kuinka kylmää teillä ehti olla? - vanhastaan muistan, etteivät kurkun eivätkä kurpitsan lehdet (eivätkä esim krassi ja daalia myöskään) kestä alle +4°C:sta.
Neljä kylmää yötä on nyt ollut. Pahimmillaan on ollut -0,2, viime yönäkin alle tuon neljä astetta. Maassa olleet krassit ja kesäkurpitsat ja ruukuissa daaliat on myös menneet…
Täällä kylmin yönä viikon aikana on ollut +1.7. Krassit penkissä eivät kuitenkaan paleltuneet. Sitähän ei tiedä sitten mikä lämpötila on ollut tuon kyseisen kukkapenkin kohdalla.
Edit: ai tämä olikin koristekurpitsaketju. Luin vaan, että säästä puhutaan=)
Hauskan näkönen kaveri..
Olisipa vielä ylöspäin:D
Noh...
Tollaisen kun saisikin -siis kasvimaalleen tietysti ;). Onko koristekurpitsavuosi ollut nyt surkea -kesä kun ei ole olut kummoinen. Laitoin typerästi vain yhden taimen kasvamaan ja nyt kurpitsani kyllä pontevasti kukkii -mutta vain yhden kerrallaan…eli ei paljon ole hyötyä. Vai pitäisikö olla jo alunperin vähintään kaksi eri kurpitsaa kasvamassa? Terveisin; ensikertalainen
Ja nyt halla vei senkin kasvin (ja juuri kun innoissani huomasin, että siellä yksi pieni kurpitsan alku lymyilee).
Elo/syystaitteen välisenä yönä mustu kaikki lehdet, tänään poimittiin sato talteen.
Tässä koristekurpitsani tänään. En taida saada sitä koristamaan syysistutuksia... No, ensi vuonna parempi onni.
Wau Tamarillo! Kuinka monta kasvia sinulla oli, että noin paljon sait koristekurpitsaa? Minulla kahdesta kasvista, jotka kylläkin molemmat kiemurtelivat kasvihuoneen kattopalkeissa monta metriä, tuli vain viisi hedelmää. Toinen kasveista teki vain tylsänmuotoisia, päärynännäköisiä aneemisia hedelmiä vaikka saman siemenpussin idätyksiä olivatkin.
Böö:
Kyllä tohon satoon vaadittiin useampi taimi. Joku parikyt istutin keväällä, osa tuotti osa ei. Noistakin osa sen verran pehmeitä ettei säily pitkään. Oisko vittä-seitsemää palloa ollut parhaimmillaan per taimi.
Miten mä tiedän koska kurpitsat ovat valmiita koska täällä ei tuskin halloja tule ikinä (olen siis kreikassa) Otin yhden hedelmän jo irti mut jotenkin tuntuu että sen olisi pitänyt viel olla kasvissa kiinni. Täällä on myös aika vaikeaa löytää viileämpi paikka kuivatukselle joten saan nyt nähdä miten käy.
Tuleeko muuten yhdestä kasvista vain samannäköisiä hedelmiä? Entäs kuinka paljon nuo tarvitsevat lannoitusta?
ps toivottvasti joku nyt ees lukee näitäkin viestejä
Colazo, lukee kyllä, tämä joku tälläkin hetkellä Vaan kun en tiedä koristekurpitsoista mitään, ja vielä vähemmän sitten niiden käyttäytymisestä Kreikassa. Pitäisikö kuukkeloida “kurpitsan kypsyys”, “kurpitsan kypsyminen” “kurpitsan poimiminen”… jotain tuollaista ja katsoa mitä sieltä tulee. Kai niiden kypsyys todetaan samalla tavalla oli kurpitsa mikä tahansa? Toivotaan sinulle parempaa vastausta kuin tämä!
Colazo, tässä ketjussa sivulla 1 on jotakin koristekurpitsoiden kypsyydestä.
(Halkaise yksi ja katso ovatko siemenet hyvin kehittyneet ja hedelmäliha höttöä?)
Hei, pitäiskös tämä Koristekurpitsa-osio olla kesäkukissa eikä vihanneksissa? Voiko niitä koristekurppia hyödyntää evästyksessä?
Voi. osalla taitaa vaan olla niin paksut kuoret, ettei syötävää paljon jää.
Osa koristekurpitsoista on ihan vaan koristetarkoituksiin, koska sisuksessa on niin vähän syötävaa, ettei niitä yleensä syödä vaikka olisivatkin syötaviä. Joitakin ns. talvikurpitsoita voi käyttää koristeena, mutta yleensä ne kasvatetaan syötäviksi (mm. Acorn Squash, Carnival Squash, Turban Squash).
Ai niitä voi syödä Mulla on tähän mennessä tullut vain yksi kurpitsa enkä viitsi alkaa sitä vielä leikkelemään. Pitää nyt katella mitä noista oikeen tulee.
Ai niin mulla on alkanut jo kellastumaan lehdet toisella kurpitsalla enkä oikeen tiedä mikä sitä vaivaa. Olen kastellut ja lannoitellut sitä reilusti. Voisiko johtua liiasta kastelusta vai tarvitseeko vieläkin lisää lannoitusta?
Kertoisiko joku tälle kurpitsalle nimen? Onhan tämä koristekurpitsa? Sain pienenä taimena, kasvoi hyvin ja teki neljä kurpitsaa. Voiko käyttää kurpitsapikkelsiin sekä ruokiin?