Kurpitsa, Cucurbita

Mä jätin lipaston päälle 5 kpl syksyn hokkaido-kurpitsoita oottamaan käyttöä. Vähän aikaa sitten huomasin että yhteen oli tullut tumma kohta kuoreen ja otin sen keittiöön ruokatarpeiksi.  Ei ollut onneksi vielä edennyt kuoresta siihen hedelmälihaan, sain hyödynnetyksi koko kurpitsan. 

Ehkä neljäsosa siemenistä oli kypsiä, ne tottakai kuivumaan kylvöjä varten. 

Taas satsi kurpitsapikkelsiä,vielä autotallissa kaks talavikurpitsaa ja yks spagettikurpitsa.Hyvin ovat säilyneet :+1:

Vielä pari Uchiki Kuria. Olen sitä myöten syönyt kun olen nähnyt kuoressa vikaantumista.

Minullahan oli pari vuotta sitten vain Uchiki Kuri kukassa ja keräsin siitä hedelmästä siemenet, että täytyy olla lajikepuhtaita. Niin ei välttämättä olekaan, koska kurpitsa risteytyy myös kurkun kanssa. Pieni mahdollisuus tosin minun tapauksessa, mutta kuitenkin.

Viime kesänä tein oman kurpitsa ennätykseni… 56kg pikkujätti. Tänä vuonna taas uusi yritys. 

Nasty, sulla jäi viesti kesken… 

Nasty, viime kesä oli tosi haasteellinen sen pölytyksen suhteen. Kun ei se pölytys helteessä onnistu vaikka kuinka töpöttäisi omin pikku käsin siitepölyä pojasta tyttöön. Tullut koettua monia kertoja, ja viimeksi tosiaan viime kesänä. Harmitti vietävästi et vasta heinäkuun lopussa olleella valmiilla kukalla onnistui se pölytys. Ei mitään mahkuja enää hedelmällä kasvaa isoksi, väkisinkin aika loppuu kesken.  Mun myöhäinen ehti tulla 83 kiloiseksi.

Edelleen harmittaa että meni ikäänkuin hukkaan se kurpitsan kasvulle muuten hienosti lämpötilojen suhteen sopinut kuuma kesä. Viimevuotinen oli  mun viimeinen jättikurpitsankasvatusvuosi, oisin toivonut jotain vähän parempaa kuin tollanen nuoreksi ja sitä myöten pieneksi jäänyt !

Pitäis aina kasvattaa vähintään kahta, mielellään kolmea, jättiä samanaikaisesti niin niitä tyttökukkia olis tarjolla eri aikoihin ja sitä myöten pölytysolosuhteet joillekin niistä sattuis kohilleen oikea-aikaisesti. Tää vinkkinä sulle !  Jos tuntuu että useamman jätin kasvuston hoitaminen on liian rankkaa, niin siinä vaiheessa kun jossain niistä on hedelmä kunnolla kasvamassa voi muut jättikasvustot ottaa vaikka pois maasta.

Pitääkin kaivaa jossain vaiheessa esiin se jättikasviyhdistyksen ohje puhtaiden siemenien saamiseksi.
Tavoite kun on tänä kesänä saada kasvatetuista lajikkeista puhtaita siemeniä.
Lajikkeeton vielä hakusassa. On n.10 erilaista mahdollisuutta ja kaikkia en saa kasvattua heti ensi kesänä.

Koirakin niin ylpeän näköisenä.

Alkaa olla kurpitsat ja kesäkurpitsat istutuskunnossa. Kolme kasvulehteä näkyvissä. Istutus on tämän viikon tehtävä.
Viileää säätä kuitenkin luvattu kesäkuulle. Ei voi mitään.

Minullakin on äidin antamat taimet ja mietin tässä, milloin niitä uskaltaisi laittaa ulos… mitä mieltä?

Henni, kurpitsa on todella arka kylmälle. Anna mennä nää tän viikon loppupuolelle luvatut kylmät yöt ensin ohi ja sitten vasta maahan jos yölämmöt siitä vähän nousee. Maahan laitetut taimet suojaat sitten tilanteen mukaan joko 1- tai 2-kertaisella harsolla alkuun. 

Hyvä tietää. En siis laita niitä vielä, odotellaan rauhassa.

Laitoin tänään isoihin maitopurkkeihin kurpitsantaimia pienemmistä kasvuruukuista. Siis puolikkaisiin 1,75 litran purkkeihin, koska näyttää tuo maahan pano viivästyvän ensi viikon puolelle. Myös sen takia että sunnuntain vastainen yö kylmimmillään +1 astetta. Ensin oli 3 astetta ja päivä päivältä tarkentuu alemmas.
Nyt on sitten kasvupaikat 11kpl kurpitsalle ja 8-12kpl kesäkurpitsalle. Sekalainen seurakunta taimia. Tarkoitus saada puhtaita siemeniä osasta. Saa nyt nähdä miten käy. 
Sen olen huomannut että pienikin kurpitsa kukkii, vaikka olisi huonollakin paikalla ja ei varsinaista satoa olisi takoittanutkaan saada. Ylimääräiset esim.kesäkurpitsat kannattaa laittaa mihin vaan kasvamaan. Että voi sitten ainakin pölyttää niitä kurpitsan alkuja mitä olisi tulossa.

Kurpitsan taimia ei kannattaisi kasvatella kovin lämpimässä. Omat taimet olleet jo toukokuun alkupuolelelta kylmässä kasvihuoneessa ja ovat erinomaisessa kunnossa. Voi olla että loppuviikolla ovat yhden yön sisällä.

Kurpitsasadosta ei kummoista voi tulla näillä keleillä. Jos tämän olisi tiennyt niin olisin kylvänyt eri lajeja kuin mitä tulossa. Pitää katsoa mitä kannattaa istuttaa enää täässä vaiheessa, kun ei viitsisi turhaa työtä tehdä.
Kesäkurpitsat varmaan ihan ok. Niidenkin määrää vähennän ehkä kuuteen. Pitää katsoa mitä saisi niiden tilalle, hernettä’ ja papua varmaan.

Kyllä ne ehtii. Viime vuonnakin oli koko kesäkuun alku meillä kylmä ja kolea. Laitoin kurpitsan taimet ulos 28.5. ja oikein hyvät kurpitsat tuli.

Tänään laiton kotipihalle ekat kesäkurpitsan taimet,ja yks myskikurpitsa.Harson sisään.
Ens viikonloppuna laita vuokraplantulle loput,lähinnä talavikurpitsaa.

Terveisiä Nuulle! 

Taitaa ainakin yksi hokkaido olla tulossa.
Neljä tainta laitoin. Kaikkien keskellä on tulossa paljon kukkia. Poikia on ainakin useita mutta onko ne matalammat nuput tyttöjä, en saanu vielä selvää. Tutkin näitä mielenkiinnolla onhan tämä uusi tuttavuus.

Harmi ettei ollut kasvamassa yhtään Uchiki Kuria tänä kesänä. Olisi nähnyt että onko se sittenkin kaikkein varmin lajike. Kun niitä kurpitsoita tässä on kuitenkin tarkoitus saada mahdollisimman monta.
Näkee että MUSCAT DE PROVENCE’ lajikkeessa on potentiaalia, vaan ei taida yksikään alku keritä valmistumaan. Myös muita samanlaisia tapauksia. Pitää koittaa palstalla jotain täydessä auringossa. Vaan siellä se puute, että syyshalla tulee sinne aikaisemmin kun on alavalla maalla. Että ei sekään kovin hyvä. Taidan kokeilla ensin Uchiki Kuria kun aikaisempi.

Minulla oli kaksi uchiki kurin taimea, mutta ne paleltui ulkona kesäkuun alussa. Kyllä harmitti. :slightly_frowning_face: