Kylvin ensimmäiset kesäkurpitsat ahneena jo 6.3. ja nyt muutamassa on jo nuppu Onko kokemuksia onnistuuko nämä aikaiset vai menikö pipariksi? Taimet on nyt siirretty +15°C lisävalon alle varastoon, josko se vähän hidastaisi kehitystä.
Aika aikaiselta kuulostaa, mutta en pitäisi mahdottomana, että onnistuvat. Yleensähän mm. kesäkurpitsan kohdalla esikasvatusajaksi suositellaan n. kuukautta. Joten riippu ihan siitä, koska istutat ne. Itse pääsen ja uskallan pakkasten pelossa istuttaa vasta kesäkuun alussa, joten kylväminen koittaa vasta kuukauden päästä toukokuun alussa...
Mutta teoriassahan, valtavissa ruukuissa, olisi kenties mahdollista kasvattaa kesäkurpitsaa sisälläkin, mutta vaatisi VALTAVASTI valoa. Jos sinulla kuitenkin on hyvin lämmin paikka johon kurpitsat laitat ja suojaat ne huolellisesti kasvuharsolla, voit ehkä päästä jo toukokuun alussa istuttamaan. Muista karaista kunnolla. Katsotaan nyt vain, mihin ilmat kehittyvät...
Mutta kokemusta noin aikaisista ei löydy. Vain sovellettua teoriaa...
Jos ruukku on pieni ja istuttaa kovin aikaisin, alkavat lehdet ruskettua ja kasvi kuihtua ja on vaikea totuttaa edes kasvihuonekaraisun jälkeen avomaalle. Itse olen siirtynyt myöhempään kurkkukasvien kylvöön.
Mutta hömppis, kerro nyt sitten kevään kuluessa, kuinka kesäkurpitsoillesi kävi loppujen lopuksi. Että ollaan sitten mekin viisaampia.
Omenakurpitsa on ainakin kesäkurpitsa, eli korjataan tennispallon kokoisena ja käytetään ruuanlaitossa. Yksi suosikeistani.
Kasvatetaan ravinteikkaassa puutarhamaassa, kate on hyväksi. Itse kasvatan pienessä keossa, johon sekoitan kompostia.
Omenakurpitsa on yksi parhaimman makuinen kesäkurpitsoista. Täytyy muistaa ostaa. Ainakin K-raudan valikoimissa näkyi olevan siemeniä.
omenakurpitsa on todella hyvä (päihittää melkein gold rushin, joka puolestaan muotonsa puolesta on mukavampi käyttää) ja vielä isompanakin kuin tennispallon kokoisena. lämpimänä aikana ja hyvin kasteltuna se kasvaa niin nopeasti, ettei oikein ehdi pienenä kerätä talteen.
niin kuin vanhalla puolella on kuitenkin senverran "rauhanomainen" = ei kasva mahtisuureksi, että huonosti sopii sotakurpitsaksi:-)
Tässä kuvassa takavasemmalla omppukurpitsaa.
Tässä kasvamassa. Viime kesänä:)
Maatuva lehtikomposti on hyvä paikka. Lämmin ja aurinkoinen. Lantakomposti voi olla liian typpipitoinen.
Olen aina kylvänyt kurpitsansiemenet suoraan maahan.
Muuaman kerran takavauosina yritin esikasvattaa kaikenlaista sisällä aurinkoisessa paikassa, mutta kun ei ole parveketta niin kaikki taimet kuolivat vietyäni ne ulos (yritin pitää ulkona varjosa).
Olen jopa saanut omien kurpitsoiden siemet itämään, tänä vuonna taas yritetää!
Kesäkurpitsat voivat toistaiseksi hyvin. Päivittäin saa käydä kurkkaamassa mitä kuuluu, ja samalla voi kätevästi nyppiä nuput pois... Tässä tilanne tällä hetkellä.
Mutu-tuntumalla en usko että jaksaisivat kehittyä syötäväksi asti. Aikomus on nyppiä nuput vielä tämän viikon, sitten annan tulla. Sekin rajoittaa, kun ei ole kasvaria mihin lykätä joten uloistutus ei tapahdu lähiaikoina.
Voi hoyabella, tässä itsekseni kikattelin viestillesi :-)
Se minun puukurpitsani centenaar kipusi jasmikkeeseen, siitä nimi puukurpitsa :-) Hän osallistui viime vuotiseen "suuri kurpitsa"-kisaan, ainoana lajissaan puukiipijänä.
Vaan olipa huono kuva :-(
Centtu kasvoi noin 5 kg painoiseksi, eli siitä tuli kaunis lyhty!
Hoyabella!
Katsohan sitten vain, ettei minkään puun lähelle pääse! Onnekasta kasvatusta!!
Kyllä vain riippui Centukka oikein reippaasti viiskiloisena melko hentoisen jasmikkeen oksilla, siis ainakin siihen kilomäärään riittävät voimat. Suuremmista lukemista kurpitsan osalta en anna takeita... Tammi kyllä kestää :-)
Voi hitsi. Ei löydy omenakurpitsojen siemeniä nyt mistään tähän hätään. Että teidän pitikin ruveta sitä hehkuttamaan!
Liisukka, kysy Paulastiinalta onko hänellä siitä rapakon takaa saamistaan kurpitsan siemenistä yhtään jäljellä, se oli samantapainen ja myös erinomainen maultaan.
Liisukka, rapakontakaisia siemenöisiä on vielä jäljellä...