Kurpitsa: Kesäkurpitsa, Cucurbita pepo L

Kiitos rea ohjeesta. Täälläkin harsoja piti levitellä kukkien päälle. Nyt ukkonen pauhaa oikein kesäisen päivän päätteeksi.

Hei! Vieläkö kesäkurpitsoita on tullut? Itselläni on kolme hyvän kokoista kurpitsaa vielä penkissä harson alla jatkamassa kasvua.

eilen otin viimeiset kaksi ja kiskoin gold rushini vallan pois. - lämmintä kun on niin varmaan vielä olisi muutama ehtinyt tulla. ja parhaiten ne siellä paikoillaan säilyvät, jos et aio niitä syödä. minä omani mussutin tänään lounaalla.

Meillä keltaisten kasvu on pysähtynyt ja viimeistä kasvamassa ollutta vihreä oli nakerreltu. Huomenna korjaan kasvit kompostiin.

Tänä vuonna kesäkurpitsan taimia oli 2 ja eiköhän ensi kesänä määrä tuplaannu tai jopa triplaannu :slight_smile: Sen verran hyvin satoa tänä vuonna tuli :slight_smile:

Iloinen yllätys viime kesänä oli  seemnemaailamasta tílatut,  oniks Fi, sellaisia  "keilan" muotoisia ja  Mjachik  , sellaisia pikkuisia pyöreitä, ehkä omppukurpitsa ( ?) . 
Tekivät paljon pieniä kurpitsoita.(  Paljon enemmän kuin kollane ( keltainen) normaali kesäkurpitsa, joka ei sekään kaikkein kehnoin ollut. ja yksi puska pitää sitäkin taas laittaa.)

Nämä 2 oli siis tosi runsasatoisia, ja oli kaksi puskaa, mutta nyt pitää laittaa molempia  kaksi.

Nyt tänään telkkarissa kesäkurpitsan kasvattajille opastusta erilaisista kesäkurpitsan valmistustavoista, mm. myös friteeratut täytetyt kesäkurpitsan kukat. Kannattaa varmaan vaikka nauhoittaa, kesällä kun kesäkurpitsasadon kanssa toivottavasti tuskaillaan, niin tuosta voi olla hyötyä :slight_smile:

Kiitos Nuu, täytyypä mennä heti tallentamaan.

Joko täällä on muut uskaltautuneet laittamaan siemeniä multaan? Itse laitoin muutaman siemenen 6 eri lajia multiin. Kun en enää millään malttanut odottaa pidempään 

Mä elättelen toivoa viljelypalstasta, ja en ole vielä laittanut mitään. Jos saan palstan, sitten aukeaa matopurkki ja mopo lähtee käsistä.

Mutta ilman palstaa, omalle partsille tulee yksi taimi Parthenonia. Ei tarvii tänä kesänä leikkiä kurpitsaparittajaa, toi kun on partenokarppinen.

Ohoh, Soffi on ajoissa liikkellä! Itse laitan toukokuussa vasta, ennen puoliväliä varmaan :slight_smile:

Onhan Parthenon F1 pensastava laji, tai siis ei semmonen, mikä tekee semmosta köynnöskiemuraa? Nykysuunnitelman mukaan laitan Parthenonin kasvusäkkiin kurkkujen väliin.

Viimevuotinen kurpitsa, lajikkeesta en ole varma kun ostin vaan “kesäkurpitsa, vihreä”-taimen, oli inhottava kiemura ja kasvoi ämpäristä rumasti ulos.

Olen laittamassa ensimmäistä kertaa kesäkurpitsaa. Minulla on sellainen muovikehikko n. 300 litraa, mihin tyhjensin viime kesänä lämpökompostorin. Onko vuoden muhinut komposti liian voimakasta, jos teen taimelle reilun multakuopan, ettei juuret heti pala kompostissa

Ei ole, laitan itse lisäksi kanankakkaa istutuskuoppaan mullan alle.

Pitäs kohta alkaa laittamaan siementä purkkiin. Jos taimet ehtii venymään vartta, mitä kurpitsa tykkää syvempään istuttamisesta? Saako niin tehdä? :o

Minulla on sellainen kokemus, että kurkkukasvien varsi on herkkä. Varsinkin alkuvaiheessa, kun varsi on sileä ja "ohutnahkainen", se vaurioituu herkästi. En siis suosittele kesäkurpitsan istuttamista syvemmälle.
Muistaakseni pentin keskusteluissa on ollut toisenlaistakin mielipidettä. Puutuneempi varsi kestänee hautaamisen paremmin?

…istutus kuoppaan noin kun kaisaliisa sanoo, mutta kyllä minä sitten reilusti uskallan kasata multaa keoksi varren ympärille sirkkalehtiä myöden. muutamaksi päiväksi vielä ämpäri päälle kumolleen, ettei aurinko polta eikä tuuli tuiverra:-)

Tuo Pattison`s panache on kesäkurpitsa. Muuhun en osaa vastata =)

saattaa olla mun siemeniä :slight_smile: se on lautaskurpitsa. Kasvaa kuten kesäkurpitsakin ja niitä voi käyttää ja kannattaakin käyttää silloin kun ovat suurinpiirtein kämmenen kokoisia.

Eiks nuo mahdettais ihan samalla tavalla istuttaa ulos kun kesäkurpat? Mahtaakohan ne olla samoja kun “ufot” ?