Kurpitsa, Cucurbita

Teenjuoja ja muutkin: kurpitsan säilyvyys kärsii kun se saa kylmää, eli  ne kannattaa ehdottomasti nostaa maasta pois ennenkuin lämpötila menee niin alas että lehdet on kärsineet. Samalla on se kurpitsakin kärsinyt.
Viime yönä täällä meni pakkasen puolelle - koiran juomakuppi pihalla oli 9 aikaan aamulla vielä ihan jäässä. Ennusteissa luvattiin minimissään 5 asteen luokkaa. Ei mulla tietysti mitään kurppia enää maassa ollutkaan, mutta juureksia kyllä ilman harsosuojauksia.
Tänään en oo käynyt kasvimaalla enkä tiedä miltä siellä näyttää. Halla on aivan varmasti siellä vieraillut kun on kerran ihan talon seinustallakin  juomakupin jäätänyt.

Sadan kilon keijukainen.

Peltokurpitsaa 20+ kiloa keittiöjonossa. Huomenna koittaa tän kaunottaren vuoro.

Yritinhän minäkin kasvattaa kurpitsaa. Suurin pääsi rimaa hipoen yli neljän kilon. Jostain syystä siinä oli kiinteämpi sisus kuin muotopuolessa ja jopa noissa kahdessa. 

Minulla kasvoi vain spagethikurpitsaa, kaikki oli alle kilosia!

Kurpitsani, jotka eivät ehtineet kesän aikana kypsyä kunnolla, ovat olleet huoneenlämmössä koriste-esineen virassa pari kuukautta. Kuoret ovat saaneet väriä, ja kokeeksi tein parille ruumiinavauksen ja keitin niistä soppaa viime viikolla. Ne eivät olleet niin oransseja kuin pitäisi, mutta ihan käyttökelpoisia kuitenkin. Äsken laitoin isomman satsin kattilaan. Valossa lautasella olleet alkavat hiukan nahistua, joten ne ajattelin siirtää jääkaappiin ja sille lautaselle sijoitan pienemmät, jotka ovat olleet pimeässä pesuhuoneessa eivätkä ole saaneet samalla lailla kypsää ulkonäköä. Ne ovat vielä melkein yhtä valkoisia kuin korjatessa. Yksi pieni mätäni, muut ovat säilyneet hyvin. Sujuu tämä näköjään näinkin, vaikka maku varmasti olisi parempi, jos kurpitsat olisivat ehtineet kypsiksi asti pellolla.

Nämä hoppusia,laiton minigrip pusseihin sunnuntaina.Turkish Turban ja jättipeltokurpitsa(kiitos Nuu)

Nuu,nämä mulle jättejä.Näillä leveyksillä saa olla varuillaan,kesästä ei tiiä.

Eiköhän niistä sulle riittävästi kurpitsasatoa tuu. En yhtään muista että minkä “nimisiä” peltokurppia sulle laitoin mutta kyllä kakskymmentä kiloa pitäis helposti mennä rikki ja kolkyt on ihan mahdollista. Siitä eteenpäin sit kiloja kertyy hifistellen sillä sun tällä siten sun täten. Älä kysy miten, en oo niin pro :smiley:

Kolmas päivä siemenet mullassa enkä edes liottanut ensin. Mitenkähän mulle käy näitten kanssa.

tönis,hyvin käy :sweat_smile: 

Joo tönis,  hyvin käy. Sullahan näyttää olevan muuten ihan tyhjä pöytä siinä eli tilaa riittää, vielä mahtuu vaikka mitä muutakin :smiley:

Tällä mallilla. Taaempi hokkaido, tais olla Uchiki kuri. Etummaisen nimi oli itä-suomeks, korkeintaan parikiloinen tulee siitäkin.

Mulla on pääosin kurpitsat vielä kukka-asteella. Turkish Turbanissa on jo pari alkuakin, samoin jättipeltokurpitsassa on jo yksi pölyttynyt alku kasvamassa.

Minulla taitaa kurpitsankasvatus onnistua paremmin kuin viime vuonna. Nyt huomasin kolme pallukkaa, joista kaksi on Blue Balletia ja yksi kaupan hokkaidokurpitsan jälkeläinen. Suurin on pesäpallon kokoinen. Nuppujakin on runsaasti, tosin suurin osa poikia. Pölyttäjiä houkuttelemaan tarkoitetut ruiskukat siinä vieressä alkavat myös kukkia. Kunhan saisi pari kohtalaisen kokoista kurpitsaa kustakin 5 puskasta, niin olisin tyytyväinen.

Tämmöisiä ovat isommat. Ensimmäinen Blue Ballet, toinen kai Hokkaido. Olivat parissa päivässä kasvaneet selvästi :slight_smile: Niiden alle pitäisi kai laittaa jotain eristämään maasta.

Aika heikolta näyttää kurpitsoiden osalta.
En ole koskaan saanut Uchiki Kurista montaa hedelmää. 3 hedelmää lähti alkukesästä kasvuun ja pari niistä on jo kypsiä, mutta siinä se sitten miltei onkin. Nyt helteiden jälkeen on muutama uusi hedelmä aluillaan.

Uchiki Kurin lisäksi on Lidlin joku jättikurpitsa, mutta pelkään, että jos joku hedelmä olisi tulollaan, niin ehtiikö kypsäksi.

Kaikkein varmin kurpitsa on mielestäni esim. hyötykasviyhdistyksessä myynnissä oleva Sweet Mama. Aina on tehnyt ainakin 2 jonkinmoista möllykkää ja kaikkein parhaimman makuisia.
Onhan niitä varmaan muitakin hyviä kurpitsoita mistä saa oranssia kurpitsakeittoa, mutta en vaan tiedä niistä. Tuo Lidlin "jätti"kurpitsa yllätti viime vuonna maullaan ja mietin josko siitäkin saisi jonkin makuista keittoa, en vaan kokeillut.
Teen todella simppeliä kurpitsakeittoa. Hiukan linssejä ja sauvasekoittajalla hienoksi ja mausteeksi inkivääriä ja chilikastiketta maun mukaan

Tänään söin ekan keran kesäkurpitsaa. Laitoin vain pannulle sitä sipulin kanssa ja pari kananmunaa lisäksi. Nam. Yksinkertaista ja nopeaa. 

Mitä kuuluu Nuun jättikurpitsalle?

Minun jäteistä osa tässä vaiheessa. Isoin kuin rantapallo, seuraava koripallo, sittä n.15cm halkaisija, loput pienempiä. 
Kaksi tainta on ja taitaa tulla liikaa jos kaikki antaa kasvaa. Ehkä kantsii osa pienempiä poistaa. 
En oikein tiedä näitten kasvatuksesta mitään, eka kokeilu.