Kurpitsa: Kesäkurpitsa, Cucurbita pepo L

pitäis olla samoja kun “ufot” :slight_smile: eli ulos vaan ihan niin kuin tavallinen kesäkurppakin.

Mäkin oisin halunnut ufoja kasvamaan, mut en raaskinut ostaa siemeniä ja nyt on jo vähän myöhäistä :smiley:

Muoks; olitko sä tulossa satu tilhiskille/viherpeipolle vaihtareihin, ei sulla ois yhtään ylimäärästä taimea? :wink:

No voi hitsi, mulla olis kyllä antaa sulle taimi mutta en pääse mihinkään taimivaihtareille. Pitäiskö yrittää lähettää postitse sulle yks taimi, mahtaisko se pysyä hengissä postin kuljetuksessa jos sen pakkaa vaikka maitopurkin sisään??

Ainakin nuo mun keltaiset ufot kasvaa kyllä maata myöten mutta ei leviä ihan niin hirmuisesti kuin normaali kesäkurpitsa, on ehkä hieman enemmän pensastava. Vaatii kuitenkin aika reippaasti tilaa jotta pääsee kasvamaan kunnolla.

hmm, kuinka iso se jo on? mahtaako mennä multineen päivineen sellaisessa kirjeen kokoiseksi leikellyssä maitopurkissa? hoidan kyllä postarit sulle jos vaan viitsisit laittaa?

Vähän kuukkeloin: centenaar vaikuttaisi olevan talvikurpitsalajike, tosin en mene vannomaan ettei sen alkuisissa lajikkeissa olisi kesäkurpitsoitakin. Patisson näyttäisi olevan sellainen ufomallinen kurpitsalajike, mielestäni sekin oli talvikurpitsa mutta samat sanat kuin tuon edellisen kanssa että saattaa löytyä patisson -alkuisista kumpiakin. Jättikurpitsan siemeniä jos olet saanut annemammalta niin voisi olettaa että ne ovat peräisin ihan siitä oikeasta jättikurpitsasta eli se vaatii sitten hurjasti enemmän tilaa kuin nuo muut mainitsemasi. Tulee siitä tietysti hurjasti isompia kurpitsoitakin kuin noista muista. Suomen Jättikasvisyhdistys ry:n sivuilta voit käydä lukemassa sen kasvatuksesta enemmän. Kannattaa ehkä annamammalta vaikka hölöllä kysyä että onko hän siemenkirjeeseen laittanut niitä oikean jätin siemeniä, sillähän se selviää.

Muoks, no silläaikaa kun kuukkeloin ja kirjoittelin niin olikin jo tullut noihin lajikkeisiin vastaukset. Hyvä niin   Hoyabella,  Jos et ole jo kylvänyt kurpitsoita niin nyt on aika

Yritän taiteilla sille sellaisen pienen sopivan pakkauksen :wink: Laitan vasta maanantaina postiin ettei jää makaamaan viikonlopuksi minnekään. Laita mulle yksärinä tiedot minne lähetän niin saat ufon ens viikolla :smiley:

Tietty varmaan kuule siemenestäkin ehtisi vielä kasvattamaan jos heti laittaa kasvamaan. Voisin katsoa myös että onko mulla niitä siemeniä vielä ja laitan niitäkin mukaan varmuuden vuoksi jos tuo taimi sitten sattuis heittämään henkensä matkalla.

Kiitos satu!

Parthenon on majaillut partsilla kasvusäkissä jo useamman yön, ja nyt iski himoitus tunkea jotain keltaistakin kurpitsaa sinne sekaan. Ehtii vielä, jos heti tungen multiin. Jotenkin pitää sommitella kaksi kurkkua, nyt kaksi kesäkurpitsaa ja yksi minikurpitsa kahteen ämpäriin ja kasvusäkkiin. Taimitetris on ihan kivaa.

Onko ‘Atena F1’ pensastava, vai köynnöstävä lajike? Kukkakaupaun myyjä sanoi, että sopii parvekkeelle ja ois vielä partenokarppinenkin, mutten tietenkään aamun kofeiinivajeessa osannut kyseenalaistaa tätä ammattilaista. Partenokarppisuutta en odota, mutta tilanviennin puolesta kiinnostaa kasvutapa. Näin ne viime vuoden aamuvarhaiset kurpitsankukkaparitukset unohtuu…

Joko voisi laittaa kesäkurpitsat lavaan kasvamaan? Minulla olisi sellainen muovitunneli siihen päälle, lisäksi voisi laittaa vaikka harsoa.

Mie laitoin jo pari tainta ulos, mutta parilla harsolla on ainakin suojattava jos kylmää lupaa. Harsot pitää laittaa niin etteivät osu lehtiin.

Mun kesäkurpitsat pääsivät sunnuntaina ulos samalla kun istuttelin isotkin kurpitsat. Nyt asustelevat muoviastioiden ja harsojen alla niin kauan että ilmat kunnolla lämpenevät.

minä tein tänään vaihtokaupan: kaksi spagettikurpitsan tainta ja yksi gold rushin kahteen zucchiniin ynnä lupaus yhdestä spagettikurpitsasta sitten kun taas semmosta rupeaa tekemään mieli. yhdestä riittää minulle kahdeksi ateriaksi…

Jaiks, tajusin juuri, että olen unohtanut kylvää kesäkurpitsat!! No kai niistä vielä ehtii jotain tulemaan, toivotaan lämmintä syksyä.

Minäkään en ole muistanut / ehtintyt kylvää kesäkurpitsoja. Ehtiiköhän ne tosiaan vielä? Itse olen kyllä kallistumassa sen kannalle, että haen 1-2 valmista tainta jostain.

ehtii hyvinkin. - meillähän satoi kohtuu rankka raekuuro kesäkuussa 2008 ja vei ns kaiken. odottelin viikon verran, että maa lämpeni rakeiden sulettua pois ja kylvin suoraan avomaalle juhannusviikolla. ei tullu silloinkaan kurpitsannuusaa:-)

Uskon, että ehtivät. Vaan nopeammin saa tietysti satoa, jos valmiit taimet ostaa.

No taimitarhalla juuri katselin niitä valmiita: niissä oli kahdet kasvulehdet, joten ajattelin, että kun kerran niitä siemeniä on, niin kylvän, enkä maksa taimista vielä. Katsotaan sitten kesäkuun kymmenennen jälkeen, onko ostotaimet niin paljon paremman näköisiä, että tekee mieli investoida. Meillä on sen verran hallan arka paikka, etten niitä ulos kuitenkaan vielä istuttaisi, ja muistaakseni ennenkin olen näihin aikohin niitä kylvänyt.

Helsingin rautatieasemalla on siinä ihmepuutarhassa Gold Rush-kesäkurpitsoja. Pieniä taimia ovat, haudattu sirkkoihin asti ja semmoisella n. auton renkaan kokoisella viljelyalueella taimia oli ainakin 5 tai 6, en tarkkaan laskenut.

Mielenkiinnolla seuraan niiden kehitystä. Mitä käy mahdolliselle sadolle? Saako ohikulkijat poimia, vai meneekö ne VR:lle? Aseman puluille tai lokeille sit menee, jos ei muille.