Kurpitsa, Cucurbita

Kiitos, hyvä tietopaketti. Näitä yhden aterian palloja juuri haluan, niistä on mukava laittaa ruokaa. Uskallankohan mennä sivustolle, nyt kortti piiloon. Missäs muuten säilytät niitä talvella?

Säilytän autotallissa jossa lämpötila pysyttelee +5…+10 tienoilla. Ne säilyisivät varmaan ihan keittiön pöydälläkin normaalissa huoneenlämmössä (oletan ainakin) mutta niitä kun on niin paljon niin se on poissuljettu :slight_smile: Siellä autotallissa minulla on myös kaappi jossa säilytän lasipurkkeihin säilömääni satoa sen mitä ei niille varattuun jääkaappiin sisällä mahdu.

T&M sivuilta tosiaan löytyy kaikkea kivaa. Ensi kesänä tietää taas mitä pellolla kasvaa :slight_smile: Mulla olisi kanssa tuo ulkovarasto samoissa lämmöissä talvella. Teempä sinne kurpitsa varaston.

Kertokaa onko tämä öljykurpitsa vai ei http://www.seemnemaailm.ee/fin/index.php?GID=1554

Luulisin tuon olevan oikea öljykurpitsa, koska siinä on tummat siement.
Olen aikaisemminkin ostanut öljykurpitsan siemeniä, mutta niissä on vaaleat paksukuoriset siemenet.
Tänä vuonna osui minulle ensimmäistä kertaa oikea öljykurpitsa. Siemenet on tummia,niissä on ohut huomaamaton kuori ja  siemenet on maukkaita. Ensi vuonna laitan niitä ihan siementen takia. 
Siement on ilmeisesti erittäin herkkiä itämään. Leikatessa kurpitsan sisällä oli jo sirkkalehtivaiheessa olevia siemeni. Ilmeiseti luonnossa niitten taimien paine halkaisee kurpitsan Muuten ei hennot taimet pääse kuoren läpi. 

Kiitos Mummi sitä minäkin aattelin kun ne siemenet ovat tummia ja tekstissä luki että niittä ei ole kuorta.

ota mummi talteen niitä öljykurpitsan siemeniä.niitä oikeita on hyvin hankala löytää.minä ainakin haluaisin vaihtaa niitä johonkin!

Sweet mama on myös pieni talvikurpitsa. Laitoin kellariin talteen, saa nähdä kuinka säilyy. Ainakin tuoreena ovat olleet oikein hyviä ja pikkelssistä tuli kauniin keltaista. Siemenet oli muistaakseni hyötykasviyhdistykseltä tai sitten Isoäidiltä.

Kuvassa mm. öljykurpitsan satoa, kaikki yhdestä yksilöstä ja siemen hankittu seemnemaailmasta.
Taisi tulla n.30 kurppaa. Siemenet todella herkullisia.
 Pitkä vaalea edessä ja oikealla on venäläinen talvikurpitsa. Painoa n.13kg. Isoin ei sataan kiloonkaan yltänyt, 84kg. Kurttuinen on Marina di Chioggia, hyvänmakuinen ruokakurpitsa, samoin kuin oranssi Uchiki Kuri.

Jossain varmaan olikin mainittuna, mutta nyt en löydä mistään infoa voiko kurpitsakuutioita pakastaa ihan sellaisenaan keittotarpeiksi vai pitääkö niille ensin tehdä jotain? Laitoin juuri tuon ison palasiksi.

minä käytän kuutioita mikrossa, koska muuten tulevat pakastimessa nahkeiksi eivätkä soseudu hyvin. Sitäpaitsi kuumentaminen pysäyttää eltaantumisreaktion.
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/sailonta/pakastaminen/kasvikset_ja_sienet/

Kiitti, mä taidan sit pistääkin suoraan soseeksi kun menee melkein samalla vaivalla! :slight_smile:

Anopin kasvattamista kurpitsoista viimeinen perattu tänään ja muhennettu uunissa. Huomenna ajattelin tehdä kurpitsapateeta, nam nam! Samalla on hyvä haaveilla jo ensi kesän kurpitsakokeiluista. Minun omat kasvatukset eivät tänä vuonna onnistuneet, ne muutamat pienet meni vuohille :frowning: mutta ensi kesään on alettu jo valmistautumaan, tällä kertaa toden teolla. Ponin kakkaa kasattiin jo kurpitsapenkeiksi passelille paikalle ja ahneuksissani vielä ajattelin tehdä yhden penkin lisää. Keväällä sitten multaa päälle. Mikä lajike olisi hyvä, jos tavoite olisi saada mahdollisimman paljon ja mahdollisimman suuria kurpitsoita? Keräsin anopin oranssista halloween kurpitsasta siemenet talteen. Sitä on tarkoitus ainakin laittaa. Jos muuten joku haluaa vaihtaa halloween kurpitsan siemeniä jonkin toisen lajikkeen siemeniin, niin laittaaten yv:tä. Kyllä se kevät sieltä kohta tulee ja pääsee istutuspuuhiin! :slight_smile:

Hippi, mitenkäs teet kurpitsapateen ? Pitää aina innostua kun eteen tulee jokin uusi kurpitsaresepti :slight_smile:

Jos haluat mahdollisimman paljon ja mahdollisimman suuria kurpitsoja niin laita kasvamaan kunnon jätti tai pari, ja anna kaikkien hedelmien jäädä kasvamaan. Niin et saa kasvatettua mitään monisatakiloista kurpitsaa, mutta paljon suuria monikymmenkiloisia - suurempia joka tapauksessa kuin ne parikymmenkiloiset halloweenkurpitsat.

Kurpitsan kasvatus on iso ilo :slight_smile:

Kiitos vinkistä!

Teen kurpitsapateeta ihan kasvispateen ohjeella: Kasvispatee - Resepti eli kurpitsasoseen mukaan purkki ranskankermaa, kolme munaa, mausteita ja uuniin ensin puoli tuntia ilman kantta ja sitten olio päällä vielä tunti. Onnistuu millä tahansa kasviksilla ja kiva on lisuke. :slight_smile:

Kiitos ohjeesta Hippi! Täytyy kokeilla tuota(kin), pakasteessa on aineksia vaikka kuinka

Jäi muuten ajatuksiin pyörimään kurpitsat kun sinulle eilen vastasin, ja aamuyöllä herättyäni en meinannut sitten millään saada enää unen päästä kiinni kun ajatukset askartelivat mahdottoman tärkeän kysymyksen parissa eli siinä mihin kaikkiin paikkoihin ensi kesänä laitan kurpitsoita kasvamaan

Hehee! Samankaltaisia valvojaisia täällä. :smiley: Tänään piti käydä hankea katselemassa sillä silmällä, että mihin suuntaan sitä penkkiä vielä jatkaisi. Isäntä jos kolaisi mönkijällä polun, niin voisi poninkukkua talvellakin kasata sinne valmiiksi. :slight_smile:

Vielä on tuoretta satoa jäljellä, nam !

Ei ihme että unet meinaa mennä ensi kesän kasvatuksia miettiessä. Niin paljon erilaisia ihanuuksia haluaisi taas kokeilla !

Oi!! <3 Ihania!

Ja sinne meni Hipin viimeisetkin  rauhalliset unet