Kurpitsat on korjattu.
12 kpl Uchiki Kuria 1-2kg kappale. 1 Lidlin jättikurpitsa 19 kg.
Sain myös puhtaita Kurin siemeniä. Meni vaan sekaisin, että mikä kurpitsa kahdesta vaihtoehdosta.
Pitää toivoa, että jätti kestää säilytystä pari kuukautta. Pakastimeen kun ei mahdu.
Vielä kaks tämmöstä löyty potunkaalien alta ![]()
Eilen kauppareissulla vein kahdelle kurpitsaa. Toiselta kysyin, tietäisikö hän ketään kurpitsasta tykkäävää ja hänhän tiesi. Otti henkilöön yhteyden ja lupasi tulla illalla hakemaan. Iltapäivällä pilkoin ja punnitsin loput, nyt tiedän painon. 163 kg. OTT-mittaus meni melkein nappiin, eroa 3 kg.
Mikähän paino olisi ollut, jos olisi saanut kasvaa vielä kolme viikkoa?
Upea kurpitsapäivä ollut tänään !! Järkkäämäni Iitin oma Kurpitsakisa (nyt kolmatta vuotta peräkkäin) päättyi tältä vuodelta, tänään oli loppupunnitus. Kisassa kasvatettiin mun omista kasvatuksista peräisin olevista siemenistä, jokaisella samat siemenet käytössä. Sarjoina oli peltokurpitsa ja marrow (jättiläiskesäkurpitsa).
Tulin peltokurpitsasarjassa kisassa kakkoseksi, jaetulle 2. sijalle. Mutta voi onnen onnea, kisan voittaja teki siinä samalla uuden Suomen Ennätyksen. Paransi edellistä ennätystä tosi reilusti ! Patistin menemään SM-kisoihin jotka pidetään ens viikon lauantaina 25.9. Sinne matkaa peltokurpitsa jonka perimää oon ollut muokkaamassa. Ylpee mummo täällä ![]()
Marrow-sarjan voitin vaikkei tulos hiponutkaan omaa ennätystäni.
Paljonko painoivat?
Kesän pieni kurpitsasato korjattuna; Blue hubbard, Moscata di Provenza, Uchiki kuri, Bon bon, Sweet mama ja Golden nugget. Vielä laitan jälkikypsymään komeroon, parin kuukauden päästä pääsee maistamaan.
Aivan yksin jaksoin kantaa “jätit” sisälle. Alkoivat kehittyä vasta niin syksyllä, että olivat jo harson alla. Jos näistä yrittää jotain hyvää sanottavaa keksiä, niin ainakin muoto säilyi pyöreänä.
Samoista siemenistä kasvoi LeVän jätti, joten paras suhtautua näihin huumorilla.
Pikkujätti -21. 163 kg.
Uusi kamera + uusi kone + tietotekniikkatumpelo. Kuvan koosta ei harmaintakaan aavistusta.
Tarkastin tossa tunti sitten sisällä pöydällä kypsymässä ja värittymässä olleen 25 kiloisen peltokurpitsan pohjan kunnon. Ihan varmuuden vuoksi vaan vilkaisin kun sen kannassa on ollut sellanen pitkänomainen ohut repeämä ihan maastaotosta saakka. No pehmeähän se oli.
Ei todellakaan ollut tänään tarkotus alkaa valmistamaan 25 kilon kurpitsaa mutta mikäs auttoi.Huokaisten kurpitsa keittiön työpöydälle ja veitsi heilumaan.
Ei kamalasti tarvinnut veistä heiluttaa kun kurpitsa lorautti , suorastaan purskautti pöydälle haisevaa vetistä mössöä. Onneks oli tiskiallas siinä ihan vieressä ja sain nopeesti työnnettyä kurpitsan sinne. Haettiin sellanen 90 litran vesisaavi ulkoa, nostettiin kurpitsa siihen ja kuskattiin ulos. Siellä kurkin ja sörkin sen sisältöä ja totesin että siemenet on menetettyä kalua. Harmi ! Kurpitsaliha oli vetisenä mössönä saavin pohjalla. Kompostiin hela hoito.
No, eipähän tarvinnut alkaa kurpitsashowhun eikä etsimään kurpitsalihalle kuumeisesti uusia keittiöitä. Taitaa mun kontakteilla olla tän vuoden kurpitsakiintiöt jo täynnä ![]()
Nyt viiminen kurpitsa(Tom Fox) purkissa,hyvin säily autotallissa.
Jos haluaa hyvän makuisen kurpitsan ruuanlaittoon, niin suosittelen lämpimästi Musquee de Provencea. Heittämällä maultaan paras kurpitsalajike mitä minä olen kasvattanut. Vaatii vähintään parin kuukauden varastokypsytyksen jonka jälkeen maku on parhaimmillaan. Edellisellä sivulla syyskuun jäljkeen korjatut kurpitsat jossa musquet ylälaidassa vielä melkein kokonaan vihreinä, tässä viimeisin 5 kiloinen kuvattuna helmikuun lopussa. Kurpitsa oli kunnoltaan täydellinen, olisi säilynyt vielä varmaan pari kuukautta. Tästä isosta tein ruokaa ja loput pilkoin parin sentin kuutioina pakkaseen josta niitä on helppo ottaa ruokaan.
Nuu,tuo oranssi peltokurpitsa jonka siemeniä oon sulta saanu,onko myös sisus oranssi?
Jätti,onko kuinka iso?
Nuu,eioo muuta tietoa ku jätti,oranssi peltokurpitsa
Löyty joku pussi josson jättipeltokurpitsa,siemenet otettu 30 kg kurpitsasta.Varmaanki tämä.
Uchiki Kurilla ei välttämättää mene kovin hyvin. Alkukesästä kasvuun lähteneet pallukat on jääneet pieniksi, mitä on tulolla, alle 10 kpl. Voivat olla peräti jo kypsiä. Ainakin kannan tyvi on kuroutunut umpeen paljolti.
Mietin että jos korjaisi pois niin innostaisiko uusia kukkia tekemään, vaikka myöhäistäpä tuo lienee.
Jos tähän jää niin pettymys. On 6 kasvia.
Minä tykkään noista pienistä hokkaidoista. Just sopivia kerralla syötäviä ja säilyvät huoneenlämmössä hyvin. Kiinteä ja kuiva, meillä usein vaan pannulla kuutioina viossa paistettu. Ite meinaa ilman jäädä, kun poju vetää ne hetulaan ja rotjake rouskuttaa raakana. Saas nähä kuin ny tulee, aika pieniä on alut vielä. Keväällä laitoin seemnemaailman hokkaidoseosta, kolmea erilaista.
Grr,taas sama juttu.Ei näitä ehi vahtia,het8 ku selekänsä kääntää niin kasvaa hyjahtavat tämmösiksi.3.9 kg.
Tässä mun cucurbita maxima. Kasvaa tuollaisen multakasan päällä nokkosen seassa. Ympärille olen laittanut juurikangasta, ettei ihan huku sinne rikkojen sekaan. Pientä raakileen tynkää on jo näkyvissä.
Nämä kukat on sitten nättejä!
Vuokraplantulla tulossa hyvin talavikurpitsaa,ylläri oalijastu ku potun kaalet leikattiin,6 keltasta tulossa.Muutamia vihireitä kans oli.Olivat kovasti kasvaneet viikon aikana.
Toivottavasti pysyy yöt lämpiminä että ehtivät kasvaa kokoa.
Lidlin jättikurpitsa (hedelmä) oli hyvällä kasvulla elokuun alussa. Nyt olen sitten katsonut että lopettanut kasvun ihan kesken. On vasta jalkapallon kokoinen. Veikkaan että kohta alkaa pehmetä ja kuihtuu pois. Eli ei ainuttakaan hedelmää.
Uchiki Kuri teki hedelmänsä ihan alkukesästä ja sen jälkeen ei mitään. Vajaa 10 hedelmää. Mielestäni kasvoivat hiukan kokoa lopuksi, vaikka kuvittelin että ei eivät sitä enää tekisi.