Noinhan ne reseptit syntyvät:) Jokainen meistä joskus sen ensimmäisen keitoksensa tekee, pääasia että tekee.
Viime vuonna olin kurpitsoitteni kanssa ihmeessä ja onneksi kyläkaupasta sain isohkon satsin Aurajuustoa (pikkuisen päiväys yli) joten tein kurpitsapaistosta uunissa. Kurpitsaa, auraa, voita ja kermaa. Jestanpoo mikä lihanlisäke ruokapöytään - syntisen hyvää. Pakastin sitä monta vuoallista pakkaseen. (Kurpitsan uunikypsytys on muuten yllättävän hidasta. Kenties esikypsytys höyryllä olisi poikaa - tuumailin mehumaijaa - mutta tänä vuonna ei kurpitsaongelmaa ole muodostunut - kts. miesten oma-aloitteinen lannoituskampanja otsikossa "kesäkurpitsan kasvatus")
Äsken tein kiisseliä johon tuli omenamehua, viimevuotista kurpitsahilloa ja punaherukkamehua. Kurpitsahillon olin maustanut sitruunalla joten kiisselistä tuli tosi napsakan makuista ja sitä syötiin melkein kilpaa.
Kuvittelisin että kermaavaahdon tai vaniljajäätelön kanssa sopisi kuin nyrkki silmään.
Vieläpäs kysäisen teiltä, jotka olette kokemuksen omaavia kurpitsan kanssa. Vieläkö kurpitsa kavaa, jos osa lehdistä on paleltunut? Vai onko jo aika käydä raahaamassa se talteen?
Tamarillo ainakin niin vakuutti.
Kasvaahan se niin kauan kuin yhteyttävää pinta-alaa lehdissä riittää, ja kasvattaa uusia lehtiäkin hyvässä lykyssä. Just viikonloppuna kävin ystäväni kesäkurmitsapellolla ja siellä oli alkamassa jo uusi kukinta taannoisten hallaöitten jälkeen.
Hitaasti voi venyä ilman ainuttakaan lehteä muttei mistään merkittävästä kasvusta voi puhua. Ainakaan tuolla miun palstalla. Ja eiköhön yön parin päästä ole viimonenkin lehti nurin.
Heippa piiitkäästä aikaa kaikille!Hukkasin muistini ja kadotin salasanani jne joten surffailu jäi unholaan,kunnes keskellä yötä muistin sen BIM ja nyt taas pääsen seuraksenne :-).
Meidän nassikoiden kurpitsä möllöttää harsopeitteiden alla tuossa rinteessä ja ihmettelen tässä nyt,että mistä tietää milloin se on pistettävä pataan?Tyhmänä siis kyselen kypsyyden tunnistusta…Kasvu on loppunut (silmämääräisesti katsottuna) jo aikoja sitten,mutta näillä keleillä ei tunnetusti juuri väriä saa.
Ja sitten lukisin mieluusti hyviä säilöntäohjeita lisää ;-).Se Kurpitsan puolukka-kurpitsa-juttu toi kyllä veden kielelle…
Ihan OT;kiva olla taas täällä :-)!
Armas, vaan 24kg, pääsee tänään ja huomenna purkkeihin. Ainakin kurpitsasalaatiksi ja soseeksi.
Vaan!
Melkein 30l kuutioita tuli armaksesta. Miten sitä on joskus saanut 100kg säilöttyä kun nyt tuo määräkin tuntui isolta.
Näin se meni minun ensikerta Kurpitsan kanssa! Tällainen "Möhky" oli. No hyvä, ettei isompi, en olisi jaksanut sisälle kantaa.. Mutta on tässä kyllä minulle syömistä, jos yksin syön..
Näin kauniin keltainen oli sisältä. Koska on vain pieni talousvaaka, jouduin lekkaamaan moneen osaan ennen punnitusta.
Voiko kurpitsoita syödä vaikka eivät kerinneet kasvaa tarpeeksi isoksi?mulla muutama big max jäänyt pieniksi.on n 2/3 jalkapallon koosta.Halla vei lehdet ja pikkukurpat kököttää lehtien seassa…Maistuukohan se miltään vai pidänkö ihan vaan koristeina?
Toki voi syödä. Eihän kurpitsa koskaan maistu juuri miltään, sen tähdenhän niitä maustetaan aika vahvasti säilönnässä.
Lissu85, just tänään avasin pieneksi jääneen jättikurpitsan ja pilkoin palasiksi ruuanlaittoa varten. Maistoin samalla siipaleen ja oikein yllätyin kuinka hyvää se oli maultaan - aivan toista kuin se isoksi kasvamaan päässyt kaverinsa. Jätin osan siitä pieneksi jääneestä ihan raakasalaattia varten laitettavaksi, ja päätin myös että jatkossa meillä jättikurpitsat syödään hyvin kohtuullisen kokoisina :) Maistapa omaasi...ellei ole sitten jo kasvanut niin isoksi kummiskin että maku on kärsinyt....?
Muoks, kurpitsa vastaili samalla kellonlyömällä Piti alkaa omaa vastausta senverran fiksaamaan, että eihän se todellakaan mikään maukas ole pienenäkään, mutta selvästi maukkaampi kuin ne isot vastaavat. Ja tää oli kyllä tosi pieni, ihan keskikokoisen kesäkurpitsan kokoluokkaa.
Kiitokset Nuu ja Kurpitsa! siispä kipaisen hakemaan pienet kurpitsat sisälle ja teen pari purkillista kurpitsa-puolukka hilloo,namnam.Kaalilaatikkopäivien pelastus:)
Apua! Mitäs nyt on mennyt vikaan… Piti ketittää kurpitsa pikkelsiä, vaan tuo mokoma hajoaa sitä mukaa liemeen kun lämpiää… Kääk, missä vika? Siis ihan hiljaisella sitä keitän, ei poreile edes, enemmänkin hautuu ja odottelin, että milloin tulee läpikuultavaksi, kuin pitäisi…
Tulipa vielä mieleen, mikä laji mun kurpitsa edes oli.. siis kuvan mukaan piti olla tämä... alkuvassa kurpan pitaa, ei kyllä mielestäni näytä samalta?
Hehkutan tässä kurpitsareseptiä joka löytyy tuolta "Vapaa Sana -Keittiössä " säilöntäohjeita - kohdasta. Sivulla 1 Pirkkiksen ohje Kurpitsa-sitruuna-hillo on todella maukasta. Tein tänään ja aivan haltioissani olen siitä kuinka hyvää se on. Kokeilkaa ihmeessä jos ette sitruunan makua vierasta, ja jos teillä on kurpitsaa jonka kanssa olette hiukan "hukassa". Voisin kuvitella että vaikka joululahjaksi annettuna purkillinen tätä ihanuutta olisi erittäin toivottu, jos meinaan jää muille jaettavaksi kun on kerran itse maistettu
Huomenna teen Ilmarista kurpitsasalaattia, puolukkakurpitsahilloa, omenakurpitsahilloa ja kurpitsaselleripikkelssiä ja jos sitä vielä jää niin soseena pakastan. Onneksi kaikki tarvittavat on jo kuutioitu.
Ei aina käy niin kun suunnittelee:/ Pilkoin eilen 20l kuutioita ja tänään ne piti keittää. Kerkesin jo 10l:n lisätä etikan ja sokerin, ennenkun huomasin kurpitsakuutioiden menneen ihan soseeksi. 49kg kurpitsan lihaa menee kompostiin. Taidan pitäytyä vaan tavallisissa jättilajikkeissa ainakin säilönnän suhteen, kyllä harmittaa:(