Kurpitsa, Cucurbita

Resepti tallessa merkinnällä Nuun suosittelema :slight_smile:

Syksymmällä sitten palataan asiaan

Kurpitsat on nyt kylvetty, 10 eri lajiketta jo aiemmin laitettujen jättien lisäksi. Muutama näistä on kesäkurpitsa, suurin osa käsittääkseni talvikurpitsoita. 6 lajiketta ensimmäistä kertaa kokeilussa.

Jap, Festival, Jarrahdale, Blue Hubbart, Golden Nugget, Uchiki Kuri, Jussiki Kuri, Spagettikurpitsa, Harrier ja nimetön keltainen kesäkurpitsa.

Tulossa toivottavasti taas antoisa kesä ja syksy kurpitsasadosta

Blue Hubbart, Uchiki Kuri ja Jussiki Kuri on Jusolta (kiitos vieläkin). Jotain puhetta oli tosi kovasta kuoresta mutten muista nyt yhtään että mille noista se tuli

Lämpimässä idätän, lattialämmön päällä. Koskaan ei ole siemenet mädäntyneet joten ei se lämmöstä johdu. Ehkä märkyydestä ennemmin, olettaisin.

Huoneen lämmössä minä, kaikki yleensä itävät.

Nuu, jos nuo keltaisen siemenet oli täältä, niin lajike on Squash, (summer)Sunburst eli suomeks Ufo :smiley:

Täällä myös pääsi multiin monta uutta tuttavuutta! Jussiki kuri on risteytys blu hubbartista ja uchiki kurista, olikos se niin että toisen loistava maku ja toisen julmetun kova kuori jotta säilyy pitkälle kevääseen? Mielenkiinnolla jäädään seuraamaan kasvua.

Eiiiiiihh!!

Mä tajusin just äskön, kyn katselin mun kurpitsa kylvöjä, et mulla on tullut joku ihme aivopieru kyn noita kylvin, kun oon nyt sitten kylvänyt kaikki VÄÄRINPÄIN!!! Onko mitään enää tehtävissä?? Huomasin äskön, että öljykurpitsan simenet olivat itäneet ja juuri pilkotti pinnalla ja käänsin sitten vaan…

Mä en kestä jos mun kylvöt nyt sitten meni ihan pilalle… En viitsisi kaikkia

Pkti siis sanoa että en viitsisi kaikkia kaivaa ylös ja kääntääkkään, mut jos te ootte viisaammat sitä mieltä, niin teen sen kyllä pelastaakseni mun kurppa sadon!

RosMarina, olipa tosi hyvä kun mainitsit ton Ufon - se nimittäin on vielä mulla laittamatta! Laitoin sen silloin sivuun että varmasti muistan ne siemenet istuttaa, mutta niinhän siinä eilen kävi että kun just ne siemenet ei olleet mielessä niin en muistanut niitä ottaa kylvöön mukaan. Tänään laitan ne myös (kiitos vielä kerran siemenistä) :slight_smile:

Kiitos itsellesi, Jarrahde ja OMS pääsivät myös multaan eilen :smiley:

Mikä se OMS on ?

Meinasi tulla tuskan hiki, ja tulikin, kun äsken riehuin etsimässä niitä Ufon siemeniä. Löytyihän ne lopulta mutta se vaati kaikkien hyötykasvien siemenpussien levittämistä pöydälle. No tulihan nekin nyt sitten taas järjestettyä siististi lajeittain takaisin laatikkoon :slight_smile:

no toi nyt oli vaan lyhenne niistä sun omista yhden aterian kokoisista pikkukurpitsoista, Miten pitkään ne säilyi sulla? Eikö kyseessä ollut talvikurpitsa.

Ai niin One Meal Size, yritin kyllä haeskella jotain lyhennettä mutten tota hoksannut :slight_smile:
Jep, talvikurpitsa, eli kun keräät myöhään mutta ennenkuin hedelmät on saaneet kylmää (se heikentää säilymistä) niin ne säilyvät kevättalvelle saakka. Olikohan helmi- vai maaliskuussa kun sellaisen viimeisen valmistin ruuaksi. Sellaiset hedelmät jotka on jo saaneet kylmän yön niskaansa täytyy käyttää ensin koska ne ei säily ihan niin kauan. Toki nekin säilyy ihan kiitettävästi :slight_smile:

(ps. se toinen muuten on Jarrahdale )

Nyt täytyy ottaa paperi ja kynä kauniiseen käteen ja alkaa oikeesti suunnittelemaan kurpitsakasvimaata. Lajikkeita 6 ja onneksi noita metrin kasvutilan tarvitsevia, mutta kun niitä olisi tulossa 60 ja sit vielä noi neljä Jättiä tarvitsevat sen 300 neliötä vähintään. Voi Jarrahdale soikoon!

Ekmanska, kyllä se juuri itsekseen hakeutuu alaspäin. (Kurpitsansiemen kannattaa kylvää “kyljelleen”.)

. En kyllä ymmärtänyt, minkälainen LL:n laatikko oli, mihin ne kurpitsat meinas, mutta kyllä siemen tietää tai paremminkin siitä kasvavat juuret, mikä on suunta kohti maapallon keskustaa. Muistaakseni ilmiötä kutsutaan hienolla sanalla geotropismi. Ja hyvä selityskin sille on, mut en tarkkaan muista. Ja versokin tietää kasvaa ylöspäin. Voihan se kyllä olla, että jotain keinoja löytyis, millä siemeniä vois huijata.

Täällä oli niin hauskoja juttuja…RosMarina ja RosMarinan kurpitsamaa, huh 

Laatikkoa voi verrata paljuun jonka alaosaan, sivuille, porataan reikiä josta kasvi kasvaa. Tällä kertaa kurpitsa. Laatikon ylpuolelle/ pinnalle tulee muita kasveja.

Itse ajattelisin että itäneen kasvin verso pyrkii valoon, eikä ylöspäin. Toki jos tiede on esittänyt, että nimenomaan haluaa ylöspäin, esim. täysin pimeässä, niin en väitä vastaan.

Eli täysin pimeässä ylös ja alas ja  valo ja muut olosuhteet muuttavat tämän käyttäytymisen.

LL, jos sulla on tarpeeksi isot reiät niin kasvavat varmasti sieltä valoon. Siis valoon hakeutuu verso, se vaan yleensä tulee ylhäältä. Vähän epätarkasti sanoin. Nyt hyvin ymmärsin, minkälainen laatikko sulla on. Hieno siitä varmaan tulee.

Viime vuonna siinä laatikossa, jossa on multaa n. 500litraa kasvoi runkotomaatteja takaosassa, ja etuosassa ruusupavut ja kurkkua. Kurkku tosin ei onnistunut jostain syystä.
Nyt tänä vuonna alaosaan tulee 5 kurpitsaa lisäksi. Laatikko on todella hieno. Tehty hursinurkilla 2 tuuma kertaa 6 tuumaa lankusta. Patinoitunut extrahienon näköiseksi. pinnoitus parhaitten  Venäläisten oppien mukaan, eli  ei pilattu maalilla.Ei ole mitään mukavampaa kuin istahtaa terassille ja samalla ojentaa kätensä ja ottaa kypsän tomaatin