Tässä peittämäni kurpitsat, Matalalla ns. jättikurpitsa, joka ei tuota mitään, korkealla kaksi kesäkurpitsaa, joiden kohdalla harsoa kannattelee ryhmä auringonkukkia. Pienet pörröhännät ovat kylväneet auringnkukat.
Minullakin on ns. jättikurpitsa, jonka taimen sain äidiltäni. Tämä ei siis ole oikea jättikurpitsa, vaan ihan tavallinen, jonka siemeniä jättikurpitsana myydään.
Ihan kivan kokoinen tästä tuli, melkein tuollainen rantapallon kokoinen. Nyt pitäisi vielä keksiä, mitä ruokaa tästä voisi tehdä…
Kävin kurkkaamassa harson alle loppupään kurppia. Ihan ovat vielä voimissaan. En tohtinu muita kahtoa kun olis pitäny harsoja vetää isommin pois. Lämpöä olis vaan karannu.
Nostin kurpat pois,eipähän tarvi ressata yö pakkasten kans.
Ai,niin,kotipihalla on vuelä kaks isoa vihiriää talavikurppaa.
Upeat kurpitsat karvarilla!
Tämänkesän kasvatukset oli seemnemmailman hokkaido-seosta. Lopputuloksena oranssia, jompaa kumpaa kuria oletettavasti. Tumman ja vaaleanvihreitä lisäks. Kaikki sellaisia suurinpiirtein kerralla syötävän kokoisia. Testipaiston tein parille pienemille vihreille (sekäettä), jotka ei ihan oikean kuuloisesti kopisseet. Kellertäviä sisältä, sellaisia hieman raa’an avokacon oloisia. Kiinteinä pysyivät kuitenkin ihan vaan pannulla voissa paistettuna. Makua ei ollu, mutta millonka sitä keskenkasvusessa olis. Loppuja tarkkaillaan ja aloitetaan herkuttelu vasta tuonnempana. Noissa maku lisääntyy, viimeinen on jo tosi herkkua.
Nämä möllykät oli vielä kotipihalla ![]()
Nuu,nämä eioo spagetteja.
Raasteena oon pakastannu ja tehenny säilykettä.
Minun pikkujättini sai viimeisenä päivänä kolot pintaansa, ei tunnu että siitä olisi harmia. Painaa 4-5 kiloa.
Nuu,ei minun mielestä oo.Pitäs tarkistaa siemenpusseista muttei nyt ehi.
Komeita Kurpitsoja teillä, hyvin ovat näköjään kasvaneet. Täällä oli aamulla jo piha kunnolla kuurassa. olen kiitollinen, etten tänä syksynä taiteile näiden kanssa vaikka olisi ihanaa saada omia Kurpitsoita, on ne kauniita.
Bobbie,en nyt muista mitä lajiketta nuot viimiset.Pitää tarkistaa
6 kilon möllykästä kurpitsapikkellsiä.
Kyllä siihen tuli aika palijon molempia,silippusin net ihan pieniksi.Toivottavasti on makua ja raikkautta.
Josseioo niin on vielä monta jonossa,jotenka seuraaviin voi korijata tilannetta ![]()
Onko kukaan saanut koskaan isompaa “jättikurpitsaa” ( n. 10 kiloiseksi ja ylöspäin)niin kypsäksi, että säilyisi muutaman kuukauden, joulun tienoille?
Ja mikä lajike?
Olen tässä miettimässä siementilauksia ensi kaudelle.
Punnitsin Uchiki Kurit 5 kasvia (6?) 10 hedelmää.Painavin 1,75 kg. Keskipaino n. 1kg. Nämä säilyy aika kivasti kuitenkin mutta ei kovin tuottavaa.
Mulla kans tuota Gele Royalia usiampi autotallissa.Aion kattoa kuinka kauan säilyy,kuori on kellastunu ja alakanu kovettumaan.Mukavasti kumisevat.En oo nuita ennen yrittänny säilytellä pitempään.Katotaan miten käy.
Viime vuonna mulloli yks,muistaskseni Tom Fox,jonka käytin maaliskuussa.Oili hyvä ja upean värinen sisus.
Älä ihimeessä kompostiin,kuutioi ja pakkaseen tai raasta.Raastetta voi käyttää kaikkeen leivontaan,ihanasti mehevöittää leivonnaiset.
Äsken uhrasin viimeisen Eight Ball F1 kesäkurpitsan Pikkuapulaisen koulun kemuihin. Miten on, ovatko tuollaisen siemenet kuinka hyvin itäväisiä? Ovat jotenkin tosi litteän oloisia. Mietin vain kannattaako nähdä vaiva ja putsata hedelmälihat ja säästää siemenet ensi kesää varten. Tuo F1 on tällaiselle maallikolle ihan vieras termi…
Tähän kohtaa vuotta, ehkä hyvinkin ajankohtainen päivitys:)
Kurpitsa (maukas, parempi) n. 35 kcal/ 100g
Kurpitsa ( mauton, peltokurpitsa) n. 15 kcal/ 100g
Kesäkurpitsa n. 17 kcal/ 100g
Tämmöinen karkea arvio. Hienoa jos joku olisi paremmin perehtynyt asiaan
Viien kilon kurppa taas käsitelty.Toinen pienempi meni komppariin,oli huono osa levinny laajalle sisustassa ![]()