Tulla! Kyllä se puukurpitsa on ihan oikea säilöttävä kurpitsa. Lajike on Centenaar, sai
vain puukurpitsa-lempinimen viime kesänä (Suuri Kurpitsasota 2006) kiikkuessaan jasmikkeeseen:
Tulla! Kyllä se puukurpitsa on ihan oikea säilöttävä kurpitsa. Lajike on Centenaar, sai
vain puukurpitsa-lempinimen viime kesänä (Suuri Kurpitsasota 2006) kiikkuessaan jasmikkeeseen:
Minä olen pitänyt kesäkurpitsan taimia jo päivät kasvihuoneessa ja ensimmäiset on jo kukassa. Saa nähdä miten käyt pölytyksen, kun pörriäisiä ei vielä ole kovin paljon varsinakaan kasvihuoneessa.
Oletteko koskaan törmänneet itsekylväytyvään kesäkurpitsaan?????
Kasvatin viime kesänä kukkapenkissäni ihan tavallista vihreää kesäkurpitsaa. Keväällä möyhensin penkin ja nyt sieltä tulee uutta kesäkurpitsaa. Voiko olla totta ?
Kyllä voi kylväytyä itsestäänkin - ainakin koristekurpitsasta minulla on vastaavanlaisia kokemuksia.
Hömppiksen ahkeruudelle ja aikaiselle taimikasvatukselle kiitos, söin eilen ensimmäisen kesäkurpitsan omalta kasvimaalta Pituutta sellainen 15 cm, pari liki samankokoista jätin vielä kasvamaan ja päätymään juhannuksen grillivartaisiin. Kyllä oli hyvää, ihan sellaisenaan syödä rouskuttelin ja nautin kesästä...
Pirskutti, Fellow, ehdit ensin. Meilläkin hömppiksen kasvatti tekee pötkylöitä, saattaapi olla jo juhannuspöydän herkkuina.
Täytyypä mennä omani myös tarkistamaan, samaan aikaan saatu taimi hömppikseltä. Mutta epäilen ettei ihan juhannuspöytään ehdi minulla.
Minulla oli tänään ensimmäinen kukka kesäkurpitsassa. Mutta se oli poikakukka, joten satoa ei ole vielä tiedossa. Kurpat kasvavat avomaalla, joten hyvässä kasvussa ovat .
Kohta päästään nauttimaan kesäkurpasta täälläkin.
uusi kesäkurpitsaummikko ilmoittautuu! elämäni eka kesis on kasvamassa palstallani ja huoli on suuri. laitoin (torilta ostetun) taimen maahan heti juhannuksen jälkeen, olen kastellut ahkerasti ja katsellut hellästi.
naapuripalstojen
kurpitsat kukkivat hienosti, omassani ei ole kukista pientä pihaustakaan.
mihin mennessä niitä pitäisi odottaa, jotta saan satoa? mitä tää poikakukka- juttu tarkoittaa? miksi kukkia pitää nyppiä? kääk!
Heipsan, Vilmaorvokki! Kuten tuossa Kurpitsan kuvassakin näet, siellä on "aihiot" olemassa kurpitsoista. Sellaiset ovat niitä tyttökukkia. Poikakukilla on vain laiha varsi, mutta ne pojatkin ovat toki tärkeitä siitepölyn tuottajina, sillä ilman pölyttymistä ei se tyttökukkakaan ala kasvattaa sitä aihiotansa. Ylimääräiset poikakukat voi myös syödä, esim. friteerattuna. En kyllä ole itse vielä(-kään) kokeillut :)
Kesäkurpitsa kukkii, pitääkö sitä ruiskia jollain sudilla, vai tekeekö se sen itse
?!
Ei meillä ole koskettu niitä millään. Eilen syötiin ensimmäinen.
jihaa, jotain kukkasten alkuja siellä kai on! mahtava tunne kun onnistuu olla tappamatta kasvia!
Jee, tämän kesän ekat kesäkurpitsan keräsin tänään . Siinäpä vasta kiitollinen kasvatettava.
Kesäkurpitsani, toinen niistä eloonjääneistä paristakymmenestä taimesta, näyttää tältä. Luultavasti uskallan ensi vuonnakin viljellä samaa kun näyttää satoakin antavan.
Aaaahhh! Kuusi kesäkurmitsaa ammuttu jo tälle pyydystyskaudelle ja niistä kohta kolme syötykin tässä kotomaisemissa. Just tirisee pannulla (oikealla valurautaisella voin kanssa tietysti) kurmitsavokki eli yksi kurmitsa, kaksi tomaattia, yksi punasipuli varsinensa, pala paprikaa, muutama nakki, jokunen juustonsiivu, ripaukset mustapippuria ja valkosipulia. Harmi, ettei saatavilla just nyt ollut sinihomejuustoa ja sieniä, niitten kanssa nautinto olisi ollut käsinkosketeltava. Ja eikun syömään!
Pitkulaisia, kolmea eri väriä, kesäkurpitsoja syöty ja lisää odotellaan. Tahtovat vain lähteä mätänemään ja jos maatavasten niin etanat hyökkäävät...... Ostin kesäkurpitsasekoitus pussin ja siitä tuli myös tämän näköinen kesäkurpitsa. Onko tietoa mikä lajike? Hyvää se ainakin on.
Löysin myös koristekurpisojen seasta tälläisen mutanttimuodon:)
Jo alkaa näitäkin tulemaan ruokapöytään, kylläpä se kestikin, mutta kannatti odottaa.
Miksiköhän kesäkurpitsat alkavat mädäntyä siinä vaiheessa, kun ovat 15-20cm. mittaisia? Isot lehdet ovat myös vaalen laikukkaita.