Spakettikurppa on huono itämään, ainakin kun mie olen sitä yrittänyt.
Lämpimässä kurpan taimet tahtovat aina venyä.
Kurppataimien varret ovat nyt venyneet erilaisiin pituuksiin, pisin n. 20 cm ja ensimmäiset kasvulehdetkin ovat ilmestyneet. Miten hallanarka kurpitsa oikeastaan on, pärjäisikö harson alla tai edes päivät suojaisalla seinustalla, ei suorassa auringossa.
Miulla on ollut harson ja pressun alla ulkona viikon verran. Paleltuu varmaan jo nollassa.
Onko ne sulla myös päivällä harson alla?
Kylminä päivinä on harson alla ja lämpiminä ilman harsoa.
Onnettomasti on käynyt kurpitsakylvöilleni - ei yhtään isoa kurpitsaa! Ja laitoin sentään monta siementä itämään. Tänään huomasin vasta, kun kasvihuonetta sain vähän tyhjennettyä. Harmittaa aika tavalla, olin jo kompostiakin kärrännyt kurpitsan kasvualustaksi valmiiksi Onko jo liian myöhäistä aloittaa siemenestä alusta?
En malttanut heittää vanhoja spagettikurpitsan siemeniä roskiin, joten kokeilin, itävätkö. Pussin merkintöjen mukaan ne on pakattu 12/98 ja parasta ennen -aikakin on ollut jo 10/00. Yhdeksästä siemenestä yksi iti viikon kosteassa paperissa oleskelun jälkeen, alkuperäinen itävyys on ollut 84%.
Mullakin on tänä vuonna vanhojen siementen vuoro. Vanhimmat olin saanut 2003 ja silloin niiden iästä ei ollut tietoa. Ne iti lähes 100%.
Mikähän kurpitsallani on vaivana, kun on ruvennut kellastuttamaan lehtiään??? Runsaasti kukkii, mutta pelkään miten käy jos lehti toisensa perään kuolee!!!
Sama vika täällä, ja avomaankurkuilla myös.
voiko joku vielä selventää tuota ‘multaus’ termiä?
meidän kurpitsat huitelee jo reilun 20m2 alueilla ja joka suuntaan. pitäisikö varren kasvattamista jo hillitä jotenkin? poistetaanko lehtiä jossain vaiheessa?
Kurpitsan ensimmäiset alut mätänivät. Nyt teki nättejä pingispallon kokoisia alkuja. Näinköhän ne vielä voi ehtiä, vaikka elokuu alkaa olla puolessa? Miten nopeasti kurpitsa kasvaa ja kuinka pitkälle syksyyn? Pitäisikö alkaa väsäämään kasvihuonetta ympärille?
Kurpitsa kasvaa lämpimässä 3-10cm vuorokaudessa ensimmäisiin kylmiin asti lajikkeesta tietysti riippuen.
Uuuu… niin paljon. Millähän sitä kannattaisi lannoittaa? P**aa niillä on, mutta nyt olis aikalailla tuoresta kanankakka/heinäseosta tarjolla, rätkistö sitä juurelle? Nokkoslannoitteen tein myös sitä ajattelin lirutella…
Älä kuitenkaan polta kasvia liialla lannoittamisella. Varovaisesti kasteluveden joukkoon.
Yhdestä Delica F1 taimesta kerätty sato. Uusia kreipin kokoisia on tulossa ainakin viisi kpl. Aika satoisa. Tässäkin pussin päällä lukee jättikurpitsa.Tekstissä kuitenkin mainitaan painoksi noin 1,2kg.Nuo kesäkurpitsat ei kuulu joukkoon
Voiko kurpitsan varren katkaista, jos se tulee liian pitkäksi? Varren keskellä kasvaa (vasta) jalkapallon kokoinen kurpitsa, miten läheltä sitä voi varren pistää poikki?
Miusta riittää kun vaan ihan latvan poikkasee. Kasvu pysähtyy sen osalta siihen.
Nyt on aika kysyä kurpitsan pärjäämisestä, jos sattuu kylmiä öitä, eli jos kurpan lehdet ruskistuvat kylmästä, käykö itse kurpitsoille huonosti? Taidamme muutenkin kerätä kurpat liian hätäisesti, kun ne kasvavat kesämaalla, jonne ei voi ihan sännätä aina, kun säätiedoitus näyttää hallanvaaraa. Kasvu tietysti pysähtyy lehtien paleltuessa, mutta säilyvätkö pollukat syötävinä?
Mulle näyttää jostakin ilmaantuneen tämmöinen Impectan korkkaamaton siemenlappu: Myskpumppa "Waltham Butternut", bäst före Sep 09. Luultavasti itäisi vielä keväällä, jos joku haluaa kokeilla, voin panna postiin. Mulla ei ole esikasvatuspaikkoja, eli ostan aina yhden tavallisen ja yhden kesäkurpitsan kesämaan kompostille. Isot, valmiit taimet maksavat vähemmän kuin siemenet ja jos lämpösumma riittää, ei kummankaan kurpan tuotosta ehditä itse syödä.