Kurpitsa, Cucurbita

Kiitti, kun kerroit ja vastasit 

Sain kurpitsan siemeniä tuntemattomalta ihmiseltä kahden välikäden kautta. Pussissa oli kahta sorttia, isommat vaaleita, pienemmät tummempia, mutta nimet puuttuivat.

Nyt on kolme halloween kurpitsan siemenet vedessä.

Mitenköhän pitkään kurpitsan siemenet säilyvät itämiskelpoisina? Sain siemenkirjeestä siemeniä, mutta äitini oli jo ehtinyt kasvattaa hirveän määrän taimia, ei minun kannata laittaa omia. Eli säilyykö nuo siemenet ensi vuoteen?

Kurpitsat istutettu kasvimaalle. Laitoin pressua alle, kun en jaksa kitkeä ja maa on aivan täynnä rikkiksiä. Olkoot.

Minun siemenet ei itänyt ollenkaan, joten päivämäärä on mennyt monta vuotta ohitse.

MUSCAT DE PROVENCE kurpitsa teki tänä vuonna vain yhden hedelmän. Painoa oli 10,7 kiloa.

Pölytys ei ihan onnistunut. Itse en kerinyt pölytyspuuhiin. Eihän tuossa määrässä ole kuitenkaan vajausta kuin viitisen kiloa ed. vuoteen, (?) mutta useampi hedelmä olisi parempi. Kaavailin myös, että saisin puhtaita siemeniä, mutta niin ei käynyt, joten joutuu uudet siemenet hommaamaan jossain vaiheessa. Sen verran hyvä/satoisa kurpitsa on kyseessä.
Suomen syksyt on sen verran lämmenneet, että tämäkin kurpitsa onnistuu hyvin, jos ei ihan kaikkein hallanarin paikka ole kyseessä.

Kävin tänään läpi kurpitsan siemeniäni. Varsinkin jättipeltokurpitsan siemeniä oli isoja pusseja vuodesta 2019 eteenpäin.

Laitoin niitä koeidätykseen 20 siementä kustakin vanhemmasta. Saa hyvän käsityksen itämisprosenteista. Tuoreimmat testaan myöhemmim vielä jos noita vanhempia ei enää kannata ottaa käyttöön.

Hoksasin että lämpömatto toimii hyvin tässäkin tarkoituksessa

1 tykkäys