Kurpitsa: Koristekurpitsa, Cucurbita pepo

Tärkeintä on kastella tarpeeksi, nämä tykkäävät vedestä.

Onhan noita vanhoja siemeniä tullut kylvettyä, mutta silti minulle oli yllätys, että kurkun ja kurpitsan siemenet säilyttävät itävyytensä jopa 10 vuotta. Noin nimittäin väitetään yhdessä englantilaisessa puutarhalehdessä. Siinä oli pitkä lista perennojen, kasvisten ja puiden siemenistä.

Mistä on mahdollista löytää Koristekurpitsan siemeniä? Ei välttämättä nyt, mutta ensi kevättä ajatellen hymy

Koristekurpitsan siemeniä löytyy aika mukavasti ihan tavallisita siemenhyllyistä, kun silmä tarkkana tiirailee. Ja postimyynnistä. Itselläni ei ole ollut vaikeutta löytää, vaikka asun ihan maaseudulla.

Keväällä kannattaa huhuilla täällä, vaihdan myös siemeniä mielelläni tai jaan pussukoita. Yhteen pihaan ei mahdu kovin monta tainta kieli ulkoa

Siirsin tänne asiaankuuluvaan paikkaansa siemenissä käydyn keskustelun, koska jatkossa lajikeskustelua käydään vain yhdessä paikassa (matka siemenestä kasvattamisen ja varsinaisen kasvin kasvattamisen välillä on pieni). Siirretyt viestit tunnistaa punaisesta "siirretty" tekstistä, ja niihin muuttuu päiväykseksi siirtopäivämäärän päiväys.

Siirrettyjen viestien alkuperäiset päiväykset ovat huhtikuusta 2007 lähtien.

"Tuore" keskustelu alkaa tuosta pari viestiä ylempää, Eevaleenan 3.3.2008 kirjoittamasta viestistä. Siitä eteenpäin keskustelu on siis ajantasaista.

Cucurbita pepo Patissonit on ainakin syötäviä, niistä saa hyvää säilykettä.

Laitoin mielenkiinnosta itämään koristekurpitsan siemeniä ja taimia on nyt yli 10.Mihin ne kannattaisi pihalla laittaa?Ja ilmeisesti tarvii tuen mitä vasten kasvaa?

Ja onko nämä monivuotisia?

Ei ole monivuotinen ja tarvii tuen. Lämpöisessä paikassa kasvaa näilläkin leveyksillä kunnon köynökseksi.

Vieläkö koristekurpitsaa kerkeää kasvattaa, jos heti kylvää? Kasvaako se kuinka nopeasti, ajattelin et laittais hevosenp.... mullan sekaan niin varmaan kasvaisi siinä hyvin. Saako olla aurinkoisessa paikassa, mulla olis paikka johon olis melko suora paiste. Voinko laittaa tiheään vaikkapa kolme taimea, tulis tuuhea köynnös?

Jos en tuota hevop saa niin voisko sekoittaa mullan sekaan kanankakkarakeita, vai tuleeko sitten liian tujua?

Kannattaa kokeilla ehtiikö vielä, kyllä varmaan ainakin jonkinlaisen köynnöksen saa aikaiseksi, "hedelmien" valmistumisesta en ole varma. Minä kylvin palentuneiden tilalle uudet siemenet lauantaina ja toivon että ehtivät edes jollekin mallille. Loppukesästä tietää sitten ehtikö silmän isku

Taimivälisuositus oli kai pussissa 40-50 cm ja kasvupaikka aurinkoinen.

Minun kasvimaalleni ei mahtunut ihan kaikkia taimia kasvamaan vaan yksi koristekurpitsan taimi jäi “ylimääräiseksi”. Istutin sen isoon ruukkuun,mutta mietein nyt pölytystä. Pitääköhän minun käydä sutimassa kasvimaalla olevia kurpitsoja,jotta saan satoa ruukkuunkin,siis,jos nyt joskus edes kukkimaan ehtivät?

mun koristekurpitsan taimet kuoli heti kun pääsivät ulos.Sain ne istutettua ja sit tulikin kunnon vesisade ja ne on ihan nuupahtaneita. Harmittaa ankarasti, eikä enää oo siemeniäkään.

Minun noin kuukausi sitten kylvämä näyttää nyt tältä. Siirsin yhden ulos kasvamaan ja kasvihuoneeseen jäi vielä pari. Annan niiden varmaan kasvaakin kasvarissa kun noin hyvin siellä viihtyvät. Pari pakkasilta pelastunutta taimea on ulkona ihan rääpäleitä vielä vaikka on esikasvatettu.

Toivotaan Hannati että sinun taimet vielä virkistyy!

Huomenna aukee tyttökukka, vaan mahtaako sitten olla poikia tarjolla no-jaa

Kivan näkösiä on itse taimetkin. Kuvassa 2 kipaletta.

Kauankohan menee koristekurpitsalla kukinnasta valmiin “hedelmän” kasvamiseen? Mulla alkoi vasta viimeviikolla kukkiminen ja mietinkin,että saankohan yhtään koristetta syksyllä sisälle.

Kyllä yleensä ehtii, riippuu tietysti paljon ilmoista ja kuinka nopeasti se ensimmäinen halla iskee.

Koristekurpitsassa näkyy ensimmäiset nuput, toisessa penkissä sentään jo pari kukkaakin.

Ja pari yötä myöhemmin toisessa penkissä näyttää tältä...

Toinen taimi oli purkissa istutettuna. Nosti koko hökötyksen kasvariin ja toivon että saisin edes yhten koristekurpitsan...

Olis sittenkin pitänyt antaa näiden olla koko kesä kasvarissa... ärtynyt