Kurpitsa: Koristekurpitsa, Cucurbita pepo

Saattaisi olla tällekin otsikolle käyttöä :)...

Mistähän tietää koska koristekurpitsat on valmiit ja mitä niille sitten tehdään

En tiedä koska ne kurpitsat olisi valmiita,en ole koskaan kasvattanut, mutta kirjassa Kaunista kuivaamalla neuvotaan näin: "Niitä kuivatetaan viileässä paikassa muutama päivä, minkä jälkeen ne otetaan huoneenlämpöön. Koristekurpitsa säilyy hyvännäköisenä vuosikausia."

Aika harvoin koristekurpitsa säilyy hyvänä vuosia. Niinkin voi kyllä käydä, jos sen saa kuivumaan ihan sisintään myöten. Tavallisesti nuo mötikät pahentuvat seuraavana keväänä. Kerättävä ne olisi ennen halloja, sillä pakkasta hedelmät eivät kestä yhtään, mutta liian aikaisinkaan niitä ei saisi ottaa talteen. Kannan tulisi olla puutunut. Jos hedelmän pinta on vaurioitunut,kurpitsa ei säily, joten niitä pitää käsitellä varoen.

Luinkin tuolta vanhoista keskusteluista että kurpitsan pitää olla kova ja säilyttää viikko mahdollisimman viileässä ennenkuin ottaa huoneen lämpöön.Otin kokeeksi yhden kovan ja laitoin jääkaappiin ,onkohan se nyt liian kylmä?

Olen ajatellut että tuleentunut koristekurpitsa kestäsi parhaiten säilytystä. Mutta mistä tietää että kurpitsa on tuleentunut (=siement ovat kypsiä ja kasvu on pysähtynyt)... Täällä pohjoisempana asiassa ei ole käytännössä muuta vaihtoehtoa kuin antaa kurpitsojen kasvaa niin kauan kuin halloja ei ole. Ehtivät juuri ja juuri kasvaa jonkinmoisiksi.

Kauan sitten kasvattelin vaaleita ufokurpitsoita. Siemenpussissa luki, että voidaan kuivattaa myös koristeeksi. Laitoin sitten yhden kuivumaan leivinuunin päälle. Viikkojen jälkeen muistin katsoa lopputulosta... Koko kurpitsa oli kuivunut noin cd-levyn kokoiseksi ja paksuiseksi lätyksi naurua Se ei luultavasti ollut riittävän varttunut kuivatettavaksi!

Muutoin koristekurpitsani ovat säilyneet ainakin vuodenvaihteen yli ilman mitään erityistoimepiteitä. Olen vain tuonut ne sisälle.

kyllä koristekurpitsat pari kolme vuotta kestävät, joskus jopa niin kauan kuin viitsii pitää
kopauttamalla tuntee kun ovat valmiita, kumisevat (olisko oika sana?) ja kuori tuntuu kovalta

ei niitä kannata kuivatella eikä säilytellä kovin lämpimässä

Mahdollisimman pitkään olen omani pitänyt kasvamassa, mutta ennen hallaa ottanut ne terassille viileään. Jos kanta ei ole puutunut ja kuori kova, koristekurpitsalla ei ole edes edellytyksiä selvitä kovin pitkään. Jos saalista on paljon, voi tietenkin tehdä kokeiluja:)

Juu, on minullakin varmaan kymmen vuotta vanhoja, mutta ne ovat kyllä poikkeus. Tavallisesti ovat säilyneet syksystä kevääseen. Turbaanikoristekurpitsa viime kesältä on vielä ihan hyvä, vaikka se on aika kookas, mutta muut viimevuotiset ovat kyllä jo kompostissa. Lajikkeesta taitaa riippua ainakin osittain tuo pitempi säilyvyys. Ja usein pienet säilyvät paremmin kuin kovin suuret.

Korstekurpitsani ja ihan isotkin kurpitsat ovat minulla kestäneet hämmästyttävän kauan.

Vasta tänä keväänä mätäni sellainen 25 cm halkaisijaltaan oleva oranssi käyttökurpitsa, joka oli viihtynyt ikkunalaudalla syksystä 2005! Olin vähän toivonut, että se olisi kuivunut paikkaansa, mutta ei onnistunut.

Pienet koristekurpitsat kuivuvat meillä pikemminkin sääntönä kuin poikkeuksena ihan itsestään muotonsa säilyttäen, mutta tietysti vahamainen pinta ja väri häviävät. Ne muuttuvat n. vuodessa vaalenharmaiksi.

En tiedä, mikä meidän olohuoneen lämpötila ja muut hyvät ominaisuudet kurpitsojen kannalta ovat. Minulla on satakunta kuivakurpitsaa koristeena isossa korissa. Jotkut olen spreijannut kultahileellä - lähinnä ne, joiden pintaväriin on jäänyt tummia laikkuja epätasaisen kuivumisprosesin takia.

Käytän niitä myös syyskranssien tekoon.

Sain tuliaisiksi maalta somia koristekurpitsoja, jotka kuivuvat nyt ikkunalaudalla.

Sattui tuollainen silmiin aamun lehdestä

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article901288.ab

Ajattelin että eikö tämä ole tälle puolelle sopiva kun eihän noi ole syötäviä kurpitsoja (?)

Onko kellään koristekurpitsaa kasvamassa? Kaipaisin tietoa pitääkö noita latvoa? Yksi on kasvanut muita huomattavasti nopeammin ja on 6 lehden komea varsi. Jos pitää latvoa niin kuinka paljon?

Uih, en ole vielä kylvänytkään. Ajattelin vasta vapun aikoihin, niin tein joskus aiemmin ja hyvin ehti kasvattaa luomuksiaan. Missä sitä sisällä pitäisi kun se venyy ja venyy...

Minä jätin pääsiäisenpyhille, sen pidempään en malta. Osa siemenistä täytyy varmaan jättää hätävaraksi jos jotain sattuu... silmän isku

Huomasin että kasvavat tosi nopsaan naurua Olenki viritellyt erilaisia tukikeppejä ja systeemejä. Milloin noita voi alkaa lannoittamaan?

Oiskohan kenelläkään tietoa tai kokemusta pullokurpitsan eli kalebassin kasvatuksesta? Minulla kaksi tainta, jotka kasvavat pituutta tosi vauhdilla. Pitäisikö latvoa ja kuinka suuren ruukun jatkossa tarvitsevat ? Entäpä millainen tuki olisi sopiva? Köynnöskasvihan tämä kuitenkin on.

Sanoisin että älä latvo sitten joskus kun kesä on lopuillaan mielestäni latvan voi katkaista muuten antaisin kasvaa.

Kurpitsoja ja kurkkuja ei latvota, korjatkaa jos olen väärässä.

Kalebassit tykkää kasvaa aurinkoisella seinustalla aivan kuten Hoyabella sanoi, kiipeävät naroja tai köynnöstukea myöten. Meillä pölytyksen suoritti varmaan yöperhoset koska kukinta aina oli yöllä. Olikohan lajike ominaisuus. Koristekurpitsaa et myöskään pidä latvoa muuten kuin jos kasvaa haitaksi asti suureksi loppukesällä.

Kiitos neuvoista.
Kurpitsa kasvakoon vaan latvomatta. Jospa laittaisin toisen taimista kuistille ja toisen sitten ulos seinustalle niin näkee miten viihtyvät.Meillä kun syksyllä voi olla jo varhain hyvinkin viileitä öitä niin kuistilla voisivat säästyä pidempään kylmyydeltä.