Kurpitsa, Cucurbita

Minun ainokainen gele reuzen, 2,2kg, pitäisi varmaan jatkojalostaa pois.

Taas yks kurpitsa työstetty.

Ensimmäinen Musquee de Provence  kurpitsa paahdettu uunissa. Hyvin kaikki kurpitsat säilyneet pienimpiä myöten. Väri ei ole vaihtunut kuten oli oletus. Voi olla, että johtuu siitä, että kasvuolosuhteet eivät ole ihan vaadittavat lämmön suhteen. No näitä on niin monta että näkee että vaihtuuko tammikuun loppuun menessä.

Muuten ovat kyllä kypsiä. Maku hyvä. Yllätys että vetisiä uunin jälkeen. Että ei ihan minun mieleisiä sellaisenaan syötäväksi, vaan että pitäisi tehdä jotain ruokaa, esim. pyreetä, kurpitsakeittoa tai muuta.
Joku maininnut että rakenne spakettikurpitsamainen, säikeinen.
Satoisa, arveluttaa vaan että kerkiääkö valmistua, jos syksy normaali ja syyshallat syyskuun alkupuolella.

Syksyn puolella söin myös pari (yksi jäljellä) Buttercup kurpitsaa. On kiinteämpiä ja syötävissä ihan uunin jälkeen. Varhainen. Liian varhainen siinä mielessä, että kasvi ei kerinnyt isoksi ennenkuin alkoi kasvatella “ainoaa” kurpitsaansa. Kahdesta kasvista 3 maukast kurpitsaa. Jos tulisi satoa enemmän niin…Sain tästä puhtaita siemeniä jonkun verran. 

Tein tönikset ja paahoin kurpitsaa uunissa ja tein siitä sosetta,reilu 6 litraa keltasta kultaa.
Autot@llissa vielä yksi samankokoinen ja yks pikkusen pienempi.

Tuleeko siitä uunissa paahdetusta tehdystä soseesta  eri makuista kuin keittämällä tehdystä soseesta ? 

Miten kurpitsan siemenet pitäisi paahtaa, tai miten ne saadaan rapeiksi… Kerran olen kokeillut, tuli kivikovia.

Kurpitsasosetta en ole keittänyt hellalla koskaan vaan aina paahdan pellillä uunissa  palat kypsiksi ja sittä soseutan.
Makueroa en tiedä mutta tuo tapa sopii minulle.

Siemenet on kaikki syöty myös paitsi ne mitkä olen jemmannut seuraavaan satoon. 
Huuhtelen siemenet lävikössä kylmällä vedellä mahdollisimman puhtaaksi ja vähän kuivattelun. 
Laitan himpun ruokaöljyä ja suolaa. Vähän sotken ja kaadan uunipellille leivinpaperin päälle. Uunissa mieto lämpö. Välillä pari kertaa kääntelen siemeniä ja samalla maistelen. 
Isäntä haluaa että niissä on vähän rusketusta niin teen sittä niin.
Usein ne on jo syöty samana päivänä. Aina ohikulkiessa vain maistellaan.

En tiedä onko noissa siemenissä mimmosia eroja kun meillä on vaan yhtä sorttia syöty.

Siskolleni annoin viime syksynä yhen kurpan ja käskin syödä siemenetkin.
Ohjeenkin neuvoin mutta sanoi että syömättä on siemenet jääneet. Ei ollu tullu syötäviä.

Tänä syksynä en antanu kurpitsaa vaan olisin antanu valmista sosetta. Ei kuitenkaan ottanut ennen joulua kun ei sopinut hänellä pakastimeen joten sovittiin että näinä aikoina ilmoittaa kun alkaa mahtumaan.

Taidampa syödä tänä vuonna kurpitsasta siemenetkin… kiitos ohjeista. 

Löysin halloween kurpitsa siemenet ja ajattelin kevällä laittaa ne multaan. En tiedä mistä olen saanut ne siemenet.

Otin käyttöön Rouge vif d’Etampes lajikkeen kurpitsan. Oli 2 kasvia ja molemmista yksi hedelmä. Tämä käyttöön ottamani painoi 4,5 kiloa (toisen kasvin hedelmä paljon pienemi). Olisi pitänyt säilyä kevääseen, vaan ei säilynyt. Joulun aikoihin alkoi kuoreen tulla pilaantumisen merkkejä.
Paistoin pannussa kuutioina. Ei hiukankaan vetinen. Kun kypsäksi asti paistaa niin jauhomaisuutta. Maku mieto.Ei makea. Häivähdys myski (?)kurpitsan makua. Mikä vaan plussaa, jos siitä mausta ei pidä, tai siihen makuun on tympiintynyt, kuten minulle on hiukan käynyt.
Ei kovin satoisa,että ehkä joku muu lajike ajaa edelle.

Työstin tänään kaksi kurpitsaa, 18.5 kg yhteensä. Vielä jäi kolme kurpitsaa kokonaiseksi. Sosetta tuli 8 litraa ja siemenet paahdoin naposteluun.

Mulla on enää yksi avaamaton peltokurpitsa. Me on nyt syöty aika paljon kurpitsasosekeittoa lähiaikoina ja kyllä tuoreesta kurpitsasta just keitetystä sosesta tehty keitto on ihan eri juttu kuin pakastetusta soseesta. Tuoreesta tehty voittaa mennen tullen.  Pitää ens kesänä kasvattaa niitä 1-3 kilosia Jack O’ Lanterneja eli tavis peltokurpitsaa enemmän kuin tänä vuonna.  Ne säilyy hienosti omassa  “pakkauksessaan” ja aina tehtyä  sosesatsin kun siltä tuntuu. 
On mulla pakkasessa  pakastettua maustettua sosetta mistä saa keiton vaan vähän ruokakermaa tmv. lisäämällä mut siinä on sellanen vetisyys mukana :ermm:.

Musque de Provence kurpitsoiden säilyvyys on ollut taas todella hyvä. Tämä tarvitsee useamman kuukauden varastokypsytyksen ennen kuin maku on kohdillaan. Vasta tässä kevään puolella on kuorikin muuttunut vihreästä oranssiksi ja itse malto on niin voimakkaan oranssi, että kädetkin värjääntyi tätä pilkkoessa. Maku ja rakenne on niin hyvä, etten muuta kasvattaisikaan jos olisi suomen kesissä satovarmempi. Oikea herkkukurpitsa.

Googlasinkin samantien itelleni muistiin tietoja tosta Välken Musquee de Provence -talvikurpitsasta. Se meni mulla hankintalistalle, täytyy katsoa jo nyt kaupoissa käydessä että olisko siemeniä. Pääsis kasvattamaan tänä vuonna jo.
Tässä keräämiäni tietoja jos joku muukin innostui lajikkeesta. Ne on enkuksi.

Musquée de Provence pumpkin
Musquee de Provence seeds produce large round, semi-flat scalloped fruits weighing up to 10kg. The skin turns from green to golden brown on maturity and the flesh is a dense orange colour and of excellent flavour which is almost like that of nutmeg. The sweet, yet splightly spicy favour makes this squash a favourite amongst chefs. It can also be eaten raw! This variety has a very long storage ability and plants have a trailing habit.
Muscade de Provence belongs to the “cheese pumpkin” group, so-called for their resemblance to a wheel of cheese. One of the only hard squash varieties that can be consumed raw, it is known for its long storage capabilities, delicate flesh, and sweet taste.
Pick when ripe leaving a long stalk on. Stand in the sun for a couple of week to harden the skin, unless wet, then keep in a well-ventilated room. Grow in full sun in moist

Pari vuotta sitten löysin siemeniä ainoastaan Seemnemaailmasta, mutta viime keväänä huomasin, että Plantagenin omissa siemenissä oli tätä. Minulla teki max. kaksi hedelmää kasvia kohti, painoa parista-neljään kiloa per kurpitsa. Kurpitsalavojen paikka ei ole minulla mikään huippu hyvä , lähellä kasvavien koivujen juuret tuppaavat kuivattamaan niitä liikaa. Syksyllä satoa korjattaessa kuori on vihreä, mutta muuttuu jälkikypsyttelyssä tuollaiseksi ruskean oranssiksi.

Mie meinaan tällaista kokeilla.

Mikähän laiska tulee Halloween siemenistä kurpitsat? Minulla on niitä siemeniä ja mietin, milloin laitan itämään.

Siis minkähänlaisia. Perhana, kun tämä tappelee minun kanssa, kun kirjoitan.

Halloween-kurpitsa on yleisnimitys,  googlaa kurpitsa Jack o’ Lantern. Se on myös yleisnimitys halloween-kurpitsoille mutta sillä saat yleistietoa.  Halloweenkurpitsojen kasvusto on eteenpäin kasvava ja se tekee varteensa hedelmiä sitä mukaa kun varsi kasvaa ja siihen muodostuu ehkä n. metrin…kahden välein tyttökukkia. Kasvusto siis vaatii tilaa.
Halloween-kurpitsan siemenet laitetaan esikasvatukseen sisälle toukokuussa, suunnilleen puolivälissä.