Tää vuosi tuntuu olevan kesäkurpitsalle otollinen. Otin viikonloppuna harson pois kurpitsoilta. Vihreissä pyöreissä ja keltaisissa pitkulaisissa on jo muutama sentin raakileita. Nypin jo reilusti hedekukkia pois. Yleensä olen saanut ensimmäiset syötävät vasta elokuulla. Nyt ollaan siis selkeästi edellä.
Tässä on kasvamassa Summer Ball F1 viime kesänä.
Minulla oli kahdessa astiassa kasvamassa ja ongelmana oli, ettei pojat kerinneet aina avata kukkia vaikka tytöt oli tarjolla.
Enemmän olisi aina parempi.
Gold Rushien keltaiset lehdet kummastuttavat. Samassa kompostikohopenkissä kasvava joku muu kesäkurppa ei lehtiään kellastuta. Tuhkaakin heille annoin kun typenpuutoksesta ainakaan ei ole kyse. Hyvin elinvoimaisia ovat kyllä muuten.
Partenon-kesäkurpitsasta saadaan varmaan ekat maistiaiset tämän viikon aikana
Näyttäis että ne alimmat eli vanhimmat lehdet kellastelee? Mitään tieteellstä pohjaa mulla ei sille ole seitykseksi mutta tuntuis että kun muut lehdet on ok väriset ja satoa tulee, niin ei kannata kamalasti miettiä mikä niitä ensimmäisiä lehtiä riivasi
Mun siemenkasvatukset eivät tänä keväänä onnistuneet. Istutin noin 20 siementä, kahdessä erässä, kun ekat eivät itäneet. Kuusi taimea sain aikaiseksi ja nekin ruipeloita onnettomia. Istutin ne kasvimalle, mutta minä onneton en peittänyt niitä millään, vaan lehdet paloivat kaikki ja kasvit kuolivat. Nyt siellä kasvaa neljä ostokesäkurpitsaa.
Minullakin on aika ajoin tuollaista, en huolestuisi.
Siemenkirjeestä otettu kesäkurpitsa “Bush Baby” on suorakylvetty 23.4. multana osittain bokashimultaa ja lannoitettu EM-A nokkoskäytteellä kertaalleen…
Joopa joo,tämän piti olla spagettikurpitsa,muttei minusta oo.Otin siemenet kurppakirijeestä keväällä.
Näiton nyt kaks tulossa,molemmat yli kymmensenttisiä.Nyt mullei oo yhtään spagettikurppaa
Partenonista sain lauantaina ekan kurpan ja tänään tuli kaksi lisää. Paljon on alkuja. Ekan otin kylläkin vähän vajaamittaisena kun en malttanut odottaa
Minun kesäkurpitsani ovat tuossa. Neljää eri lajiketta, yhteensä jotain kymmenen kappaletta. Kahta vihreää, kahta keltaista ja yksi raidallinen.
Vasemmalla on Rocotoja, oikealla neljä kurpitsaa ja alalaidan ruukussa uudelleenjuurutettu poikkimädäntynyt kurpitsa.
Suurimmat ovat n. 60 cm halkaisijaltaan.
Tämä ruipelo kuitenkin kasvattaa tällä hetkellä suurinta hedelmää.
Ihan hyvin kasvoivat ja ovat helppohoitoisia. Katsellaan nyt kerkiävätkö kasvaa syötäviksi, mutta kesäkurpitsoja tulee kyllä laitettua ensikin vuonna.
Vuosi sitten Summer Ball F1 kasvoi näin paljon.
Mun kesäkurpat varmaan kohta räjähtää tai muuttaa väljemmille vesille. Tällä puolella on kolme tainta. Sen siitä saa kun penkissä ei oo muuta kuin palanutta hevosenlantaa turpeessa. Kukkii ja satoa tuottaa yli oman tarpeen. Onneksi on kanat…
Meillä on näin pieni kurpitsapenkki. Laastipaljussa on kaksi Partenonia. Näistä riittää meidän perheelle kesäkurppia syötäväksi.
Yksi ‘Bush Baby’ koittaa karata kauluksesta myös…:D
Mitäs veikkaatte, saako kesäkurpitsaa säilymään pihlajanmarjasatoon asti kylmäkellarissa? Mulla on alle viikossa pienet kesikset räjähtäneet 2-3 kiloisiksi ja eihän niitä pirukaan tuollaisina syö. Luin eilen kesäkurpitsan pehmentävän pihlajanmarjan hapokkuutta ja ajattelin josko noi jätit keittäisin niiden kanssa hilloksi syksymmällä.
Laita pakkaseen odottamaan pihlajan marjojen kypsymistä. Pihlanjanmarjojen pitää kunnolla kypsyä, että kitkeryys häviää.
3,200 gr
Pitänee sitten meikäläisenkin suostua vaan pakastamaan kesäkurpitsaa, eihän sitä pysty mitenkään enää saamaan alas, ja sitten talvella ei suostu ostamaan ulkolaisia, kun muistaa, että kesällä tulee taas ylitarjontaa.
Missä muodossa pakastatte, ja miten niitä sitten käytätte?
Mitenkä isoksi hedelmien pitää antaa kasvaa, jos haluaa itäviä siemeniä? Minä kasvatin yhden lähes tuon Karvarin kuvan kokoiseksi, mutta sisällä oli vain alle kymmenen täysikokoista, jotka kaikki vaaleita. Ne ovat nyt olleet pari päivää kuivamassa, ja ovat pehmeitä ja nahistuneita. Ei näytä tulevan kunnollisia. Pitäisikö hedelmien antaa kasvaa halkeamispisteeseen asti?
Niitä kun suositellaan syötäväksi parikymmentäsenttisinä ja maun muuttuvan sen jälkeen, niin ajattelin siitä reilusti isomman olevan jo kypsää. Valtaosa siemenistä olikin ihan pikkuruisia hötysiä.
Annanpa noiden muiden kasvaa niin kauan kuin vain säät sallivat.
Keltaiset ovat muuten minulla hitaimpia.