Höh, just aattelin että pitänee hölötellä paulastiinalle, mutta onhan se täällä maisemissa.
Mä oon pudonnu kelkasta ja kelkka liukunu pois, joten mistä ihmeen rapakontakaisista siemenistä te puhutte?
Mie sain toissa syksynä kurpitsakilpailun palkintona Paulastiinalta muutaman kesäkurpan siemenen ja ne oli jostain rapakon takaa tulleita.
Voi elämän kevät!
Mä olen tässä kevättohinassa ihan kokonaan unohtanut, että tilasin Hyötykasviyhdistykseltä kesäkurpitsalajiketta One Ball F1. Äsken löysin siemenpussin etsiessäni kurpitsansiemeniä...
Mutta voisin tuon kaveriksi paulastiinalta pari siementä sitä rapakontakaista kerjätä.
Ja sitä piti vielä kysymäni, että ihan tosissanneko te olette kylväneet ulos kesäkurpitsan suoraan?
Ja saaneet satoakin? Vai ymmärsinkö ihan väärin...
Toki-toki!!! Kasvaa ulkona heti vankkaa vartta kun ei tarvitse valonvähyydestä kärsiä, ja jättää poikakukkien tekemisen vähemmälle.
Tässä rapakontakaisia viime kesältä, pitää korjata sato aikaisin, isommilla on kivikova kuori.
No hitsi!
Koskas laitatte siemenet maahan -siis ulos? *kyselee hiukan vielä epäluuloinen, jolla koskaan ei ole kesäkurpitsa onnistunut*
Kesäkuun puolellakin ehtii vielä kylveskellä. Viime vuonna kylvin viimeisen körvarin 24. kesäkuuta, mutta se ei kyllä ehtinyt tuottamaan satoa. Saattanee olla syynä vedenkantajan laiskuuskin.
Minä olen esikasvattanut kesäkurpitsan taimia eli 1-2 viikkoa sisällä ja sitten kesäkuun alussa siirtänyt ulos ja tarvittaessa suojannut harsolla.
Mökille kun lähtee lorvimaan niin kurpat ja kurkut turpoavat käyttökelvottomiksi, kompostiin menossa koko kuorma
Noh,noh, kyllähän nuo syömäkelpoisilta näyttää!
Elkää ihmeessä laittako hiukan yli-ikäisiä kurppia komposttiin tai hukkaan muutenkaan..! Nehän ovat mitä ihaninta sämpylä-ja rieskataikina-ainesta... voi pakastaakin. Tuee todella meheviä leivonnaisia kun lisää kurppamöyhyä sekaan.
Oli ne kurpat kun lahoa puuta, kuori kova puumainen ihan oikeesti yritin syödä ei oikein maistunut.
Malvankukka, miten käsittelet kurpat jatkojalostusta varten pakkaseen ?
Kyllähän se sama tilanne on taas ensikesänäkin edessä, mökille pitäisi päästä ja kurpat turpoaa kotona ja toisekseen ruuanlaittajana olen ok mutta leipomisessa aika tallukka
Kiurunkannus, olen kuoritut ja paloitellut kurppapalat höyryttänyt pehmeähköksi ja surauttanut muusiksi sauvasekoittimella, vanhankansan sosemyllykin pelittää siinä hommassa. Sössö tekee hiivaleipätaikinasta mehevää ja "ruokaisaa" , kannattaa kokeilla...
Heipulis hei.
Törkkäsin muutaman kesäkurpitsan siemenen jo 27.3 ja äkkiä mokomat lähtivät kasvamaan. Nyt ovat kasvaneet jo 5-10cm mittaisiksi ja alanpa miettimään mitä noille pitäisi tehdä. Saan ne istutettua vasta 3vko päästä. Ovat semmoisissa kertakäyttömuovimukeissa, taimimullassa ja kastelen ihan vedellä vaan aina kun kuivahtaa.
Ja lisää kysymyksiä. Olen nimittäin vuokraamassa kesäksi viljelypalstan ja vähän hukassa olen. Millaisesta mullasta pitävät? Minkä verran kastelua? Pitääkö lannoitella? Minkä verran yksi tuommoinen tuottaa niitä itse kurpitsoja? Kiitos jo etukäteen!
Ihmettelin, että mihin olen laittanut viimevuotiset koristekurpitsani. No, löytyihän ne keittiönkaapin päältä, onneksi kulhossa.
Helvatinmoinen haju, pakko viedä samantien kompostiin:)
Varsin... hmmmm... koristeellisia
Mun koristekurpitsan siemenpussissa oli kyllä ihan erilainen kuva! Ei taida kannattaa tommosia kasvattaa ... Taidan lahjoittaa siemenpussin jollekin pahaa aavistamattomalle...
Jiihaa!!! Ensimmäisten 30 nupun poisnipsimisestä huolimatta näitä on jo 7 kpl... Pituus 3-5 cm. Arvatkaa mitä meillä taitaa olla ruokana tai lisukkeena vapusta alkaen...
Törkeän nätti kuva, aivan mahtava. Eikun pölyttämään tai sitten friteeraat noi kukat.