Huono kesäkurpitsavuosi täälläkin. Tosi paljon mädäntyny jo pieniä. Harva jaksanut isoksi asti. Keltaiset paremmin pärjänneet. Ei minkäänlaista pelkoa ylituotannosta.
Minulla on kasvamassa kaksi kesäkurpitsaa ja aika monta kurpitsaa olen jo saanut, pari on pilaantunut pieninä. Perjantaina otin kolme ja raastoin pakkaseen, nirsojen miesten takia meillä syödään kurpitsat raasteena leivässä tai kakussa.
No nyt alkaa jäädä jo pakastettavaksi raastetta.
Joka päivä on kyllä syötykin mutta raastetta haluaisin enemmän.
Toivottavasti on vielä sitä lämmintä tulossa.
Kimalaiset on löytäneet minun kurpan kukat.
Ihanaa,ekat kurpat syöntiin,nam.Nauriit jo tämmösiä.
Täälläkin jo syötävän kokoisia, mutta ei tee yhtään mieli syödä. Täytyy kuitenkin yrittää.
Mikä vaivaa tätä kesäkurpitsaa? Kasvoi alkuun hyvin, sitten alkoi lehtien kellastuminen. Nuoret lehdet ovat vihreitä, sitten kellertyvät ja lopulta kuivettuu ruskeaksi ja reikäiseksi. Nuppuja on paljon, mutta yleensä hede- ja emikukat kukkivat eri aikaan. Lajike taisi olla Soleil
tämmönen löyty kurpitsapuskasta.Onko kellään hukassa tämmöstä?
Kesäkurpitsaa on tullut hyvin tänä kesänä, ja satokausi vaan jatkuu, kun olen varjellut kasvustoja harsoin hallaöiden varalta. Kuvassa tänään keräämäni kesäkurpitsat.
Jos olisi hätäinen, niin menisi ja ottaisi ensimmäisen kesäkurpitsan, mutta maltan ja annan kasvaa vielä muutaman päivän. Paljon on jo alkuja ja kohta saa syödä niin paljon kuin haluaa. Useita lajikkeita. Aikaisin on, n. 10 vuotta sitten Virosta tilaamani F1 lajike, josta keräsin siemeniä. Aina muutama on alkuperäisen näköinen kasvi ja hedelmä. On kuitenkin aikainen ja arvostan tätä, mausta en osaa sanoa, ei mikään huippu.
On huomannut, että jos haluaa, että kukat pölyttyy niin kyllä pitää olla useampi kasvi kasvamassa. Itsellä nyt 7kpl.
LL, kiva kuulla sustakin pitkästä aikaa
Omat kesäkurpitsani on hyvässä kasvussa mutta kukkia täytyy kyllä vielä oottaa.
Kukkanuppuja näkyy jo, jätin vielä harson alle iltapäivän ukkosen jälkeen. Torilta ostin taimet 2 kpl.
Kesäkurpitsa on nätti kompostin peitto.
Mites teillä muilla tulee satoa kesäkurpitsasta?
Minä olen syöny pieniä kuihtuvia kurppia joista toinen pää alkaa pehmetä.
Nyt on joitain kunnollisia tulossa.
Pölyttäjiäkin siellä pyörii joten en oikein keksi muuta syytä kuin tämä armoton auringon paahde mitä on ollu.
Ravinteita ja vettä ovat saaneet samate kuin ennenkin. Yleensä mulla ovat kesä kurpat onnistunu hyvin.
Taisvat ottaa nokkiinsa kun aloin kokeilla noita jättikurppia (2kpl). Toisessa yks jalkapallo vasta.
Ihme kyllä, oikein hyvin satoa on tullut. Nyt alkaa olla se vaihe, ettei ehdi käyttämään kaikkia kun kasvavat kokoa nopeampaa kuin ehtii ruokiin upottaa. Päivällä keittelin suuren kattilallisen kesäkurpitsakeittoa pakkaseen, 6 ylämittaisen rajoilla olevaa sain siihen ängettyä. Huomenna odottelis samanmoinen satsi lisää.
Hyvin on tullu,liianki isoiksi ehtivät kasvaa.Kotipihalla kaks tainta ja vuokraplantulka kolome.
Talavikurpitsat surkeita,kasvustoa kyllä mutta pikkusia alakuja vasta.Pitääpä käyvvä tänään kattomassa
Heinäkuun alkupuolelle tuli kesäkurpitsoja ihan hyvin. Päätin alkaa syömään kurpitsat “ohjeen” mukaan pienempinä kun sanotaan, että siteen vaan kukkii enemmän, vaan ei käynyt niin. Eräässä vaiheessa kukintakin loppui ja nyt on puskat tyhjinä, jotain virkistymisen merkkejä kuitenkin on. Voi olla että johtuu siitä, että kastelin huonosti ja katkos sadossa johtuu siitä.
Kasvihuoneen eteläpäädyssä (ulkona)olen usein koittanut kesäkurpitsaa kasvattaa, mutta huonolla menestyksellä ja samoin tällä kertaa. Siltä se vaikuttaa että kesäkurpitsa ei tykkää liiasta paahteesta.
Eniten kasvukauden lämmöstä tuntuu nauttivat kesäkurpitsa. Mulla on keväällä perustettu hevosenlannalla terästetty korotettu lämpöpenkki. Ensimmäiset viisi keräsin viikonloppuna. Kastelua nämä kolme tainta ovat saaneet noin joka toinen päivä hellekauden aikana. Kukkia ja raakileita riittää.
Pienempi näistä kahdesta on suurinpiirtein samankokoinen kuin tuo kädessäni oleva.
Viikko sitten sunnuntaina nämä olivat sellaisia 10 senttisiä ja sellaisia kasvihuonekurkunpaksuisia.
Kaks tämmöstä
ja yks tämmönen käsitelty pakkaseen,kuutioiksi ja raasteeksi.Yhteensä 10 kg.
Ellen erehdy niin jussina kukkiin ensimmäinen kesäkurpitsa. Ei vaan sitten kuki hedekukkaa. Vasta tänään tajusin istuttaa 2 ylimääräistä kesäkurpitsaa, kun vaikka ei niistä satoa aiokaan, niin ne kuitenkin kukkii ja näin pelastavat tilannetta. Vaikka onhan näitä kesäkurpitsoja jo kasvamassa 8 kpl
Ekat 2 kesäkurpitsaa syöty. Lidlin F1 joku. Koitan poimia nämä suositellun pieninä, näen että tuleeko niitä niin paljon kuin jotkut sanoo että tulee. Nähtäväksi jää.
Sitten on Onix F2 “luottokurpitsoja” joista en vielä tiedä miten pieninä syön. Ei ole " zucchini.