Minun kurpitsanviljely jäi vitsiksi tänä kesänä. Muutama keskenkasvuinen, yksi vähän isompi. Ajatus on nyt viikon aikana siivota koko komeus. Paikalle tulee parsapenkki, sen verran hyvin on rikat kaikonneet. Parsantaimet oottaa kennostossa istutusta.
Mistä merkeistä sitä voikaan päätellä että Kurpitsa olisi korjuukuntoinen? oliko siinä kannassa joku juttu?
Minulla on nyt toinen kurpitsan kasvatuskesä ja minulla tämä on sujunut ilahduttavan hienosti, olen todellapositiivisesti yllättynyt ja takuulla kasvatan myös ens kesänä Kurpitsaa, olen ihan haksahtanut Kurpitsoihin.
Bobbie,kumisee kumeasti koputettaessa,kuori on kova ja väritys.
Sattumalta löysin tällaisen videon 300 erilaisten Kurpitsan näyttelystä, katsoessa ei tarvi kielitaitojakaan, videolla tuskin noin montaa lajiketta näkee, mutta aika monia kuitenkin.
Ehkäpä tästä linkki-vinkistä on iloa jollekulle muullekin.
Vlogi: Plant Abundance.
Koitan hakea linkin, ihan hetki… katsotaan jälleen onnistuuko yritys.
https://www.youtube.com/watch?v=xCniGiSH1XA&list=PLQSfuNd9n8Kz28NeuvCS7R_oRcEHAU896&index=9
Myöhään kesällä kylvin suoraan maahan kaksi kesäkurpitsaa, nyt saan satoa parhaillaan, yllätys on kun luulin että eivät ehdi satoa tehdä. Nam.
Pari jalkapallon kokoista tulossa.
En ole moneen vuoteen kasvatellut.
Oletteko käyttäneet kypsistä talvikurpitsoista myös siemenhötön ja siemenet? Itse olen ostetuista kaapinut ne biojätteeseen, vaikka harmittaahan se heittää suoralta kädeltä iso osa kasviksesta pois. Kerran yritin paahtaa siemeniä, mutta niistä tuli tosi pahoja. Yksi työkaverini, joka ei ennen ollut tehnyt kurpitsoista muuta kuin säilykkeitä, oli onnellisen tietämättömänä keittänyt keiton siemenhötöstä siemenineen ja kehui olleen tosi hyvää. Siemenet olivat olleet pehmeitä, kurpitsa ei siis kai ollut ihan kypsä.
Aina kaavin siemenhötön pois,sama ongelma ku mummilla,aina tulee liikaa.Ja jos on iso kurpitsa niin onhan siitä varaa liikoja poistaa.Tänä vuonna taas julumetun isoja tuli,ei vaan kerkiä pienenä kaikkia syömään.Ja taitaa olla liikaa taimiaki :w00t:
Punnitsin tänään 20020 Pumppa’ni, pienin Hokkaido tms. oli reilusti parikiloinen ja isoin Centenaar oli hiukkaa (100g) vaille 5kg. Olen varsin tyytyväinen kurpitsakesääni. ![]()
Nyt nostin talavikurpat,suurin paino 9.7 kg.Nuot kaks vasemmalla ovat Matteja,ekat tyttökukat tuli vasta heinäkuun lopussa.
Tyhjensin tänään kasvimaan kurpitsoista.
Peltokurpitsat on ihan tavista, Jack O’ Lantern. Yllättävän painavia kokoonsa nähden, mutta en oo koskaan ennen kasvattanut muita peltokurpitsoita kuin jättikasviskokoisia joten ei oo vertailukohtaa noissa taviksissa.
Wannabe-spagetit on kasvatettu siemenistä jotka on otettu peltokurpitsan ja spagettikurpitsan risteymähedelmästä. Se hedelmä oli selkeesti sisältä ihan spagettikurpitsa, mut ei voi tietää mitä näistä sen siemenistä kasvatetuista nyt tuli. Pari tosi isoa ja loput sellasia kahden kilon molemmin puolin.
Toi 1.865 kg jo pääsi reseptien kera uuteen kotiin ![]()
Minulla ovat kurpitsat vielä kaikki kasvimaalla, yksikään ei vaikuttanut viimeksi tarkistettaessa valmiilta ja sää näyttää jatkuvan aika lämpimänä. Ei niistä monta soppaa saa, mutta toivon suurimpien ehtivän kypsyä, ettei kaikkia tarvitse syödä samalla kertaa. Pitäisi hamstrata muutama varmasti kypsä kaupasta syksyn varalle. Yhden hokkaidokurpitsan jo ostin ja söin, ja otin siitä talteen siemeniä ensi kesää varten.
Ensimmäinen Sweet Dumpling vaikutti valmiilta. Minulle näyttää tulevan vaaleampia kurpitsoita kuin kuvissa, mutta se ei menoa haitanne. Kuvaa ei näköjään saa nyt liitettyä.
Onnistuihan se kuvakin lopulta.
Ja kolmannella kotimaisella one meal size ![]()
Noi tollaset on aivan ihania, en tajuu miksen kasvata pelkästään niitä vaan kaikenmaailman suuria ja jättikokoisia joiden kanssa on sit aina syksyllä lirissä.
Aivan, tästä tuli pieni ja sievä eikä tule kuljetusvaikeuksia. Vähän isompikasvuisetkin kurpitsat kelpaisivat minulle, kilon-puolentoista painoiset, silloin yhdestä kurpitsasta saisi sopivasti kattilallisen ruokaa eikä toisaalta tarvitsisi jättää osaa kurpitsasta odottamaan käyttöä. Ensi vuonna voisi testata vaikka lajiketta Blue Ballet. Onko joku teistä kokeillut sitä?
Minulla on ollut parina kesänä Blue balletia kasvamassa. Tekee sopivan kokoista kurpitsaa ja on hyvän makuinen. Tänä kesänä on kokeilussa saman näköinen sinikuorinen lajike, Blue hubbard, mutta se ei ole kasvultaan ehkä balletin veroinen, tuntuu, ettei kurpitsat pulskistu kovinkaan helposti? Myöhemmin selviää sitten maku.
Netistä jonkun talvikurpitsojen käyttöä koskevan videon olen katsonut ja usein sanotaan, että ei kannata pistää sitä keskustan siemenmuusia pois koska sen voi syödä. Ikinä eivät kerro miten? kuinka ne siemenet saa siitä muusista kuin noukkimalla yksitellen, paahatamallako ja koskeeko siemenmuusin syönti sitten vain semmoisia kurpitsoja jotka ovat rauhassa loppuun kasvaneet… ?
Oletteko suomessa kasvattaneet öljysiemenkurpitsa Retzer gold tai ja myskikurpitsa Futsu black, millaisin kokemuksin? siemeniä näyttää saavan myös suomessa.
Tämän kesän saalis sopii kanttiseen pesuvatiin. Otampa kuvan kun oon vähän pyyhkässy niitä.