Itäranta,
höpsis,tyhmiä kysymyksiä ei ole,ainoastaan tyhmiä vastauksia ja tässä tulee yksi niistä
Ei vielä peli ole lainkaan menetetty,lajikkeesta riippuen kerkeää vielä kasvaa oikein mainiosti. Mie ainakin lopettaisin nyt tuon lannottamisen kokonaan, odottaisin että alkavat kasvaa kunnolla,maa märkä ja ilma kylmä niin lannoituksella saa taimet hengiltä äkkiä,kokemusta on...
Toi kolmen viikon takainen istutus mun mielestä ollu aika kohillaan,epäilen että ei muillakaan jotka täysin ilman suojaa kasvattavat ole kummoisia taimia tällä hetkellä. Mulla yksi taimi palstalla ilman minikasvaria,juroo paikoillaan. Nuo mitkä minikasvareitten alla sentään hiukan kasvavat. Nykyiset kelit ei ole ihan otolliset kurpitsan kasvatukselle...
Mie virittäisin nyt vähäintään harsot noiden suojaksi,eipä tuo kasvarimuovikaan kamalasti maksa jos pienet mökit tekee,aurinkoisella säällä vähän avaa reunoja jottei kärähdä.Maata vasten taimen lähelle mustaa muovia kun maa vähän kuivahtanut,antaa lisälämpöä.
Viime vuodelta huonolta paikalta 16 kiloinen, taimessa oli 4 lehteä heinäkuun alussa,aikaa on vielä vaikka kuinka.
Toivottavasti lapset saa hienot Muumikurpat.
Kiitos Tamarillo rohkaisusta!Tuota juuri kaipasinkin !
Tämä “kurputsojen” kasvattaja taitaa läiskästä alustavasti kelmut kehiin ja odottaa suotuisempia kelejä.Enpä todellakaan älynnyt tuota muovia vaikka tiesin että tarvitsee paljon lämpöä ja kosteutta!Eli jonkinverran aivonystyröiden välissä on kait multaa kitkana ;-D.
Ai niin unohdin;Jamie Oliver suositteli jossain puutarhaohjelmassa heinää katteeksi ja tiiliskiviä kurpitsan alle ettei mätäne :-).Mulla on tiiletkin jo rivissä tuossa valmiina odottamassa sitä jättisatoa ;-).
Jee mun kurpitsassa on kolem nuppua jotka oli vähän jo isompia ja sitten pari pientä jotka mun mielestä näytti nupun aluilta. Toivottavasti kehittyvät kurpitsaksi asti. Mulla on vain yksi kurpitsa, mutta eikös se kitenkin riitä ja pölytyksen varmaan sit hoitaa mehiläiset ym. ötökät? Koristekurpitsat istutin tänään ulos mut ne on kyllä vielä tosi pieniä.
Mun kurpitsassa on jo varmaan 5 nuppua mut ne taitaa kaikki olla poikia, voiko olla et ei tuu tyttöjä lainkaan. Luulis et olis nyt jo yksi tyttö tullut. Mulla on vain yksi kurpitsa, pitäiskö niitä olla enemmän et tekee satoa vai riittääkö yksi?
Monesti aluksi tulee poikia, sitten vasta tyttöjä. Yksi kasvi / taimi riittää, siihen tulee varmaksi molempia sortteja.
Menin vahingossa laittamaan kurpitsa-asiaa kesäkurpitsapuolelle, joten siirrän sen nyt tänne. Pahoittelen, olen ihan uusi näissä hommissa.
Elikkäs, tässä elämäni ensimmäinen itsekasvattamani kurpitsan alku, Tom Fox. Siemenen tyrkkäsin vasta noin kolmisen viikkoa sitten suureen kukkapurkkiin sopivan maa-paikan puutteessa, kasvihuoneessa taimi on majaillut siitä lähtien. Onneksi opiskelin näiltä sivustoilta noista pölyttämisjutuista niin voi olla paremmat mahikset kaiverrella kurpitsaa syksyllä. Ja tältä tämä taimi nyt sitten näyttää:
Kyllä minä ehkä saan vielä oikean kurpitsankin. Nyt on pingispallon kokoinen pallero ja toinen pallokantainen aukesi juuri illalla. Toivottavasti on auki vielä aamullakin, että ehtii pojat aukaista suppunsa…
Laitanpa kuvan tämän päivän tilanteesta. Siinäpä kököttää ensimmäinen kurpitsani "pää pölkyllä", ihan kirjaimellisesti.
Apua..nyt vasta eksyin tänne kurpitsapalstalle. Tyttöjä ja poikia..sun vaikka mitä. Ihan pihalla olen nyt. Meikäläinen kun luuli, että siemenet vaan maahan ja johan alkaa kurpitsoja ilmaantua. Pussillisesta siemeniä iti kolme, ja jotain palluroita siellä lehtien alla jo näkyy.
Ihan selvästi on nuppuja. Kyllä ne kasvit itse hoitaa sen tyttö- ja poikapuolen. Sinne niitä ilmaantuu molempia.
Jippii!Meilläkin vihdoin tyttelinuppuja kurputsoissa!Kyllä muksut ilahtuivat!Esikoiseni tenttasi sitten,että “ovatko ne kurpitsat sitten tyttökurpitsoja kaikki”?On nuo niin lutuisia…(jolleivät olisi omia.Murr.Repivät luumun ja omenan raakileita puista ja pommittivat naapurin mummelin pihaa :-/ )
Hei, kun toi mun kurpitsani kasvaa kohti taivaita, ja muilla näyttää menevän maata pitkin. Niin pitäiskös mun tehdä sille jotain vai antaa vaan kasvaa niinku tykkää?
Kirsikka, purkissa vielä vai pääsikö jo maahan? Jos se on siinä purkissa niin pääverson kasvusuunta vastakkainen kuin ensimmäisen oikean lehden. Mie olen ulos istuttaessa avittanut niin että istuttanut kallelleen kohti tulevaa menosuuntaa. Varren alle voi vaikka laittaa tikut ristiin parin sentin päähän varresta niin ei retkahda vauhdilla alas versoa katkoen.
Purkissa jos koko kauden pidät niin koita saada varovasti luikertamaan pitkin maata, kepeillä/naruilla avittaen. Laskeutuu kyllä itsekin alas tarpeeksi vanhana. Liika typpi kyllä pitää versoa melko pystynä.
Itäranta, hienoa,hienoa että alkoivat kasvaa. Halloweeninä komeat lyhdyt
Surullisia kuulumisia myös tälle kurpitsa palstalle. Tässä on nyt tuo yllä ollut reipas alku. Kokoa ei siten tullut lisää, vaan alkoi mätänemään. Seuraava on kasvanut vauhdilla, joten toiveissa eletään saada jotain..
Ensikertalainen kyselee nyt tyhmiä;missä järjestyksessä nuo kukat yleensa avautuvat kurpitsassa?Lasten jättikurpitsoissa hirveästi nuppuja,mutta yksi ainut auki ja se on tyttökukka.Mahtaako neiti jäädä mahoksi,kun ei ole sulhoa nyt heti tuoreeltaan pölyttämässä?Ne muut kukkanuput on kääpiö-kokoisia ja menee kait viikko ennen kuin aukeavat!Vinkkejä ja neuvoja jos voisitte ystävällisesti antaa.Muksut kun niin kauheasti haluavat edes sen yhden kurpitsan!
Tyttökukka täytyy pölyttää poikakukalla, muuten ei vauvoja synny.
Niin,tiedän ;-).Kuinka kauan tuo tyttökukka säilyy pölytyskelvollisena?Jos pari päivää odottaisin vielä niitä poikakukkia?Vai pitäisikö tehdä keinohedelmöitys ja leikellä suurimman poikanupun kärjen pois ja pöläyttää nuppuasteisella pojalla.Onnistuuko edes?Tää meni nyt jotenkin vaikeaksi…
Aika lailla sen päivän ok kun auki, ei taida seuraavana enää pölyttyä. Nupuillaan olevien poikien siitepöly ei valmista vielä. Aikaa on,kyllä sie vielä kerkiät. Jos näyttää siltä että pojat myöhemmin valmiina päivää pari ennen tyttöjä voit varoiks ottaa just avautumassa olevat pojat (muutttunu jo keltaiseksi nuppu)ja pitää niitä jääkaapissa kunnes tyttö auki.