Kurpitsa, Cucurbita

Minä en antanut periksi, vaikka kurpitsani soseutuikin. Pikkelsin asemesta tuli siis kurpitsa “kastiketta” se eka erä, toisesta sosetta, kun laitoin vettä puolet vaan määrästä. Lopusta tulikin sitten “elämäni parasta hilloa” Ihan oli pakko sen valmistuttua leipoa jätti-kokoinen kääretorttu. Siis omenaa ja porkkanaa mukaan+ appelsiini…

ps. tuon hillon ansiosta muutin mieleni, enkä nakkaa kurpan siemeniäni menemään, vaan otan homman uusiksi ensi vuonna. Nyt olisi vielä yksi saman moinen urakka alkamassa… Poika oli saanut työtoveriltaan saman laisen kurpitsan ja kassillisen omenoita… Ja taas puoli kylää kerjättiin lisää tölkkejä. ( Euffiksen tölkit tuli täyteen jo, Kiitos Euffikselle. )

Olipas hyviä kysymyksiä ja ohjeita/vinkkejä tässä ketjussa, kiitos! Olen tässä muutaman päivän miettinyt, että mihinkähän saisin mahtumaan kunnon "kurpitsan kasvatuspaikan". Niin mukavalle tuntuu tuo jättien kasvattaminen (katsoin Papulan videonkin punnituksesta).

Tänä kesänä tyydyin kasvattamaan ekana kurpitsanani (siis kesäkurpitsojen lisäksi) ruukussa yhtä "Baby Bearia". Koska viime syksynä pidin Halloween-juhlat ja ihan kamalan hintaisia olivat ne halloween kurpitsat kaupoissa. Halusin siis kasvattaa itse edes muutaman "lyhdyn" ja se kurpitsapiirakka oli tosia hyvää ja erikoisen makuista. No, nyt näyttää siltä, että pitää tyytyä yhteen pieneen lyhtyyn, (toisen jätin vielä kasvamaan mutta on edelleen vihreä ja suurin osa lehdistä on paleltunut):

Tämä on kyllä ihan oikean värinen lyhdyksi (luonnossa vähän tummenman oranssi), painaa n. 1/2kg. Mutta tuntuu aika kovalle, saas nähdä kun avaan...Voi kun se saisi vielä kaverin, sitten saisi ehkä jo yhden piirakan tehtyä.

Nyt tulikin mieleen, onkohan tuolla kurpitsan taipumuksella hajota, jotain tekemistä kasvuolosuhteiden kanssa? Tänään keitin pojan Kurpitsaa, jonka oli saanut työtoveriltaan, sehän kyllä pysyi kasassa, vaikka keitin ihan reippaasti, kun meinasin siis tehdä sosemaista hilloa. No soseuttamaan siis jouduin… Eli onko tekemistä, miten on kasteltu kasvun aikana, tai maaperästä?

Meillä ei mikään muu kurppa kayttäytynyt noin vaikka on ihan samanlailla kasvatettu ja samassa paikassa. Luulen että lajikkeella olisi merkitystä.

Niin, ehkä, mutta tuli vaan tuo asia mieleen, kun siis tämä toinen on ihan samaa, täysin samalainen kuin omani, paitsi oli kilon pienempi…

Onko kurpitsaan mahdollista saada väriä sisällä (kuten tomaatitkin saa kypsytettyä sisällä)? Otin kaksi pikkuista halloween-kurpitsaa sisälle, mutta ovat vihreitä? Voiko niitä kuitenkin käyttää kuten "kypsiä"?

Hei Eleonora. Vastaukseni tulee sinulle kyllä vähän liian myöhään, mutta vastaan tuohon kysymykseen nyt kuitenkin jos joku samaa joskus myöhemmin ihmettelee.

Kasvatin itsekin tuota Baby Bearia viime kesänä (ainoa josta sain aikaiseksi yhden nyrkin kokoisen raa-an kurpitsan). Meillä oli syyskuun alussa yksi hallayö, vajaa aste pakkasta, joten kaikki kasvit menivät sen siliän tien(koska en ollut peitellyt) ja kävin aamulla sen raakileen sitten pelastamassa. Laitoin sen koristeeksi keittiön pöydälle, kun en raaskinut niin suloista poiskaan heittää ja siinä sitten ajansaatossa muuttui kauniin oranssiksi.

Pitääkö kurpitsan siemeniä liottaa ennen kylvöä? Jos niin kuin kuinka kauan?

En ole koskaan liottanut. Jotkut liottavat.

Mä liotan yleensä muutaman tunnin tai yön yli ja idätän kostean paperin välissä, ettei tarvitse mullata mahoja siemeniä.

Mulla lionnut yön yli. Kokeilen tuota Paulastiinan konstia.

Onko sillä mitään merkitystä, kun osa siemenistä kelluu ja osa on kipan pohjalla. Voiko siitä päätellä itävyyttä?

Ainakin chilien kohdalla ne kelluvat siemenet ovat tyhjiä ja uponneet täysiä eli itämiskysyisiä, sitä en tiedä päteekö muihinkin siemeniin.

Yksi siemen oli tyhjä, vaikka useampi kelluikin. Laitoin kaikki “täydet” kuitenkin heti multaan enkä esi-idättänyt niitä, vaikka niin aioin.

Kuinka syvään te koulitte itäneet kurpat???

Sirkkalehteen saakka voi koulia, mutta yleensä se venyy vielä koulimisen jälkeen. Useimmin olen kyllä laittanut yhden siemenen /purkki ja olen jättänyt koulimatta.

Koska ovat heti vauvoina aika rotevia, niin voiko aloittaa lannoittamisen hetimiten. Kylvin siemenet taimimultaan ja siinä ei kaiketi ole paljonkaan ravinteita.

Varovaisesti.

Joo kiitos, mäkin laitoin vain yhden per ruukku, mutta kun se eka kasvo yhessä päivässä lähes 20 cm, niin olin ihmeissäni. Joten pakko se on koulia. Jostain syystä kesäkurpatkin teki lähes saman. Liekö kuun asento?

Onko spagettikurpitsan siemenissä vika vai onko se huomattavasti hitaampi itämään kuin tavalliset ja kesäkurpitsat? 28.4 kylvetyissä ei näy mitään eloa. Haenko kaupasta uudet siemenet?