Kurpitsa: Kesäkurpitsa, Cucurbita pepo L

Nonniin, kertokaapas kuinka monta kesäkurpitsaa on lupa odottaa yhdeltä taimelta? Kävin laskemassa äsken ne keltaiset kurpitsanalut noista molemmista kesäkurpitsoistani, ja ensimmäisessä oli 9 erikokoista kasvamassa ja uusia kukista tulossa lisää. Toisessa oli 15 erikokoista kasvamassa, ja siihenkin uusia tulossa vielä.

Siis mihin ihmeessä olisin joutunut jos ne kevään 20 taintani olisivat kaikki selvinneet ja lähteneet tuottamaan satoa!!! Ihanko oikeasti ne ovat noin satoisia, vai kasvatanko jotain monsteria pellollani?

Kun kukan poistaa hedelmöittyneestä kesäkurpitsasta niin sen pitäisi vähentää mädäntymistä.

Kermesina tuolla kyseli keltaisen kurpitsan nimeä - voisi olla Papaya Pear? Minulla on kasvamassa sellaista, katsotaan kunhan kehittyy suuremmaksi.

Nuu, kyllä ne kesäkurpitsat ovat _satoisia_ naurua

Kuukeloin tuota Papaya Pearia ja eksyin jonkun Cucurbita- megasivuille. Siellä näytti olevan aikalailla samanlainen kuin tuo joka minulla kasvoi sekapussista. Kannattaa odottaa, hyvää on. Kiitoksia

Kesäkurpitsani mädäntyivät lähes järjestään. Nyt olen n. viikon verran kiertänyt ne läpi ja poistanut kukat hedelmöittymisen jälkeen. Tilanne on parantunut mutta tarkkana saa olla jos kurpitsoita aikoo saada.

Sama täällä! Tänäänkin poistin kymmenittäin mädäntyneitä pikku kurpitsoja. Lehdet ovat kasvaneet valtavan isoiksi ja poistin myös niitä toivossa, että valo auttaisi. Minulla kasvaa seitsemän vihreää ja kaksi keltaista kurpitsapehkoa ja olen vesi kielellä pitkään odotellut satoa.

Tässä kasvaa pari kesäkurppaa, Ullan luomutilalla Hattulan Sattulassa (kannattaa muuten poiketa, jos on kulkua sillä suunnalla, vanhan 3-tien varressa, suoramyyntitila):

Suuren helpotuksen tunteen tuolla tilalla toi tämä kasa, joka paljastaa, että ammattilaisellakin voi tulla jonkinasteinen moka. Kesäkurpitsat oli kylvetty ja istutettu porrastaen ajallisesti niin, ettei kaikki valmistuisi samaan aikaan, mutta kuinkas kävikään: takapellon myöhäinen istutus oli yllättänyt viljelijän täysin, ja kokonainen vuori kurpitsoita ehti salaa kasvaa liian suureksi. Mun meinas tulla pissat housuun kun näin tämän läjän - pitkään aikaan en ole niin nauranut. Minäkö vahingoniloinen muka...?

Tänä vuonna ainakin paikoittain mehiläisiä ja muita pölyttäjiä ollu melko vähän, kesäkurpitsahan paisuu hetken vielä kukinnan jälkeen vaikka ei olisi pölyttynyt. Voi olla että siksi noita mädäntyneitä alkuja on monilla nyt niin runsaasti.

Jos varman päälle haluaa pelata niin aamuisin tutkimaan juuri avautuneita kukkia ja pölisemään poikakukkien kanssa,Äkkiä ainakin sillä tavalla huomaa oliko kyse pölyttäjien puutteesta vaiko jostain muusta esim. ravinteet pielessä,liika kuivuus/kosteus.

Mun omista kesäkurmitsoistani on mädäntynyt vain kaksi. Kaksi on syöty ja 4 odottaa kohtaloansa jääkaapissa. Tässä muuten kuva niistä ns. rapakontakaisista, eli argentiinalaiset kesäkurpat. Jutitalla ja Liisukallakos on myös näitä? Mun omat eivät vielä tuota satoa, mutta Hattulassa ovat jo ehtineet näin pitkälle.

Epäilenpä että kostealla kesällä on osuutensa tuohon mädäntymiseen. Viime kesänä eivät mädäntyneet juuri ollenkaan.

Papaya Pear

Baby Round

Sunburst

Gourment Globe

Gold Rush

Tänään laitoin ruokaa elämäni ensimmäisestä itse kasvatetusta kesäkurpitsasta. Olipa tosi hyvää. paljon raikkaampi maku, kuin ostetussa.  Kysymys  kuuluukin: olisiko neuvoja miten kesäkurpitsaa voisi säilöä ja vielä niin että maku säilyisi.  Olisiko joku liemijuttu, tai jotain ?

Soseena pakkaseen...

Osaako joku kertoa, missä voisi olla vika, kun kasvihuoneessa kasvattamani keltaiset kesäkurpitsat kasvattavat hyvännäköisiä kurpitsanalkuja, mutta vajaan kymmenen sentin mittaisena pää alkaa mädäntyä.

Olen ensimmäistä kertaa asialla, joten en tiedä kasvatuksesta paljoakaan. Ensin luulin, että mätäneminen johtuu siitä, että päässä oleva kukka pitäisi poistaa. Eroa ei kuitenkaan näytä olevan vaan myös niistä, mistä olen kukan nyppäissyt pois, pää mädäntyy - ja sitä myötä koko kurpitsa.

Kasvi näyttää mielestäni muuten terveeltä. Lehdet ovat ok, samoin tosiaan ne kurpitsanalut. Yhtään satoa en ole vielä saanut. :-(

Taimi

Minun mielestä kesäkurpitsaa on ihan turha kasvattaa kasvihuoneessa. On sen verran tilaa vievä ja taitaa kärsiä huonosta ilmanvaihdosta ja liiasta kosteudesta. Joka vuosi niistä kyllä avomaallakin (missä ne ihan hyvin viihtyy) osa lähtee kärjestä mätänemään. Itse olen vaan kerännyt pois huonot. Yleensä satoa tulee silti vähän liikaakin. Osa ehtii kasvaa jopa liian isoiksi (parhaimmillaan kesäkurpitsa on parinkymmenen sentin mittaisena).

Mulla on ihan sama ongelma kuin Taimillakin. Kasvatan avomaalla. Sekä keltainen että vihreä kurpitsa näyttävät muuten kasvavan hyvin ja alkuja on paljon, mutta suurin osa niistä mätänee juuri noin 10 cm kokoisena. Olen saanut vain muutaman kunnon kurpitsan kumpaakin.

Vieressä kasvava koristekurpitsa on valtava ja satoa tulee, sillä ei ole mitään mätänemisongelmaa.

Viime kesänä samassa paikassa molemmat kurpitsat tekivat satoa mielinmäärin. 

Mikähän niillä on nyt vikana? Liikaa vesisadetta?

Kiitokset kommenteista! Ilmeisesti en ole siis kuitenkaan itse tehnyt mitään varsinaisesti "väärin". Yksi keino saada vielä ennen talvea edes vähän satoa on kai syödä ne kurpitsat 10-senttisinä ennen kuin mätäneminen alkaa.

Taimi