketjuun laittoi  RosMarina  19.7. (sivulla 5) kurpitsapikkelssin perusohjeen. Se oli ihanan raikkaan makuinen, ei noita "glögimausteita". Luulen että pitkälti sitä mitä kaipailet, kannattaa ainakin vilkaista :slight_smile:

Saa nähdä millainen lenkki tarvii ajella että saan kurpitsan maailmalle.

Porin prismassa oli kurpistaa 2.20€/kilo. Vois tulla jättikurppa kalliiks, kun sellasen määrän ostais :smiley:

Kävin maahanmuuttajien asuntolassakin, mutta olivat aika epäilevän oloisia. Miksiköhän;) Muutaman palan uskalsivat kuitenkin ottaa.

(Olipa taosi masentavan oloinen paikka.)

Pari kottikärrillistä lohkoja sain jaettua naapuristoon. Suurempi työ jakaa satoa maailmalle kun kasvattaa:/

On se kumma kun “kaikki” muka harrastaa ruuanlaittoo ja kokkiohjelmia tulee joka kanavalta ,ja netistä vois katsoa ohjeita, ettei ilmainen lähiruoka kelpaa.Luulis että maahanmuuttajille ainakin kelpais, oon luullut kirjoista päätellen että kurpitsaa käytettäis ulkomailla paljon enemmän kuin täällä.

Maahanmuuttajat varmaan luuli että mie myyn? Eivät minua ymmärtäneet.

Naapureille kun tarjosin oli kysymys heti, että mitä siitä voi tehdä.

Taitaa olla useille vaan etikkasäilykkeenä tuttu.

Minulla on kolme jättiä pilkottuna päässyt eri keittiöihin työstettäväksi, oma mukaanlukien. Yhtään ei ole tarvinnut laittaa kompostiin vaikka määrä on ollut aika valtava. Yksi jätti vielä odottaa pilkkomistaan ja sen jakelu on varmaan jo hankalaa kun alkaa nuo tutut ja puolitututkin oleman läpikäyty. Eilen lastasin autoon viimeiset kolme lohkoa ja ajelin entiseen asuinpaikkaan. Matkalla poikkesin yhden tutun luona ja kysyin haluaako hän kurpitsaa. Vastaus hiukan huvitti “en oikein tykkää pikkelsistä joten en ota”.

No, ensimmäinen ex-naapuri joka sattui olemaan pihalla otti kaikki tosi mielellään vastaan ja oli kiinnostunut kaikista kurpitsan eri käyttömahdollisuuksista. Tuli tosi hyvä mieli siitä käynnistä :slight_smile:

Ei mennyt kompostiin onneksi yhtään täälläkään. Eilen keitin 10 sosetta ja osa vieläkin odottamassa että mahtuisi johonkin pakastimeen.

Illaksi teen keiton sulatejuuston kanssa.

Pikkelssin tekoon olisi alettava, kun tota kurpitsaa on.

Puu-ukko. Tee siitä kurpitsasta myös lasangea. Kurpitsaviipaleita alimmaiseksi, ruskistettua jauhelihaa,lasangelevyjä,jauhista, kurpitsaa päälimmöäiseksi. Punaista maitoa ja reilusti juustoraastetta. Helppo. Ei mitään kastikkeita eikä jauhoja.paranee lämmitettynä.kauden vihannekset on parhaiten säilötty, kun ne on syöty.

kiitos mummi tästä:-) "kauden vihannekset on parhaiten säilötty, kun ne on syöty"
ei asiaa paremmin voisi sanoa…

Nuu, sulla on tuolla keittiö osuudessa uunikurpitsan ohje, sivulla 4. Mitä lajiketta se pikkuinen on? Haluan ensi vuonna kasvattaa myös semmoisia mitkä säilyy pitkälle talveen ja tosissaan niitä pieniä :smiley:

RosMarina, minulla on Thompson & Morganilta ostettuja ns. one meal size-kurpitsoja useampiakin lajikkeita. Yksi on "Squash Winter, High sugar Mixed F1 hybrid". Se pussi on tuossa vielä jäljellä, pystyin nimen lunttaamaan siitä. Siinä’ on lajitelma erilaisia ateriankokoisia talvikurpitsoita, ja ne tosiaan säilyvät pitkälle kevääseen ihan hyvinä. Helppoja valmistaa ja hyvän makuisiakin vielä, suosittelen . Yksi hyvänmakuinen pikkuinen jota tuossa pussissa ei ole mukana on nimeltään "Harrier", siitä taitaa olla olemassa sekä aikainen että myöhäinen talvikurpitsamuoto

On minulla muistaakseni vielä niistä viime syksynä kerättyjä siemeniä jäljellä, tosin niistä kasvatetuista ei voi mennä takuuseen mitä niistä tulee. Ystävä tänä kesänä kasvatti niistä taimen ja se ainakin teki ihan samanlaisia hedelmiä kuin ne minun alkuperäisetkin siemenet.

Jos haluat voin etsiä onko niitä vielä ja lähettää sinulle. Toisaalta jos piipahtaa tuolla Thompson & Morganin sivuilla kurpitsa-osassa niin sieltä löytyy vaikka mitä "pakko saada"-ihanuuksia. Käyhän kuolaamassa