Vau! Uskomaton nopeus ja mikä tiedon määrä. Nostan hattua ja kiitän, jälleen kerran.
Tämän piti olla kesäkurpitsa, mutta onko kuitenkaan?
Näistä pukkaa ruuhkaa. Raastetta tuli 12 litraa jonka pakastin. Pellolta syödään ennen pakkasia niin paljon ku ehditään.
Oho,minoon saanu kaks kurppaa vasta.
Tällä kasvukaudella ei kesäkurpitsa ole jaksanut puskea syötävää vanhaan malliin tai sitten en ole lannoittanut tarpeeksi. Viime viikolla heitin kananlantaa, josko tuotto vielä nousisi hurjasti. Mulla on viisi kasvia, joista olen saanut tähän mennessä kymmenisen kappaletta sellaista reilunkokoista pötköä. Normaalivuotena lehdetkin ovat vallanneet koko alueen. Nyt kasvien välistä näkyy vielä maata, sillä lehdet ovat jääneet pieniksi; lajikkeena: ‘Diamand’.
Veikkaan ite kastelun jääneen liian vähäiseksi, vaikka helleaikaan saivatkin useamman kastelukannullisen joka toinen päivä. Se ei vain ollut riittävästi. Kesäkurpitsaähkyä ei ainakaan ehdi tulla…
Mulla on kolme Diamantia, oon kastellut joka päivä. Lehdistöt on isot ja satoa antaa jokainen tasaiseen tahtiin. Yritän ehtiä kerätä niitä suhteellisen pieninä etten olis aivan pulassa kesäkurppieni kanssa.
Mulla myös Diamantia ja satoa tulee hyvin. Yritän myös syödä pienempinä ettei tule ruuhkaa. Raastan pakastimeen jos en kerkeä syödä. Vettä olen kyllä antanut aamuin illoin.
Black beauty on kyllä kasvanu hyvin kunhan ensin älysin kastella kovasti. Ruohonleikkuujätteellä vain oon lannottanu ja satoa on kolmesta kasvista tullu naapureille asti ja pusikossa on vielä jäljellä. Kuten tönönvahti, oon koittanu syyä pois jo pienempänä tällä kertaa. Viime syksynä säilyttelin viimeisiä tuoreena ulkoetteisessä ja sitten pakkasten tultua sisällä ja hyvin meni.
Tänä kesänä oon kasvattanu myös Patty Pan kurpitsaa, ufokurpitsaksiki sanottua. Se onki minusta ehkä mukavampi kuin tuommonen pitkä lajike ja makukin on jotenki kivempi. Yks kasvi kasvattaa tosi kummallisia hedelmiä, niistä saattaa lähteä kyljestä uusi kukkavarsi tai oksa o_0 jotenki ällöttäviä epämuodostumia en oo ilenny ees kerätä niitä.
Tänään keittelin viimesen black beautyn sosekeitoksi, ja nythän on jo jouluviikko. Pidin sitä ikäänkuin koekurpitsana, annoin kasvaa parikiloseksi (no oli niitä isompiaki ja monta, annoin etteenpäin ku tilat loppu) no siis: aluksi oli viileessä ja nyt pakkasten tultua ihan tuossa keittiön hyllyllä. Kuori oli aika kova ja koko homma keittäessä pitkään rapea mutta tosi hyvänmakunen. Raakanakin maku oli ehkä jopa parempi kun pikkukurpitsoissa. Siemeniäki sain talteen, hyviä. Jää/viileäkaapissa ei säily näin hyvin.
Moikka! Onkos siihen jotain kikkakakkosta että saa kesäkurpitsan tekemään muutaki ku poikakukkia? Black Beauty on kyseessä.
Eipä taijja olla,aika tekee tehtävänsä.Jossaki vaiheessa tulee tyttökukkiaki,yleensä.
Kauden ensimmäinen avomaalla kasvatettu kesäkurpitsa ‘Diamant F1’ pääsi grilliin lauantaina. On näitäkin jo odoteltu. Seuraavat kolme kasvavat keruukokoisiksi ensi viikonloppuun mennessä. Tällä kaudella en ole poistellut ‘poikakukkia’ lainkaan, jotta pölyttyminen onnistuisi varmasti.
Meillä kasvaa kaksi kesäkurpitsaa. Niistä on otettu jo kolme, kaksi pitäisi kohta ottaa ja pieniäkin on vielä tulossa. Ihan hyvin tulee satoa tänä kesänä. Eilen löytyi yksi kananmunan kokoinen, jonka pää oli pehmennyt. Otin sen pois, poistin huonon kohdan ja pilkoin loput pirtelöön.
Täällä ei ole ollut monta kukkaakaan. Mikä siihen on syy että pikkuinen hedelmän alku menee homeeseen, olenko siis kastellut liikaa?
Kaunistavat kompostia
Jatuulin kurpitsankukat ovat suuria kuin amarylliksella, ainakin näyttää siltä.
Minäkin sain nyt ekat omat kurpitsan hedelmät tänään maistettavaksi, ei tosiaankaan mitään vetistä tavaraa! tämä oli joku kelta hedelmäinen lajike.
Miten teillä on kesä kurpat antanu satoa?
Meillä on nyt toista viikkoa saatu jokapäivä pari tuommoista. Hitaasti tuottaa muihin kesiin nähden. Ei taida raastetta jäädä pakastettavaksi kun perästä syödään mitä saadaan.
Kasvaa ja kukkii hyvin mutta jos ei olis kimalaisia niin ei siellä näy muitakaan pölyttäjiä. Monta alkua on pitäny heittää pois kun alkavat vain pehmiämään pilalle.
Tönönvahti, sinulle ainakin tulee satoa vaikka hitaahkosti. Mulla on muistaakseni kolme kesäkurpitsaa laitttuna kasvamaan ja yhteensä oon niistä kaikista poiminut 2 pientä kesäkurpitsapötkylää tähän mennessä. Kukkivat kyllöä ja alkuja tekevät mutta siihen se tuntuu tyssäävän. Oon nyt jokunen aika sitten poistellut lehtiä niistä siinä toivossa että pölyttäjät helpommin kukat löytäisivät ja toisekseen että ne saisivat valoa ja lämpöä paremmin.
Nyt ei tietty kumpaakaan noista viimesistä oo ees tarjolla.
Tänään sain ekan kesäkurpan.Oli aika iso,olis voinu jo alaku viikosta syyä,mutta oli muuta.
Ei näytä että sais kohta toisen.Muina vuosina mahoton ylituotanto ollu,pitänny jakaa vaikka minnne.Nyt ei saa pakkaseen talaven varalle
Mulla on monta kesäkurppaa mädäntynyt päästä. Ei ole aiemmin ollut tällaista ongelmaa. No, ylituotantoa ei tällä menolla synny.