Kurpitsa, Cucurbita

Mukavasti on palleroisia kasvamassa vaikka taimikasvatus meinasi tänä vuonna epäonnistua. Kekkilän taimimulta teki tepposet ja hyvän alun jälkeen melkein kaikki kurpitsan ja kesäkurpitsan taimet meinasi näivettyä. Laitoin toukokuun lopussa uusia siemeniä tulemaan ja lyhyen esikasvatuksen taimet ovat selvästi Kekkilässä kasvaneita edellä. Kiva, minulle uutuuskurpitsa on Gold nugget. Se kasvaa samaan tapaan kuin kesäkurpitsa, eli tekee hedelmät lyhyeen varteen, sopii siis pieneenkin tilaan jos haluaa talvikurpitsaa kasvattaa. Kurpitsat on n. 0,5-0,9 kilon painoisia, juuri sopivia annospalloja :slight_smile: Toivottavasti maku on myös hyvä. Toinen minulle uusi lajike on myskikurpitsa Moscata di provenca. Se oli ensimmäisten joukossa tekemässä kurpitsaa. Maulta odotan paljon, on hyväksi kehuttu. Minun kurpitsapenkkeihin mahtuu 6-8 erilaista talvikurpisaa kasvamaan ja tykkään, että joukossa on erilaisia ulkonäöltään ja maultaan. Lisäksi kokoluokka saisi olla 0,5 kilosta max 4 kiloon. Kerran kasvatin jotain mautonta jättikurpitsaa jonka kanssa meinasin olla syksyllä pulassa kun se 14 kiloa piti pieniä ja keittää soseeksi pakkaseen. Harmittaa kun taimikasvatuksen epäonnistuminen vei tänä kesänä ainoan Pink bananan, siitä olen tykännyt ja se on ollut useamman vuoden aina kasvatuksessa. .

Nuu. Tämmösistä kylvin. Siemenet ostin hankkijalta. 

Minulla oli keväällä kaksi kurpitsantainta, toisen annoin pois. Omasta olen poistanut muutaman erikokoisen (4,5 kg, 2,5 kg ja toiset pienempiä), yksi jäi kasvamaan ja sen mittasin sunnuntaina. Ympärysmitta oli 155 cm. 
Osan kukista pölytin, osan pölytti hyönteiset.
Toinen siemen oli Karvarin Matista, toinen omasta viimevuotisesta.

Minulla kasvaa golfpallon kokoinen, (jos kasvaa), mutta pitää alkaa ajatella koristekasvina ja seurata, kuinka laajalle kasvusto ehtii syksyyn mennessä.

Minulla taitaa tulla vain yksi kurpitsa per taimi. Pienemmät alut ovat mädäntyneet. Yhden pienen hokkaidokurpitsan korjasin jo pois. Blue Balleteista kyllä on tulossa suurempia kuin oletin, joten massaa on silti luvassa - isoimmat ovat nyt n. lentopallon kokoisia ja kasvavat vielä. Ne maastotuvat lehtien alle tosi tehokkaasti, eivät pistä varkaitten silmään, jos sellaisia sattuisi olemaan liikkeellä.

Joku aamu katsoin, että Lidlin jätissä on liian monta alkua, kun kaksikin riittää. Poistin sitten 3 pikkukurpitsaa ja huomasin sitten, että eivät olleet kiinni tässä Lidlin jätissä, vaan parissa Uchiki Kurissa:(
On siinä meillä kurpitsan kasvattaja, kun irrottaa kurpitsan alut:(

Ensimmäinen oranssi hokkaido maisteltiin eilen, namia oli. Kasvustoa olis runsaasti, muta itse sato jää pariin per puska.

Täällä yks tumpelo miettii että mistä tietää milloinka nuo kurpat on kypsiä ja missä niitä kannattaa säilyttää.
Haluaisin osan säilyvän Halloweenin asti vai onko se toivoton tapaus. :thinking:

tönis,talavikurpitsasta tietää ku koputtaa kuorta niin kumisee mukavasti.Ja väri kans kertoo.
Ite oon säilyttänny autotallissa lattialla pahavin päällä,sielon semmonen rapiat kymmenen astetta lämmintä.Osa säilyy hyvin,osa huonosti.
Parhaiten säilyy josson täysin kypsä ku nistaa pellolta.

Hyvänlaatuisia kurpitsoja ei ole koskaan liikaa. Aina on pitänyt säästää, että riittää kevääseen.
Pieneksi ainakin jäävät tänä vuonna. Hoidinkin huonosti. Annoin levitä liikaa. Olisi pitänyt katkoa rönsyjä enemmän.
Lidlin “jättiin” tulee 2 hedelmää. Koitan sitäkin kurpitsakeittoon tänä vuonna.

Tässä onkin mainittuna viime sivuilla minulle uusia lajikkeita, ja voisin niitä kokeilla ensi vuonna.

Kurpitsat säilytän ainakin ensi alkuun ihan huoneenlämmössä lämpimässä (mikä lieneekin suositus) ja sitten hiukan viileämpään. Säilyvät kuitenkin ihan huoneenlämmössäkin. Mitä on tullut havaittua, kun jouluksi vienyt syrjempään pois silmistä. Sen myös olen havainnut että jos tyvi tai kärki varastoitaessa koskee tasoon, niin siitä yleensä ensin alkavat pehmetä. Kaikilla kurpitsoilla on oma aikansa kuinka kauan voi säilyttää. Jos menee yliajan niin  “liha” alkaa hiukan hapertua. Saattaa olla myös että menettää makeuttaan.

Huomioita joita olen kuvitellut havainneeni.

Minä en ole tullut kurpitsoiden koputtelusta hullua hurskaammaksi. Ehkä se toimii parhaiten oikein isokokoisten kypsyyttä määritellessä? Itselläni on pienehköjä kurpitsoita kypsymässä, ja yritän päätellä korjuuaikaa kannan korkkiutumisesta, jonka sentään näkee arvailematta. Kannat ovat alkaneet jo saada korkkiutuneita pitkittäisviiruja, joten oletan että kohta ne voi ottaa talteen. Kokoa eivät ole vähään aikaan kasvaneet ja turha odottaa niin kauan, että alkavat mädätä sateessa. Olen toki eristänyt ne maasta litteillä kivillä ja omilla varsillaan. Aion säilyttää niitä ehkä ensin parvekkeella ja ilmojen kylmettyä sisällä asunnossa, yhden meinaan säästää jouluksi. Viime vuonna kurpitsat ilmiselvästi jälkikypsyivät vielä korjuun jälkeen ja varmaan näille käy samoin.

Tässä minun Blue Ballet -satoni. Tuo suurin ja epämuotoisin alkoi kasvaa ensimmäisenä ja luulin, että se kaunistuu ajan mittaan, mutta ei, muhkuraiseksi päärynäksi jäi. Hokkaidokurpitsoista olen yhden syönyt ja toinen jäi vielä kasvimaalle kypsymään. Muutama pieni alkukin siellä näkyy, ne ovat luullakseini hokkaidoja, ja jos sää pysyy lämpimähkönä, niistäkin saattaa tulla syötävän kokoisia. Kurpitsojen lehdet ovat vielä vihreitä ja voimissaan, kurkut siinä vieressä jo kellastuvat.

Mukavan näkösiä :grin:

Kurpitsat nostettu vuokraplantulta.Tuo isoin talavikurppa Tom Fox,17.1 kg.Vielä oli kesäkurppia 5 kpl.
Luulen että nuot pienet pyöriät,niistei taijja olla mihinkään.

Nuu,en kyllä tiiosta oon Turkish Turbania kasvattannu.Luulen että tuo on Gele Reuzen,jääny vaan pikkuseksi.

Nuu,saattaapi olla ettoon epähuomiossa laittannu kasvuun.Varmaanki nimilaput menny sekasin :grimacing:
Ookko käyttänny ruuaksi vaiko vaan koristeeksi?

Ok,tänks :yum:

Syyskuu vasta alussa ja viime yönä oli halla. Kurpitsan lehdet huurteessa, taitaa olla sadonkorjuun aika. Kurpitsa on muovitunnelissa peittonaan monta kerrosta harsoa. Sillä ei pitäisi olla hätää.

Kesäkurpitsaa vielä ulkona mutta uskon niiden säästyneen jäätymiseltä kun ovat lehtien alla suojassa.

Kylmä yö  la-su täälläkin, otin isoimmat nyt talteen, vaikka ihan varma en ole kumisevuudesta. Viime vuonna tuli vaan yksi, ja se oli loppuun asti vihreä, otin siitä kylvösiemenet. Näiden väri tänä kesänä siis ylläri.