Kesäkurpitsa on ryhmä kurpitsan (Cucurbita pepo) lajikkeita. Kesäkurpitsa on Italiassa 1800-luvun alussa jalostettu vihannes joka muistuttaa yleensä ulkonäöltään kurkkua, vaikka saattaa olla myös keltainen tai pyöreähkö. Myös nimityksiä “zucchini” tai “courgette” saatetaan käyttää.
Vasta joitakin kesäkurpitsoita oon kerännyt, tuntuvat nekin olevan mulla myöhäsessä kuten avomaakurkutkin. Tai sitten vaan oon laittanyt taimet liian myöhään maahan. Tai sitten vaan niiden satokausi sattuu aina elokuulle ja en vaan muista.
Tänä kesänä eioo liikatarijontaa kesäkurpasta.Kotipihalla olevat alakaa mätänemään päästä.Vuokraplantulta oon saanu muutaman,yritän jerätä pois pieninä ettei taas tuu niitä jättiläisiä.
Keväällä saamistani mysteerisiemenistä laitoin itämään kaksi. Myöhemmin sain tietää tummemman olevan kesäkurpitsan, jonka alkuperä on Venäjällä.
Lehdet ovat aika isoja ja satoa on tullut tähän mennessä 13 kpl.
Tässä vinkki laiskalle puutarhurille: jos et jaksa hoitaa kasvimaata, osta iso pressu ja leikkaa siihen muutama reikä. Istuta kurpitsan tai kesäkurpitsan taimet reikien läpi. Istuta taimet hieman kuopalle, niin sadevesi valuu pressua pitkin reikiin. Näin kurpitsoita ei tarvitse alun jälkeen kastella välttämättä lainkaan.
Eka kuva otettu 1.6. ja toka kuva 1.8.
Aikamoinen kasvuvoima ja ihan sateen voimalla kasvanut. En ole edes lannoittanut mitenkään. Nyt jo jouduin katkomaan latvat pois kun ne tursuaa ja kasvimaan ulkopuolelle. Järkyttävä määrä raakileita on noissa ja isoimmat on jo potkupallon kokoisia.
Oho, huomasin että olin tuon pressutarinan laittanut kahteen eri ketjuun. No haitanneeko tuo!
Kesäkurpitsaa on aina mulla kasvamassa ja siinä on valtavan nätit kukatkin, vähän lajikkeesta riippuen. Harmi, että eivät kestä maljakossa.