Kurpitsa: Kesäkurpitsa, Cucurbita pepo L

Meillä on myös tullut satoa niin paljon yli oman tarpeen, että olen jakanut kesäkurpitsoita naapureille, ystäville, sukulaisille ja työkavereillekin. Soppaa on tarjottu oman perheen lisäksi niin synttärivieraille kuin lasten kavereillekin, ja itse olen paistellut kesäkurpitsaa vähän joka ruoalle. Raakanakin noita on tullut järsittyä jonkin verran.

Keväällä sain 4 siementä lankomieheltä, ja kaikkihan ne tuli maahan laitettua. Lajike on Tondo Chiaro di Nizza, hedelmä pyöreä ja maukas. Kasvualustaan käytettiin aika paljon kompostia, enemmän tai vähemmän valmista ja katteeksi ruohosilppua.

Nyt, kun alkaa selvästi loppu lähestyä tästä yltäkylläisyydestä, rupesi hieman harmittamaan, etten keksinyt pakastaa noita missään muodossa. Täältä luin, että joku on pakastanut kesäkurppaa ihan raasteena, ja joku valmiina ruokina. Ensi kesänä ollaan sitten viisaampia mekin. Tämä oli ensimmäinen kesä noiden kanssa, mutta ei varmasti viimeinen. 

Liikaa täälläkin. Juuri on kiehumassa sose pakastettavaksi. Siitä saa nopeasti ruuan tarvittaessa.

Mun lajike on Genovese.http://www.seedaholic.com/courgette-genovese.html

Pitös olla aikainen ja satoisa ja ties mitä.

Mun kesäkurpitsat on vasta alottamassa sadontekoa. Ekat alut pehmeni pois, nyt näyttäs kehittyvän kurpiksi asti.

Kurppa, mitä laitat soseeseen?

Tänä vuonna tein keittopohjia. Kuullotin sipulia, valkosipulia ja kurpitsakuutioita kevyesti ja keitin vähässä vedessä ja vähillä mausteilla kypsiksi jonka jälkeen soseutin.

Helppo maustaa erilailla ennen sulatejuuston tai kerman lisäystä silloin kun valmistaa niistä ruuaksi.

Kiitos, pitänee tuotakin tehdä, että saan käytettyä pois kesäkurpitsat.

Mulla on tullut tänä kesänä hyvin kesäkurpitsaa. Papaya Pear oli aivan ihana laji, sitä laitan kyllä toistekin :slight_smile: Sievät keltaiset hehkulampun muotoiset hedelmät ja mukavanvärinen liha ja satoisakin oli. Striato d’italia teki varmaan määrällisesti parhaan sadon, mutta kyllä tää Papaya Pear pesee mennen tullen maussa :slight_smile:

Elokuun lopussa luulin, että kesäkurpitsat olivat lopettelemassa sadon tuottamista. Eikö mitä! Lämmin loppukesä/alkusyksy vissiin innosti ne aloittamaan uudelleen, ja nyt on meilläkin kilokaupalla pakastimessa raastetta ja valmista soppaakin jokunen rasia. 

Ensimmäistä kertaa meinaan laittaa parvekkeelle kesäkurpitsaa ensi kesänä. Tilailin tuossa jo siemenetkin ennen kuin tuli mieleen pölytys. Tarvitseeko kesäkurpitsa apua pölytykseen vai tuottaako hedelmää ihan omin nokkinensa?

Kyllä se tarvii pölytyksen, mutta sen voi hoitaa myös itse töpöttämällä poikakukkaa tyttökukkaan. Minkä nimistä kesäkurpitsan siementä olet tilannut? Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn...

Kiitos siankärsämö! Luultavasti erotan tytöt ja pojat, kun näen ne :wink: Black Forest F1 on lajikkeen nimi. Valittu sillä perustella, että se väittää köynnöstävänsä. Saan sen siis narua pitkin kiipeämään ylös pois tilaa viemästä.

Juu siis tyttökukalla on se pötkylä :D

Kyselisin kokemuksia kesäkurpitsoista:

Lajikkeiden satonopeudesta ei kuukkeloimalla löytänyt hyvää tietoa.

Etsin lajiketta, joka varmimmin tuottaisi varhaista satoa viileämmässäkin kesässä. Eli varhainen ja mahdollisimman säänkestävä.

Miten eri lajikkeet poikkeavat maultaan? Yritän löytää lajikkeita joilla olisi etilaisia makuja ja käyttötarkoituksia, yhteen lajikkeeseen huomaan että kyllästyy. Mikä on parhaimman makuinen eri tarkoituksiin, mielestäsi? Kokemuksia partenokarppisista lajikkeista ? En löytänyt siemeniäkään kaupoista. Onko niin että ne tuottaisivat satoa paremmin viileänäkin kesänä ? Kiitos etukäteen jos tulee vastauksia :slight_smile:

Yleensä en paljon makueroja huomaa kesäkurpitsoissa, koska kaikki maistuu yhtä hyviltä kun tarpeeksi nuorena ne kerää syötäväksi :) Mutta Tondo chiaro di Nizza (hyötykasviyhdistys) on kokemusteni mukaan todellakin hyvänmakuinen, jotenkin tuli omena mieleen kun sitä raakana maisteli.

Nopeuskin tosiaan vaihtelee säiden ja pölyttäjien mukaan, mutta esim. pieni pyöreä 8 Ball on melko aikainen ja satoisa ainakin mun kokemusteni mukaan. Aina se on muita lajeja aiemmin päässyt korjuukokoon.

Muistaakseni on myös myynnissä parvekkeelle tarkoitettuja kesäkurpitsalajeja. Ne saattaisivat olla partenokarppisia. Pitääpä vähän googlailla.

Muoks. Onko edes olemassa partenokarppisia kesäkurpitsalajeja?

Muoks. Partenon näkyy olevan partenokarppinen. Eli taatusti on varmempi kylminä kesinä kun senhän voi pitää vaikka harson alla kun ei tarvii pölyttäjiä. (Siemenkauppa.com näkyy ainakin Partenonia myyvän)

Kiitos Minnas!

Tuolla aiemmin puhuttiin omenakurpitsasta. Onkohan tuo Tondo …Nizza sama asia?

Muita kokemuksia tai vinkkejä?

Olisi kiva kuulla jos joku on kasvattanut Partenonia. Senhän voisi kasvattaa parvekkeella isossa ruukussa.

Hei, kesäkurpitsan ja spagetin kasvatusalusta mietityttää... Tänä vuonna ei ole vielä riittämiin valmista kompostia/hevonpeetä lämpöalustaksi, joten voiko noille tehdä pedin silkasta ruohonleikkuujätteestä? Leikkuuta on yli tarpeen kasvimaan katteeksi tällä erää, ja tuossa vielä nököttää himalajan kokoinen kuumana pöhisevä kasa, josta saisin 3 m pitkän miltei puoli metriä korkean ja leveä alustan. Tuohon mullos päälle, mitäpä mahtaa kurpat sanoa, onko liian typekäs alusta?  

Partenon-kesäkurpitsoissa näkyy jotain nupun tapaista :slight_smile:

Tääläki on palijon nuppuja tulossa kesä ja talavikurpoissa,mutta novat poikakukkia kaikki.
Luin muistaakseni jostaki että pilivisellä säällä tulee tyttöjä ja aurinkoisella säällä poikakukkia.Sääjä siinä sitten etton molempia yhtäaikaa.
Laitan huomena loput kurpat maahan,kötöstän net harson sisään.Jännä kattoa missä kunnossa ovat net jotka ovat olleet maassa jo yli kaks viikkoa.Saattaa olla mulla huomena palijon lisä tilaa kasvimaalla.

Jihuu, ensimmäiset kesäkurpitsat alkaa kukkimaan. Satokaudesta voi siis alkaa haaveilemaan