Kurpitsa, Cucurbita

Kiitti vinkistä Tamarillo!Seuraava tytteli valmistuu varmaankin vasta puolen viikon päästä kun on niin pieni vielä,mutta silloin on ainakin poikiakin tyrkyllä :-).Tämä eilen auki ollut tyttökukka veti suppuun tänään ja kiersin naapurista kerjäämässä yhden poikakukan ja kokeilin vielä pöläyttää.Nyt pidetään peukkuja.Kovasti yritin nassikoille selittää asiaa,mutta eihän 3 ja 4,5 vee vielä oikein ymmärrä näitä lisääntymisen saloja,vaikka rautakangesta vääntäisi =D.

Ja sitten lisää kysymyksiä pukkaa;Kannattaako nämä kurpitsataimet,jotka jäävät ilman kurpitsaa poistaa penkistä,että jäisi mahdollismman paljon kasvuvoimaa näitä kasvista valmistaville?Mitens tuo lannoituspuoli?Olen kylvänyt kanankakkia ja kattanut keskentekoisella lehtikompostilla.Vieläkö voisi jotain tehdä?Paikka on myös aurinkoinen ja lämmin,joten kastelu on tietty tärkeä.Pitäisikö varjostaa?Noi sekopäiset kurpitsasota-viestit on saaneet minut ihan sekaisin … =D=D

Mun mielestä ei kannata poistaa osaa taimista enenkuin olet varma että hedelmät pölyttyneet kunnolla ja lähteneet kasvuun. Joku 10 päivää pölytyksen jälkeen lienee jo aika varma tapaus. Siinä mun pihataimessa ovat mehiläisille jätetyt kasvaneet about appelsiinin kokoisiksi ja silti pudonneet pois.

Oliko sulla mikä laji kasvamassa?Noi halloweenit ei aivan kamalasti tilaa vie, tietty jos saat taimeen/pariin kunnon hedelmät kiinni ni sitten vois leikata muut taimet maan tasalta poikki(älä kisko ylös ettet vaurioita samalla toisten juuria olettaen että kavavat kovin lähellä toisiaan)

Lannotus.....(mähän olen hyvä ylilannottamaan...)Herkin vaihe hedelmien muodostumisen aikaan, jos liikaa typpeä niin voi puottaa hedelmät pois. Tosi miedolla menisin kunnes selvästi kasvavat. kananpee/hevonsama oli mulla alkukauden, nyt puotan täyslannoksella(tulitikkuaskillinen/10litraa)jos sun taimet vielä pieniä niin laita laimeammat litkut.

Tasanen kosteus, ei märkää.

Kurpitsasodassa mitään sekopäisiä viestejä olepomppivaa naurua

Kiitos vielä kertaallen Tamarillo!Ihanaa että joku vaivautuu ihan kädestäpitäen neuvomaan :slight_smile: !Meillä taimet noin parin metrin välein,lajike oli joku Atlantic Giant (vedinköhän hatusta?Nimi oli kuitenkin joku samantapainen).Ovat rinteen alareunassa,kuitenkin niin,että ovat tasamaata korkeammalla (eli ylimääräinen pääse pois).Kosteutta on taatusti tarpeeksi näillä vetisillä keleillä :wink: ja kuivempana kautena luulen,että rinteeseen (pääasiassa savi) on varastoitunut jonkin verran kosteutta.Olen lannoittanut aika laiskasti tähän asti.Viikko sitten roiskasin vähän reippaammin ja sen jälkeen onkin satanut,niin että lienevät huuhtoutuneet jo jonnekin kaikki ravinteet.Kaikesta päätellen minun kannattaisi lannoittaa vähän enemmän.Täytynee pitää silmällä tuota mätänemistä ajatellen noita taimia.Eli se kasvis täytyisi saada pysymään kuivana ja erossa kaikesta maatuvasta?Joskaan sekään ei siis takaa tervettä kurpitsaa?

[Dill’s] atlantic giant on ainakin joskus ollut kooltaan maailmanennätyskurpita. On myös erittäin hyvä ruokakurpitsa, jossa kaunis keltainen malto. Ensimmäinen kurpitsanalku yleensä aina mätänee, vaikka kuinka pölyttelisi. Kun on kunnolla yksi kurpitsa alkanut kasvaa (noin 10 cm halkaisijaltaan), olen jättänyt vain yhden taimen ja siihen yhden kurpitsan. Huonoina vuosina on tullut 10 kilon kurpitsa, parhaina runsas 30 kiloa. Lisäksi olen leikellyt pois liikoja versoja kurpitsasta, jotta voima toivottavasti menisi hedelmään eikä versomiseen (sateisena aikana erityisesti alkaa kasvaa ‘raivokkaasti’) eikä täyttäisi koko puutarhaa. Joka tapauksessa yhdessä hedelmässä on aina ollut säilöntätarpeisiin nähden ‘ylimäärää’ Kokemusteni mukaan atlantic giant ei ole ollut erityisen mätänemisherkkä, kun on kerran kunnolla alkanut hedelmä kasvaa (ei ole kuin mätänevät melonit). Aikaa on vielä hyvin tänä kesänä kurpitsaa 1b:llä kasvatella, vaikka ei vielä kunnon alkuakaan olisi, koska alkuun päästyään on kasvu tosi nopeaa.

Olipa tanakka tietoisku,kiitos Habakuk!Ajattelin itsekin jotain tuon tapaista,että yksi Iso riittää ja sekin tarvitsee varmasti hillittömästi kasvuvoimaa ja tilaa :-).Nyt pilkistää jo useampikin tyttelinuppu,joten toivo ei ole menetetty!Luulin että käy kuin Muumimammalla,että saadaan vain yksi ainut tyttökukka edes =D.Täytynee alkaa jo etsiä parhaimpia säilöntäreseptejä :wink: !

Sallinette vielä pienen jatkon mikä pohjautuu mun lyhyeen kokemukseen Atlantic Giantista mutta myös siihen mitä maailmalta kuulunut ko. lajikkeesta.

Elikkäs jos aloitetaan noista normikaupoissa myytävistä Atlantic Gianteista. Ammattiviljelijän näkökulma:

Istutetaan mahd monta tainta/per hehtaari jotta saadaan mahd. monta hedelmää jotta saadaan mahd. monta siementä myyntiin. Vuosi vuoden perään sama proggis pienehköilllä(okei ehkä 50-150 kilosilla hedelmillä). Geneettinen kanta heikentyy(vrt. Serengetin leijonat, hampaat putoilee jne.)

Kaupan siemenillä ovat kasvattaneet jenkeissä hyvissä oloissa 100-200 kiloisia hedelmiä. Suomessa Pikkukurpitsa 77kiloa 2005 ja Kurpitsa 66 kiloa 2005?

Tuolla kurpitsasodan puolella vilistää omituisia siemeniä, mm. mulla 1226 Kline, 757 Grande, 1171 Toftness jne. Nämä kaikki ovat Atlantic Gianteja myöskin(Luku ilmoittaa painon paunoina minkä kokoisesta hedelmästä siemen on poimittu ja nimi perässä on kasvattajan sukunimi)(eli jos toi mun 1226(557 kiloa) Kline kasvaa uskomattoman hyvin niin tiedän keneltä kysyä just sitä siementä ensi kaudellekin eikä tarvitse arpoa). AG jalostettiin 1978 ja siitä lähtien parhaimmat(yleensä suurimmat) harrastajien kasvattamat on risteytetty keskenään. 1980 maailmanennätys oli reilu 200 kiloa, 2007 767 kiloa eli melkoinen nousu alle 30 vuodessa. Kyseinen painojen nousu on ollut mahdollista vain koska parhaimmat/potentiaalisimmat on risteytetty keskenään eikä annettu mehiläisten hoitaa hommia mitern sattuu. Toki kasvatustekniikat ovat kehittyneet ja sitäkin myötä painot ovat tulleet ylöspäin. Suurin muutos lienee siinä että näillä "viritetyillä" on tuo hedlemäliha muuttunut selkeästi paksummaksi kuin noilla tavisversiolla)

Mun kokemuksen mukaan ensimmäinenkin hedelmä pölyttyy hyvin jos taimi on jo riittävän suuri pölytyksen aikaan, pieni taimi keskittää vielä kaiken voiman versojen kasvattamiseen ja pudottaa hedelmät pois. Viime vuosi oli mulla eka näillä "viritetyillä" AG:n siemenillä ja ensimmäiset tytöt tulivat tuonne 3-4 metriin tyvestä pääversoon. Paria poikkeusta lukuunottamatta pölyttyivät nätisti. Mehiläisten hoitelemat voivat saada niskaan kunnon sadekuuron pölytyksen jälkeen jolloin tulee ns. suutarisilmän isku(eli noi mitkä pölytän ite sidon pölytyksen jälkeen jotteivat saa vedenpaisumusta niskaansa)

Jos on tilaa kasvaa kannattaa antaa kaikkien sivuversojen kasvaa(90 astetta pääversosta=joulukuusi) kunnes valittu hedelmä on selvässä kasvussu. Tämän jälkeen sivuversot poikki ja multaus niin että pelkät lehdet jää näkyviin. AG on vähän kuin lämminverinen hepoinen, viritetty kone. Lehtimassaa tarvitaan ison kurpitsan tuottamiseen, mullatut sivuversot ottavat voiman lehtien alle kasvattamilla juurilla eivätkä vie voimaa tulevalta hedelmältä. Sivuversojen yhteyttämistuote kulkee pääversoon ja sitä kautta kasvavaan hedelmään.

Kun hedelmä lähtenyt kunnolla kasvuun kannattaa se pitää lämpimänä öisin, moninkertainen harso tai vanha pyyhe päälle. Nämä venyvät ympärystä Suomessakin toistakymmentä senttiä päivässä,kylmä hedelmä voi haljeta helposti. Päivällä aurinkosuoja hedelmän päälle, liika aurinko kypsyttää pinnan turhan nopeasti ja kasvu hidastuu.

Kasvavan hedelmän alle styroxia tai jotain muuta matsjua,vaneri yms. Ei kannata pitää vastern savimaata.

Huh...Kyllä tuosta stressin äkkiä saa...Oman viitseliäisyyden mukaan kannattaa kasvattaa, ennekaikkea kasvatuksen täytyy olla hauskaa eikä hikipäistä reuhkantaa(paitsi jos meinaa voittaa tuon älyvapaan kurpitsasodansilmän isku.Viime vuonna jäi mulla aika lailla noi versojen multaamiset, tänä vuonna yritän vähän paremmin. Nappaan kuvan tänne yhdestä mun taimesta niin näkee miten itse noi virittelen lonkertelemaan.

¨P.s Vuoden ensimmäinen AG muuttunut pikkelsiksi ja keitoksi, superhyvä ruokakurpitsakieli ulkoa

P.s.s Itäranta, kasvata ilman stressiä, ens vuonna kisahevosella sitten tuonne sotaan pieksemään suutasilmän isku

P.s.s.s mä mitään sekasin ole....

Ai niin kasvuaika AG:llä about 120-150 päivää. 60-70pv versojen kasvua ennen hedelmän tekoa. Hedelmä kasvaa 60-90(120) päivää tai niin kauan kunnes halla korjaa kasvuston. Kikka onkin saada taimi mahdollisimman nopeasti ulos vaikka sen minikasvarin alle. Heinäkuun alussa jos pääsee Suomessa pölyttämään ison taimen niin ulkoa voi ropista 300 kiloinen.Sitä ihmettä odotellessa...

Esikasvatus ruukussa viikko/pari(kolme) Mulla oli yksi taimi tänä vuonna 6-8 viikkoa ruukussa, pääverso ohkanen. Noi mitkä oli pari viikkoa ovat tyvestä about sidukkapullon paksusia, kohina vaan käy kun imee vettä ja ravinteita.

Nopeampiakin lajikkeita olemassa tälläsiä huonoja kesiä varten, mm. jättiläismeloni joka nimestään huolimatta on puhdas kurpitsa, keltamaltoinen ja painaa siinä 20-40 kiloa.

Peesaan Tamskua, tällä kertaa ei mies puhu höpöjä. Niin ja se sivuversojen katkasu sen jälkeen kun kurppa on kunnolla lähtenyt kasvamaan, tarkottaa sivuversojen latvojen katkasua, ei koko versojen.. meinaan niin mä ekan kerran hölmönä luulin ja hiukan ihmettelin naurua Onneks ei ollu sillon vielä sivuversoja, mulla ne alko kasvaa vasta reilu viikko sitten kunnon vauhdilla.

Toivon vaan että on tarpeeksi iso kasvusto jo, jotta viime aikoina pölytetyt kurpitsat jaksais kasvaa tarpeeksi isoiksi. Eli taimi ei tosiaan vie kasvuvoimaa itse hedelmältä, vaan päinvastoin todellakin antaa sitä.

Huh-huh minkä kokoisia kurppia on maailmalla!Me oltais tyytyväisiä ihan vaan semmoiseen pienen ämpärin kokoiseen…Alkaa kieltämättä vähän stressata tämä kurpitsan kasvu ;-D.Taitaa mennä vielä jokunen harjoittelukesä ennen kuin meikäläinen lähtee pieksemään suuta Isoon Sotaan näitten kasvatuksessa =D=D.Tuo versojen multaaminen onkin hyvä juttu!Täytyy muistaa.Meidän eka pölytetty tytteli oli noin 30cm päästä juuresta,joten ilmeisesti ei vielä odoteta ihmeitä ;-D?Asiasta viidenteen;miten noita jumboja oikeasti käsitellään?Eihän tuommoisia ennätysjötkjöjä liikuteta kuin jollain koneella?Olen vähän huuli pyöreenä siis…

Unohdin kysäistä,että kuinka iso pelto minun pitää vuokrata ensi kesäksi sitä enkka-kurppaa varten :wink: ??

Itse en ennätyksiin pyri, mutta jos joku pyrkii, niin jossain täällä puutarhanetin (muistaakseni) siemenosastolla joku joskus rekrytoi porukkaa jättiläisvihanneksia kasvattavaan (kansainväliseen) yhdistykseen, josta sitten kai voisi saada ostaa aitoja jättikurpitsan siemeniä ja jotain neuvojakin jäsenmaksua vastaan. Minulle kyllä riittää se, että saan talviset kurpitsasäilykkeet aikaiseksi (30 kg kurpitsan raahaaminen on jo kohtalainen urakka ja suurin osa siitäkin menee kompostiin). Aikanaan keväällä yleisradion tanskalaisessa ohjelmassa ‘Puutarhassa tuoksuu ruoka’ kasvateltiin ennätyskurpitsoita (ehkä se vielä joskus tulee uusintana tai on jossain yle:n arkistossa).

Minähän se taisin yhdistyksen nimissä keväämmällä jotain höpötelläsilmän iskuEi myydä siemeniä, pieni jäsenmaksu jolla saa ison pussukan siemeniä kasvattajilta ympäri Euroopan ja muutakin kivaa. Pokaalit jaellaan lokakuussa(useampi eri laji, paino tai pituus ratkaisee).

Toki oman tyylin mukaan, jos ruokakurpitsaa hakee tai halloween koristetta niin paljon helpommalla pääsee. Itsensä haastamisestahan tässä on kyse, katsoo mihin pystyy. Ja kun hedelmä kasvaa sen reilut kymmenen senttiä vuorokaudessa ei sitä seuraavana aamuna samaksi usko. Itäranta, no panicsilmän isku Kasvaa ne ilman multaamistakin, tietty jos joskus taas tulee oikein kuiva hellekesä niin multaamalla säästyy aika paljolta kastelulta.

Suomalaiset kurpitsat toistaseksi noussut käsipelillä, vinssillä ja tripodilla nostavat maailmalla ja siitä suoraan Pickupin lavalle.

Itäranta, enkkakurpitsa voi viedä aika paljon tilaa,kuva tältä päivältä, kasvattajan voi ignoorata poies...

Pääverson latva huitelee kuuden metrin paikkeilla, hedelmä tulossa viiden metrin nurkillle jos pölyttyy. leveyttä 6-7 metriä tällä hetkellä, annan vielä viikon/parin verran sivuversojen venyä ja sitten kärjet poikki ja multaus.

Ja kuten kuvasta huomaa....liikaa stressiä välttääkseni olen antanut rikkojen rehottaa, nypin jos jaksan. Taimi 1226 Kline from Känädä. Pitäisi tuottaa nätin oranssin jätin, syssymmällä näkee kui äijän käyhymy

20-60 neliötä alkaa olla sen kokoinen pläntti mistä voi odottaa mopoauton kokoisia mölliköitä.

Sama kaveri latvan puolelta.

Tamarillo, kiitos hyvistä neuvoista! Kurpitsa edelleen purkissa, ja siellä pysynee kun ei oikein oo kunnon paikkaa mihin istuttaa. Kompostikin on täysin varjossa niin tuskin siellä menestyy (?). Toissapäivänä mittaa oli hiukka yli metri ja enään ei jaksanut kurkotella taivaita kohti vaan hiljakseen on lähtenyt taipumaan alaspäin. Kas näin:

Matkatkoon siitä eteenpäin yrttilaatikoiden ylitse ja vaikkapa toisesta kasvarin ovesta sitten ulos jos niin pitkästi jaksaa kasvaa :)

Jipii, kurppani avasi ensimmäisen kukkansa! -Pojan. Mutta ei siitä tieten ihan hirmusta riemuu oo ottaen huomioon että on jo elokuu ja säät senku kylmenee. Ens vuonna täytynee olla aikasemmin liikenteessä ja saada siemen multaan sentään ennen Juhannusta eikä sen jälkeen niinkuin tänä vuonna kieli ulkoa

Ehkäpä saan yhden kurpitsan säilöttäväksi. Nyt on tällainen jalkapallon kokoinen kurppa tulossa.

Onkohan kukaan koittanut kasvattaa spagettikurpitsaa mahdollisimman isoksi? Aloitin kokeilun kurpitsasotaa ajatellen, ja harjoitellen. Toivottavasti ensi vuonna pääsee ISOJEN kanssa tekemisiin. Mutta se spagettikurpitsa, kertokaa kokemuksia ja saako siitäkin siemenet talteen ja miten. Oma vauveli on vasta kannasta napaan 29 cm ja ymp.mitta 48,5 cm.

Mielenkiintoisia nämä jättilajikkeiden hedelmät. Otin tänään 6kg painavan pienokaisen säilöntää varten sisälle ja siemenhötöä ei juuri olenkaan ja lihan osuus tosi suuri. Mukava pilkottava. Hän pääsee ainakin puolukoiden kanssa sekaisin.

Kurpitsa, Puolukoiden. kanssa…Kuinka? Just keräsin pikkuisen puolukoita koiralenkillä ja edelleen iso läjä kurpitsaa pilkottuna odottaa jääkaapissa tulevaa olomuotoaan. Pieni vinkki siis puolukoiden kanssa tehtynä?

Perinteinen puolukkakurpitsahillo. Kurpitsaa kuutioina ja puolukkaa yhtä paljon, sokeria maun mukaan. Keitetään kunnes kurpitsa on läpikuultavaa. Sekoitin sen jälkeen jonkin aikaa jotta seoksesta tuleee hyytelömäisempää. Purkitin kuumiin purkkeihin. Hyvää ruuan kanssa tai piirakan täytteinä.

Kuullostaa helpolta ja hyvältä, näin puolukan mausta tykkäävän kantilta ainakin. Pitää varmaan laittaa tulemaan satsi. Puolukka siinä mukana kai meinaa sitä ettei säilöntäainetta tarvita. Ja muoks päälle: näytti siis aivan tosihyvältä!!!

Etten ihan ääliöltä keittiössä vaikuttaisi (vaikka ensimmäistä kertaa kurpitsaa käsittelevänä saatan kyselyineni siltä vaikuttaakin) niin kerronpa että just otin liedeltä edellisen kurpitsaviritelmäni. Hauduttelin sitä suikaleina kananpojan fileesuikaleiden kanssa, ja makua antamaan pilkoin mukaan mm. omatekemiä etikkakurkkuja. Olin ihan yllättynyt kuinka hyvin sen maku sopi sinne joukkoon. Löytää se sokea kanakin joskus jyvänsilmän isku