Kurpitsa: Kesäkurpitsa, Cucurbita pepo L

Kohta tätä taas pukkaa. Pitää alkaa jo mielialaharjoituksia tekemään, että herkkua on.

Mullaki jo usiampi tulossa,kohta sitä taas saa :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hyvä alku on täälläkin

Kesällä kun syö omia kesäkurpitsoita kilokaupalla, niin sitten pärjää hyvin talven taas ilman :smiley: Oon sitä mieltä, että kaikista kasviksista saa hyvin valmistettuna hyvää tai sitten ihan hirveää (ylikypsennys, vetisyys jne.). Kesäkurpitsakin on herkullista pienenä kerättynä, raakana salaatissa, jossa on lisäksi punasipulia ja fetaa. Punasipulit ja kesäkurpitsa pitää siivuttaa ohuiksi ja kastikkeeseen makeutta balsamicosta. 

meillä on vaan poikakukkia :sob:

Välkettä täydentäen: grillaa tai paista ja mausta → ei tule ylikypsää ja mitä tulee on enemmän makua!

Esim kasvislasagne paahdetuista kasviksista on ihan törkeän hyvää. Tai grillatut pienet uudet perunat (ja tykkään kyllä keitetyistäkin). Grillatut kesäkurpitsasiivut mintulla ja ricotalla (tai fetalla) höystettynä :+1:

Minun herkkua kesäkurpitsa ja sipuli yhdessä paistettuna, nam. Tänä vuonna ei vain yksikään kesäkurpitsa itänyt. 

Viime vuonna ostettuja oli siemenet ja silloin itivät. Voi olla että olivat liian kylmässä.

Joskus vuosia sitten tuli kurpitsojen syönnistä kiintiö täyteen. Tiedän miten monipuolinen tuollainen perusmauton on ja näillä ruokien hinnoilla sitä nyt kyllä syödään ja säilötään:)

Koko talaven kaheksi päiväksi oon tehenny kurpasta ja muista kasviksista kasvissöösin.Huhtikuulle kaikki ainekset omasta takaa.Kurpitsaa vielä pakkasessa kuutioina ja soseena.
Arvelen että heivaan kuutiot komppariin ku alakaa saaman tuoretta.

Meillä on syöty koko ajan kaurakurpitsasämpylöitä joka iltapalalla.
On vielä vähän raastetta pakkasessa mutta kaikki tulee syötyä.
Isäntä odottaa kurpitsalasagnea.
Makunautinnot ite kelläi. 

En tee omista kesäkurpitsoistani itselleni ongelmaa, vaan syön pois.

Yritän nyt yhden syödä päivässä. Olen hölmöyttäni laittanut neljä tainta ja satoa pukkaa. Käytän tosi pieninä. Asiakkaalle tein keittoa iltapalaksi sulatejuustolla ja aika vahvasti maustaen. Tänään itselle lisukkeena pannulla sipulin ja sokeriherneiden kera (niitäkin pukkaa)
Taidan tehdä pitkästä aikaa myös sitruunan kanssa hilloksi, vaikka en oikein voi sellaista syödä.

Kaksi kesäkurpitsaa minullakin jonossa  jo poimittuna. 7 kasvia kasvamassa. En usko että tulee mitään ongelmia. Minun mielestäni LIdlin F1 kasvit teki välipään, eikä kasva toisessa yhtään kurpitsaa. Mielestäni poimin pienenä ettei pitäisi siitäkään olla kiinni.

Viime vaiheessa kun hoksaan että/jos en kerkiä syömään kaikkia, niin annan kasvaa kypsiksi ja talvetan kevääseen.

On kevyttä syötävää. Olen paistanut pannulla.Joskus yritin saada ruskean rapean pinnan ja että ei olisi kuitenkaan kovin kypsä. Ehkä öljyssä friteeraten onnistuisi. Paistinpannulla ei onnistu.

Kokeilu. Pyöritin kesäkurpitsaviipaleet kananmunassa ja pyöritin parmesaanijuustoraasteessa ja paistoin voissa. Ripsaus suolaa ja onpa herkkua.

Tässä suurin kesäkurpitsani, kaksi muuta ovat tuosta alle puolet. Onko kokoon syynä paikka seinän vieressä vai astiassa toimivat “pikkuapulaiset”?

Ekat kunnolliset kurpat. Nuo pienet pätkät on pölyttymättömien osia joista pää alkaa pehmetä.

Porkkanat katsastin missä mennään. Siemenissä vissiin seassa noita keltasempia joista en tykkää.

Haa, ensimmäinen syöntikokoinen kesäkurpitsa nostettu tänään kasvimaalta. Ootan vielä pari tuntia et ilma viilenee kohtuulliseksi ja sit meen grillaamaan iltapalaa. Sillä on siinä merkittävä osuus :stuck_out_tongue:

Kesäkurpitsasitruuna hilloketta keitin pari pientä purkillista. 

Tästä kesäkurpitsasta tykkään, kun se kasvaa ryhdikkäänä pensaana eikä leviä ympäriinsä. Lajiketta en tiedä. Satoa tulee hyvin.