Kurpitsa, Cucurbita

Ei sinul nuu sattus olemaan noita myskikurppien siemeniä vielä tallella? Aattelin vaan jos oisin tonne hyötykasvikirjeeseen laittanut :slight_smile: Niitä haluisin ens kesänä kasvattaa, kuulemma aika hyviä :slight_smile: mitäs mieltä sinä niistä oot ollut?

Ei minulla mielestäni ollut mitään myskikurpitsoja.  Jos tuota pyöreää meinaat se on nimeltään Winter Festival, talvikurpitsa. Maku on hyvä, mieto tosin niinkuin kurpitsoilla tuppaa olemaan. Joka tapauksessa yksi ehdottomista suosikeistani, sellainen ateriankokoinen pakkaus.

Siitä on keräämiäni siemeniä juuri koeidätyksessä tällä hetkellä.

No eiku toi vähä pitkulaisen mallinen, on ainakin ihan saman näköinen mitä oon myskikurpitsasta (enklanniks joku Butternut yms)

Laitetaan nyt tänne… vaikka vois mennä tuonne reseptipuolellekin. Kyse on kurpitsojen säilyvyydestä. Erityisesti Blue Hubbardin. Tämä kovakuorinen laji säilyy pitkään ja oikeastaan tuleekin käsiteltäväksi usean kuukauden kylmässä (+3…+6) säilyttämisen jälkeen. Nimittäin suht tuoreena se on miltei mahdoton leikattava. Syksyllä tein yhden siemenien takia ja mikään tavallinen juuri hyvin teroitettukaan veitsi ei pysty, ehkä rautasaha/saha/taltta yhdistelmä (aikuisten oikeesti) olisi sopiva . Nyt pilkoin juuri viimeisen ja työstö käy aika samaan malliin kuin normaaleilla lajikkeilla. Lisäksi ei kannata huolestua, jos siihen tulee kohtia, jotka alkavat pehmetä. Se pehmeneminen kestää kauan. Sitten kun peukalo alkaa mennä selkeästi ulommaisen kuoren läpi, alkaa olla aika käsitellä kurpitsa. BH ei pilaannu kuten pehmeäkuoriset (vaikka AG) kerralla lähes kokonaan, vaan hedelmä on kauttaaltaan normaalia kiinteä hienon oranssia tavaraa, ja pehmenneet osat voi poistaa hyvin tarkasti. Itsellä kului varmaan 1.5 kuukautta ensimmäisestä pehmenemishavainnosta käsittelyyn ja noin 90% kurpitsasta oli hyvää.

Eilen tuli myös nautittua viimeinen Uchiki Kuri, ja suht hyvänä säilyi sekin. Kurpitsat, jos haluaa säilyttää ne pitkään, kannattaa käsitellä hellävaroen, lajitella syksyllä kunnon mukaan ja syödä järjestyksessä, niin tuoretta riittää kevättalvelle.

Itsellä ei ole kattoon kondensoituvan kosteuden takia läheskään optimiolosuhteet. Olen suht varma että oikein säilytettynä BH säilyy vappuun asti.

Molemmat hienon aromisia ja makuisia lajikkeita ja suosittelen suuresti. Niiden jälkeen ei kyllä valitettavasti ole mitään kovaa intoa valmistaa esim Atlantic Giantista juurikaan muuta kuin bulkkisosetta.

Blue Hubbardia ei kuitenkaan ainoaksi viljeltäväksi lajikkeeksi tuosta sadonkorjuun jälkeisestä kuoren kovuudesta johtuen jos haluaa jo syksyllä nauttia siitä. Paitsi jos on taitava pähkinänsärkijä.

Onko kellään kokemusta myskikurpitsasta ? Kiinnostais kovasti, kun sitä näkee niin usein ulkomaan ruokaohjelmissa.

Teiltä, joilla on kokemusta erilaisista kurpitsoista haluisin kysyä ja tehdä pikku-galluppia suosikkikurpitsoistanne. Eli mikä laijike on suosikkinne:

1. Paras/lemppari ruokakurpitsa kesäkeittiössä?
2. Lempparikurpitsa säilykkeissä? (mitä säilykettä?)
3. Lempparikurpitsa talvisäilytyksessä (eli ei siis käsiteltynä, vaan kellarisäilöntä) lähinnä maun ja säilyvyyden perusteella?

Itse olen onnistunut vain kesäkurpitsankasvattelussa (zuccini), kompostissa on kokeiltu kasvattaa hieman isompaa kurppaa ja spagettikurppaa, mutta meni mönkään - etanat prkl Jos nyt laittais kasvihuoneeseen, niin kuin kesäkurpitsankin.

1. Ei ole antaa nimiä mutta  kesäkurpitsa kesällä,  ja spagettikurpitsa sekä jättiläiskurpitsa loppukesästä

2. Säilykkeissä  käytän jättiläiskurpitsaa. Sopii erittäin hyvin sekä etikkasäilykkeisiin (palasina, raasteena) että soseisiin (esim. soseena pakastettavaksi)

3. Myskikurpitsa Harrier , linkin takana s. 4 alaosassa.  Toinen hyvä on Festival, linkin takana sivun alareunassa , olikohan kolmas alhaalta lukien. Molemmat hyvän makuisia (Harrier parempi) , hyvin tuoreena säilyviä ns. ateriankokoisia talvikurpitsoita.

Muoks: spagettikurpitsa kasvaa ja kasvaa ja kasvaa ja tekee koko ajan uusia hedelmiä kasvaessaan. Se ei kyllä mahdu kasvihuoneeseen, minulla meinasi karata käsistä isolla kasvimaalla mennä luikerrellessaan. Kasvihuoneessa menisi paremmin joku pensasmaisesti kasvava kesäkurpitsa. Nuo molemmat kohdassa 3. olevat talvikurpitsat kasvavat pensasmaisesti joten voisi ajatella myös kasvihuoneessa kasvatettavaksi jos ei ulkona syystä tai toisesta halua kasvattaa.

Vau…oikein linkkien kera! Kiitti Nuu! :slight_smile:

…ai spagettikurppa on myös vahvakasvuinen. Meillä olikin vaan noita kesäkurpitsoita viime vuonna kaksi, joista tuli siis pöheikköjä. Kauhea kurppahimo, mutta ulkosalla meidän kurpat on jääneet etana-jyrän alle. Joka vuosi kerätään etanoita, mutta aina niitä löytyy. Jospa vielä kokeilis tänä kesänä kurppaa. Viime vuonna nimittäin putsattiin keväällä etanoista oman pihan lisäksi naapurin pihaa ja tontin rajaniitty - ja todella huolella! :smiley: Jos ei sentään häviä, niin pitäis ainakin etanakanta jonkin verran laskea. Noi kurpitsan taimet on istutuksen jälkeen nimittäin olleet muutaman yön jälkeen syöty tikuiksi :frowning: Mut ei pidä lannistua…ei maksa paljon mitään kokeilla kun joitain siemeniäkin on valmiiksi. Spagettikurpan lisäksi olisi kiva olla kurppaa säilöntään/varastointiin.

Laitapas yksi kunnon jättiläinen kasvamaan ja yritä suojata sen lehdistö alkuun niiltä etanoilta. Kunhan se pääsee kasvun vauhtiin niin lehtiä on niin paljon ettei kokonainen etana-armeijakaan niitä jaksa tuhota. Ja kun annat kaikkien siihen pölyttyneiden hedelmien kasvaa ja korjaat niitä eri kokoisina ja eri aikoihin niin sinulla on kurpitsaa syötäväksi ja säilöttäväksi vaikka millä mitalla :slight_smile:

Muoks: innostan nyt oikein - arvaapas mitä meillä syödään tänään?  Kurpitsasosepohjaista lohikeittoa. Ja usko vaan että se maistuu aivan taivaalliselle kalakeitolle. Kurpitsa taipuu niin moneen keittiössä !  Kurpitsasose pakasteessa on ihan must !

Siihen alkutaipaleelle se kurpan kasvatus onkin aina tyssähtänyt…kun kohtuullisen rehevä taimi on muutamassa yössä menettänyt lehtensä niin se kupsahtaa. Pitää nyt kehitellä semmonen suojaviritelmä tuohon, ettei sitä pysty alittamaan ykskään etana vaikka kuinka laudanraosta itseään tunkisi. Taitavat pirut kaivautua. Ja sit tää viritelmä kylvetään ympäriinsä ferramolilla… Lämpöäkin keräisi mukavasti tuommonen huppu.

Nää meitin kotilot on kyllä putsanneet parissa yössä neliömetrin alalta isoja puskia, esim vuohenjuuren ihan tapille. Kurpan kasvatus vois näyttää tänä kesänä lupaavalta - viime kesän etana-kansanmurhan aikaan nimittäin kasvoi meilläkin ekaa kertaa moneen kesään lehtisalaatit syömäkokoon!

Mä melkein haistan teidän kurppasoseet Tänään ostan kyllä laihaksi lohduksi kaupasta kurpitsapikkelssiä…ja viilaan siemeniä

Olen Nuun kanssa ihan samaa mieltä, että kurpitsasose pakastimessa on todella must-juttu. Mulla ei ole jättissosetta, mutta kesäkurppasosetta riittää tooosi paljon. Siitä saa ihanat keitot ja kastikkeet, ja vaikka kuinka monenlaisia riippuen mitä muuta sekaan pistää.

Spaghettikurpitsa on kanssa herkkua ja säilyvät yleensä aika hyvin, jos on tarjota viileä ja melko kuiva paikka (esim.jääkaappi). Mä kasvatan sekä kesäkurpat että spaghetit puutarhajätekompostien päällä, jotta lämpöä riittäis. Meillä ne ei tasamaalla oikein ehdi tuottaa. Puutarhakomposti on sellasessa korkeessa kehikossa, niin spaghetilla riittää matkaa kasvaa ensin alas sieltä ja sitten pitkin nurmea. Viime kesänä se köynnösteli ittensä myös viereisen ison kuusen oksille :slight_smile:

Miulla on kurpitsasosetta litratolkulla pakkasessa ja en tahdo saada sitä mihinkään tungettua. Aina kun ajattelenkin saan nenääni kurpitsan tuoksun:/ Ehkä olen joskus sitä liikaa keitellyt.

eikö kurppien esikasvatus ollut joskus maalishuhtikuun taitteessa? Vai millai?

Onko talvi ja kesäkurpistoilla samat kylvöajat?

Toukokuussa vasta kannattaa laittaa. Lyhyt esikasvatusaika, pari viikkoa tai jotain, niin tulee vahvat elinvoimaiset kasvit.

Kurppa, musta kurpitsassa ei tunnu olevan oikein mitään omaa makua, kun soseesta tekee keittoa tai kastiketta, siis ainakaan sitten enää, kun ruoka on valmista. Meillä laitetaan koskenlaskijaa aika vakkaristi näihin kesäkurppasosejuttuihin. Kesällä kun tekee sellasia ruokia jossa on isoja kesäkurpitsan viipaleita, niin niissä kurpitsa selvästi maistuu, vaikka musta ihan hyvälle. Makuasioista ei kyllä voi kiistellä :slight_smile: Ihmisillä on vaan erilaiset nenät ja suut.

Mä oon kylvänyt kesä- sekä spaghettikurpitsat vappuna tai melko pian sen jälkeen.

Aikoinaan syksyisin keitin pahimmillaan kymmeniä litroja kurpitsakuutioita ja pikkelssejä, silloin koko huusholli tuoksui kurpitsalta ja sen tuoksun tunnen nenässäni. Pitäisi varmaan ryhdistäytyä, kun se on kuitenkin niin hyvä raaka-aine.

Sä olet saanut kertakaikkisen yliannostuksen :wink: Mä en ole koskaan tehnyt(tai ehkä kerran kokeillut)kurpitsapikkelsiä. Jotenkin luulen säilykkeiden tekemisen olevan niin vaivalloista ja olen siis liian laiska. Ja jostain syystä kurpitsapikkelsin tekeminen laiskottaa ihan kaikkein eniten. Johtuukohan se siitä, että koulussa aikoinaan ei juuri muuta “salaattia” talvella saanut kuin kurpitsapikkelsiä ;D Oon kyllä ihan varma, että sun tekemä kurpitsapikkelsi maistuisi mainiosti.

Tuomipihlaja, se RosMarinan (muistaakseni hänen) resepti raikkaalle kurpitsapikkelssille sinun täytyy testata. Ihan jotain muuta kuin se koulun, tai yleensä sellainen tavallinen kurpitsapikkelssi.
Laitoin sitä syksyllä anopille menemään kaiken muun sapuskan ja säilökkeen kanssa, ja kun kysyin että oliko jotain mitä hän haluaisi niistä saamistaan sapuskoista erityisesti lisää, niin ehdoton ykkönen oli se raikas kurpitsapikkelssi. Usko mua, se on ihan must kokeiltava

RosMarinan Kurpitsapikkelssi  sivulla 5:

Vapaa sana - Keittiössä - Reseptejä kurpitsasta (kesä- ja talvikurpitsa)

Laiskana laitan kurpitsat sellaisenaan kuutioiksi muovipusseihin ja pakkaseen. Sieltä sitten keittoihin. liharuokiin ym jäisenä. Hyvin toimii. Lohilaatikkoa tehdesä perunoide3n loppuessa laitoin jäöisiä kurpitsakuutioita ja hyvää tuli.

oranssit ns haloveen kurpitsat on minusta mukavan mietoja ja kauniita. Öljykyrpitsat säilyvät parhaiten sellaisenana avoverannalla pahvilaatikossa joulukuuhun asti. Pakkasilla täkillä peitettynä. Niiden maku on voimaakkaampi ja joulun jälkeen ei maistu enään niin hyvälle.

Nuu, oon ihan varma, että olet sataprosenttisen oikeassa. Ehdottomasti on kokeiltava! Kopsaan reseptin talteen :slight_smile: