Kaikki kesäkurpat on tullut syötyä. Jonoa on vielä jonkun verran, mutta alkaa tuo uusi kasvu olla hiipumaan, joten tästä selvitään. Siitähän se on kiinni että jaksaa niitä valmistaa, eikä laiskottele.
Sitäpaitsi kesäkurpitsan voi syödä ihan pienenä. Pakkoko sitä on jättää siihen puskaan suurentumaan.
Palstalla on tosi “hauska” (?) kesäkurpitsa. Sen kasvutapa. Kurpitsan runko alkaa melko normaalisti tyvestä mutta melko pian alkaa levetä ja on nyt noin vajaa 20 cm leveä etureunastaan, ja paksuutta 2-3 cm. Tällä leveällä “laudalla” on mittaa nyt noin vajaa metri. Tuosta laudasta sitten lähtee lehdet/ kukkavarret ihan samoin kuin olisi nauloja lyöty lautaan. Niissä lehtien lähtökohdissa ei ole mitään paksunnosta vaan ne näyttää kuin ne olisi vaan tökätty siihen.
Etureuna on siis n. 20 cm leveä. Päitsi että se etureuna on paljon leveämpi kun on täynnä lehtien ja kuukien aihioita. On tosi "mytyn " näköinen, mutta kun katsoo tarkemmlin niin on tosiaankin ihan täynnä noita kukkien ja lehtien aihioita.
Minulle uutta.
Ota kuva! Olisi mielenkiintoista nähdä.
Tällaisia tulee nyt liukuhihnalla. Nyt taas vaan keksimään, mitä tehdä näistä… tomaattikeiton sekaan uppoaa hyvin.
Jotain noista on tehtävä.
Kokeilin, raastettua kesäkurpitsaa, purjoa, persiliaa, basilikaa, kananmunaa. Gluteenitonta jauhoa, intialaista mausteseosta, sitruunapippuria ja suolaa.
Ei hassumpia.
Samoilla ajatuksilla: feta teki myös hyvää noille.
Mä paistoin tänään uunissa kesäkurpitsapihvejä, korppujauhoa juustoraastelisällä laitoin siteeksi. No ne levähti ihan litteiksi levyiksi vaikka alkujaan oli paksuhkoja pihvejä. Ei hyvä. Ens kerralla laitan kananmunaa. Ja ehkä paistan normitapaan pannulla, ei ehkä toi uunipihvisysteemi toimi kesäkurpitsaraastepihveissä ?
Tuossa kuva kesäkurpitsan laakaversosta. On siis vajaa 20cm leveä ja muutaman sentin paksu levy.
Outo laajakaista!
Tänään ehkä viimeiset ykkösluokan kesäkurpitsat poimittu. Juuri tuosta kummajaisesta. Yksi kukka oli vielä tänään. En tiedä onko pölyttynyt.
Sitten on poimimatta muutama “valtava” isoksi kasvanut zucchini (italialaistyyppinen, vihreä tai keltainen pitkulainen, näin olen antanut itseni ymmärtää) kurpitsa, jotka olen antanut kasvaa isoksi, koska ei millään kaikkia kerinnyt syömään. Nämä säiyy kevääseen asti. Eihän niissä paljon makua ole mutta voihan niitä maustaa.
Viimeiset otettu ylös.
Keitin eilen kaikki loput kesäkurpitsat sosekeittopohjaksi. Valmiiksi maustettu, sulatus ja kerman tai vast. lisäys sitten kun otan pakkasesta syötäväksi.
Ne tulee aina syötyä vuoden mittaan, ei jää pakastimeen lojumaan
Kesä kurpitsassa on kukkia mutta vain tyttöjä niin ei niistä yksin paljon mitään tuu.
Pojatkin sais lisätä vauhtia,
6 viestiä yhdistettiin ketjuun: Kurpitsa: Kesäkurpitsa, Cucurbita pepo, Osa 2 (alkaen 10.8.2024 ->)
Viesti yhdistettiin ketjuun: Kurpitsa, Cucurbita
Tämä ketju on SULJETTU : Keskustelu jatkuu : Kesäkurpitsa Osa 2