Kesäkurpitsan säilytyksestä Kotimaiset kasvikset sivuilta: ’ Kesäkurpitsa säilytetään +8 – +12 asteen lämpötilassa. Jos sopivanlämpöistä säilytyspaikkaa ei ole, tulee kesäkurpitsa säilyttää mieluummin liian lämpimässä kuin liian kylmässä lämpötilassa. Jääkaapissa se paleltuu ja vahingoittuu nopeasti. Kesäkurpitsa on herkkä etyleenille, joten sitä ei kannata säilyttää runsaasti etyleeniä tuottavien kasvisten vieressä.: "
Lähemmäs joulua olen säilyttänyt tarjottimen päällä 30-50 cm kokoisina ja jatkossakin näillä energian hinnoilla. Kätevin tapa ottaa käyttöön ja valmistaa kerralla useampaankin aterian. Keitot, padat ja kasviscurrut vetää meillä. Säilykkeenä en tykkää, kaikki sokeriset jää syömättä.
Siemenet piti olla “Diamant” F1 mutta yksi kurppa taitaa olla ihan muuta.
Ainakin se on ihan erinäköinen kuin muut.
Onneksi en kylvänyt kesäkurpitsoita yhtään aikaisemmin. 9.5. kylvetty ‘Diamant F1’ näyttää jo tältä, eikä noita uskalla maahan laittaa vielä ensi viikonloppunakaan. Onneksi kylvin kolmannen siemenen vasta viikko sitten. Siinä on sirkkalehdet ei muuta. Tarkoitus oli ensin kylvää kokeeksi parasta ennen 2017 'Black beauty’jä, muttei niistä itänyt enää yksikään.
Ensimmäinen kesäkurpitsankukka tänään. Emikukka ,mutta eihän siitä mitään tule. Muitakin emikukkia kukii näemmä pikapuolin.
Viikon verran syöty kesäkurpitsaa.
Kolme jonossa syötävänä. Annoin parin Bolognesen kasvaa kasvissa liian pitkään (?) ja nyt välipäätää. En välttämättä pidä lajikkeesta. Liian pieniä hedelmiä.
Nyt pitää alkaa poimimaan ihan pieninä, eikä päästää yli-isoiksi kun näitä kumminkin on tarpeeksi tulossa.
Eka kesäkurppa syöty,olipa taas hyvää pitkästä aikaa.
Kohta syötävää. En tiedä miksi laitan, kun en oikein tykkää.
Tykkään kesäkurpitsasta.
Öljyssä paistettuna pannussa. Lisäksi suolaa. Viipaleina, että saisi ruskeaa pintaa mahdollismman pikaisesti. Samoin grillattuna hyvää.
Kyllähän ne useimmin menee ihan “lötköiksi” mutta syö niitä sittenkin.Lisäksi laitan kuutioituna salattiin.
Kai sen takiakin suosin kun saa sitä määrää (kasvista) helposti.
Kokeilepa Kurppa tätä:
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/kesakurpitsapasta
Oli otettava pois tämäkin kurpitsa. Pari on jo syöty. Huomenna haen lisää pari kolme ja teen lasagne.
Nämä kasvaa hyvin.
Onkohan nuista osa risteytynä pölytyksessä talvikurpitsan kanssa kun on tuommoisia pallukoita joissa toinen pää ohkanen.
Samassa puskassa on taas ihan normi kurpitsoita.
Johtuu säästä.
Myös siitä että kurpitsasta tai kurkusta olisi tullut pieni, mutta ei ole korjattu pois ja sitten kasvaa yli-ikäisenä tuo pallukka.
Tämä on minun mielipiteeni.
Yli-ikäisyys ei kyllä ole syy koska se lähtee jo heti kasvamaan tuollaisena.
Olen tilanteen tasalla päivittäin ja tuota en oikein usko.
Mulla alako tämmöstä kasvattamaan ja nyt sitten alakaa menemään pilaan.
Eikö tuo epätasainen kurpitsan muoto johdu epätasaisesta veden saannista?
Samalla aikaa samassa puskassa kasvaa kunnollinen ja sittä tuo vähän erikoisempi niin ei oikein kastelunkaan luulis olevan syynä.
Ihan kiinteä ja kirkas sisus niillä minun kupilla kyllä oli mutta muoto vaan outo.
Kerron nyt samalla oman pölytysleikkini.
Kun oli kaksi ensimmäistä kukkaa kesäkurpitsassa oli molemmat tyttöjä.
Gele Reuzeniässä oli paljon poikakukkia niin otin topsin ja pölytin ne tytöt noilla pojilla.
Niistä tytöistä tuli ihan oikeita kesäkurppia.
En tiedä toimiko tuo mutta naapureilla ei kasvateta kesäkurppia, joten kuinka etäältä olis pojat sittä kimalaisetkin käyny ettimässä.
Toinen vuosi on mulla kasvussa tuo talvikurppa ja toinen vuosi on nuo oudot kesäkurpatkin välillä. Aikaisempina vuosina en ole tavoittanut poikkeamia kesäkurpitsoissa.
Niitä mätäneviä heti alkuunsa on ollu joissa ei pölytys ole tapahtunut. Ne on taas ihan eri asia.
Toinen outous oli talvella kun yhden talvikurppan työstin soseeksi.
Päältä oli kaikki ihan ok kuin muutkin mutta sisällä liha oli vihertävää ja sose tuli paljon mauttomampaa kuin yleensä.
Ei se pilaantunutta ollut ja syöty se on.
Mielenkiintoisia asioita.
Keltainen kesäkurpitsa tekee hassuja hermafrodiitteja kukkia. Niissä on hedekukkien tapaan pitkän ohut varsi, mutta sen päässä on pieni kurpitsan alku. Kukan sisällä on hede ja sen alla emi..
Tässä vaiheessa mulla. Näistä taitaa tulla keltaisia? Lajikkeesta ei mitään hajua, kun ostin taimet tori.fistä.
Keltaista pötkylää pukkaa.
Kukat ovat ihastuttavia ja päätyivät nyt maljakkoon.