minkä värinen?
keltainen, Atena Polka.
Vasemmalta oikeelle:
Black Beauty
Kollane
Emerald
Sosnovsky
Orange U F O
Päike
White U F O
Shartrez F1
vika rivi onkin jo koristekurppaa
Kyllä oot vielä pulassa kurppien kanssa, jos nuo kaikki alkavat satoa tuottaa.
Teen bisnestä ja myyn niitä sukulaisille
Duunikaverin vaimon ensi-innostus oli n. 50 kesäkurpan tainta. Tarinan loppua en tunne.
Ahdasta on jo Kuukauden päästä vasta voi istuttaa ulos?
Mulla on itänyt tasan yksi spagettikurpitsa. Sä oot sienestäjä vielä jossain olomuodossa noitten kurppien kanssa, ja satoa kun tulee, niin sun koko suku syö kesäkurpitsaa, tahtoi tai ei. Pitäisköhän sun siirtää niitä enempään valoon?
En mä niitä paljoo enenpään valoon voi siirtää kun ovat kasvarissa =D
Näillä sais muutaman kympin rahaa, jos pyytäis 3e taimelta niinku kodin terra
Liika satoi kannattaa kaupata johonkin pienehköön kauppaan. viime kesänä pääsin ylimääräisistä eroon. paikallinen k kauppa otti sinne ja kaikki meni. sanoin ettei laita liikaa hintaa, niin meni niin paljon ku8n tulikin. Auton takakontillisen vein kerralla. Oli kylläkin kaikenlaisa kurpitsoja. Yksi öljykurpittsa on heillä säilytyskokeilussa. Viime viik0olla oli vielä lihatiskin nurkalla.
Kyllä sun sienestäjä kannattaa antaa liiat myyntiin johonkin, vaikka et hirmuista hintaa pyytäiskään, niin jokainen myyty taimi antaa sulle vähän lisää liksaa uusiin kasveihin. Kurpitsan taimia ihan etsitään ostettavaksi keväällä.
Kerronpa tarinan kesäkurpitsasta
"Paljon nuorempana kuin nyt,olin innokas kokeilija,(olen vieläkin),tilasin siemeniä silloisesta "Siemen oy:stä."
Elettiin lukua 1985 tai niillä main.
Oli uusi tulokas ainakin minulle,kesäkurpitsa,aah mikä uutuus.Tottakai sitä piti saada.Sainkin.
Tein taimet ja kaikki meni hyvin,taimet kasvoivat ja niitä oli aika paljon.
Penkki oli varmaan 10 m pitkä,saattoi olla jopa puolet enemmän.
Oli lämmin ja hyvä kesä,kasvoivat ja kasvoivat ja kasvoivat,satoa tuli,Sitä syötiin ja syötiin,ongelma oli vain siinä,että,ei ollut ohjeita eikä neuvoa niiden laittamiseen,se oli sen verran uusi tulokas,eikä oikein osannut inspiroida itse ohjeita.Syöriin "moussakaa",siihen oli ohje,syötiin paistettuna,täytettynä,säilöttynä.
Tarjosin tutulle,ne tutut taisi sitten jäädä koukkuun ja kasvattavat vieläkin.
Itsekin kasvatan joka kesä,mutta osaan jo käyttää monipuolisemmin.
Tytär muistaa sen kesän kesänä jolloin syötiin aina kesäkurpitsaa.
Elämä opettaa,olen nyt sinut kurpitsan kanssa ja osaan käyttää monipuolisemmin.
Kesäkurpitsa on yllättävän satoisa ja jos ei huomaa niin kasvattaa jättiläiskanootin kokoisia kurpitsoita!
Jos taimia saa myytyä niin varmaan hyvä?
Tai sitten…Sienestäjän paikkakunta hukkuu kesäkurpitsoihin! :O)
Mulla vähän samat kokemukset kuin Tourangellella, mutta muutama vuosi sitten keksin keiton nimeltään ´Veloute de courgettes´ eli kk-keitto. On helppo ja sillai saa hävitettyä isonkin kasan kurpitsaa. Eikä muuta kuin sosetta pakasteeseen talveksi.
Ja se menee näin:
3 keskikokoista kesäkurpitsaa
1/2 l vettä
1-2 kanaliemikuutiota
0,5-1 dl kermaa
1. Leikkaa kesäkurpitsat parin sentin kuutioiksi. Keitä ne pehmeiksi kanaliemessä.
2. Soseuta sauvasekoittimella samettiseksi. Lisää kerma.
Koukku oli siinä ettei mausteeksi käytetä muuta kuin liemikuutio. Kaikki muu on turhaa eikä paranna vaan peittää kesäkurpitsan herkkää makua.
Tuota pitää kokeilla jos ja kun satoa tulee.
Taimet ovat vahvistuneet, kun pääsivät lähemmäs valon lähdettä. ( Siirsin chilit isompiin purkkeihin ja muualle. )
O_o Onpa tatilla valikoimaa. Mutta eihän noita voi olla liikaa. =D
Tuota keittoa pitää kokeilla,on hieman erilainen kuin olen tehnyt.
Kuuklaamalla löytyy ohjeita vaikka kuinka,nyt ei enää ole ongelma miten laittaa ruuaksi.
Kumpaa kasvatatte,vihreää vai keltaista?
Olen huomannut meillä vihreän onnistuvan paremmin.
Mulla oli viime kesänä Gold rushia, onnistui oikein hyvin, mitenkään erityisen paljon liikaa ei satoa kyllä tullut. Nyt laitan pari keltaista ja pari vihreää, niin pääsen paremmin vertailemaan makuja, sellainen aavistus olisi, että tykkään keltaisesta enemmän.