No , ei tää sitten halunnutkaan maata pitkin mennä ,… siinä tervaleppää kiertää !
Ihmettelin, että kuinka kurpitsat ei tänä vuonna kasva ollenkaan kokoa. Lähempi tutkimus paljasti ne koristekurpitsoiksi. Muutenkin tylsän näköisiä.
Erilaisia koristekurpitsoja.
Raidallista kaksosta tulossa
Tämmösiä tulossa. Oisin luullu että isompia oisivat, mut kai ne tuost viel kasvaa
Onko tämä joku koristekurpitsa?
Kaveri on kiivennyt lavakauluksen toiselta laidalta yli nurmikolle, metrin sitä pitkin, ja kaksi metriä ylös kuuseen. Tällä hetkellä sitten keikkuu jo yli sieltäkin...
Tämä on heinäkuussa otettu kuva. Väri on edelleen sama, mutta koko alkaa olla pienen jalkapallon kokoinen...
Ja vielä kukka. Lehdet on kesäkurpisan lehtiä paljon suuremmat ja teräväreunaisemmat, sekä uurteisemmat.
Mä en nyt yhtään muista millaset lehdet ja kurpitsat spagettikurpitsa tekee mut sen kasvutapa on tollanen rönsyävä.
Tuo kurpitsa näyttää samalta kun mun, joka nyt ilmeisesti on spagettikurpitsa.
Kuukkelista kuvahaulla spagettikurpitsa, öytyy huonosti tuon näköistä. Katso kurpitsaketjusta mun viestin linkistä klo 19.24 laitettu viesti. Eikös ole saman näköinen?
Kieltämättä näyttää samalta. Minä kylvin kesäkurpitsaa ja koristekurpitsaa. Nimilaput kävi ipanat nykimässä pois, mutta ajattelin nuo sitten isompana erottavani. Viimeistään, kun alkaa hedelmää pukkaamaan. Tuo mikä nyt on kasvanut metritolkulla on kasvattanut suurimman kurpitsan vähän pyöreämmäksi. Kellertynyt se ei vielä ole, vaan aika kermanvaalea ja hentoja raitoja. Tosiaan mitään hienoja villin näköisiä koristekurpitsoja ei ole näkynyt.
Mutta, jos se nyt onkin jokin kummallinen koristekurpitsalajike ja minä menen sen syömään, niin mitä haittaa siitä on? En raaskisi tuota isointa alkaa keittämään, ja testaamaan tuleeko siitä nauhaa. Mitä jos tuommosen keskenkasvuisen riipaisee keitinveteen, nauhoittuuko se? Jos nyt oiski spaghettimallia.
Spagettikurpitsa näyttää tältä raakana halkaistuna ja siemenet poistettuna, eli siinä on säikeet näkyvissä. Tämä säilyi yli talven ja meni uuniin vasta heinäkuun alussa. Spagettikurpitsojen väri vaihtelee, jotkut ovat ihan vaaleita ja joissakin on vähän raitoja. Malli on kuitenkin soikea ja kasvutapa köynnöstävä.
Kaikki spagettikurpitsat eivät ole köynnöstäviä, vaan on myös pensasmaisia, ja lukemani mukaan kaikki eivät myöskään ole sisältä "spagettia". Tässä kuvia ja kertomus yhdestä pensasmaisesta sortista. Minä kasvatin keväällä kolme tainta ruokakaupan spagettikurpitsan näköisen kurpitsan siemenistä, ja niistä kuuluu kasvaneen pensasmalliset kasvit, joilla on erilaiset lehdet kuin kesäkurpitsalla. Neuvoin istuttamaan seuraksi ja pölytysavuksi keltaisen kesäkurpitsan taimen, ja hyvin on toiminut - kaikki neljä tekevät nyt kurpitsoja ja kesäkurpitsasta on saanut jo maistiaisia.
Tässä nyt uusin kuva tuosta kummajaisesta. Millään ilveellä tuota ei voi soikeaksi sanoa. Koputtaessa alkaa tuntumaan jo kypsähköltä. Kuva vähän valehtelee väriä, tuo on alkanut muuttumaan vähän oranssiksi.
Tämä vissiin on kuitenkin koristekurpitsa? Kasvaa samasta juuresta. Oon varmaan kylvänyt aina kaksi siementä purkkiin. Tämäkin köynnöstää hyvinkin hanakkaan pitkin nurmikkoa ja tekee juuria matkalla.
Otatteko koristekurpitsat talteen kun net on mielestänne kypsiä ja kovia vai annatteko olla kasvissa kiinni myöhäseen syksyyn?
Sain työkaverilta keväällä kesäkurpitsan taimia, jotka paljastuivat sitten koristekurpitsoiksi… kasvarissahan nuo taimet sitten kasvoivat ja valloittivat melkoisen tilan. Kauniita keltaisia koristekurpitsoja ovat vaan mitä niillä nyt teen…? Laittakaas parhaat koristekurpitsa vinkit nyt kehiin…
Minun saalis koristekurpitsoista. Kylvin liian myöhään, vasta kesäkuussa suoraan kuivan kompostin päälle. Ens keväänä uudestaan, niitä oli niin kiva seurata.
Hauskat kurpitsat, muistuttaa jotenkin kukkia
Hokimammalle: laitetaan koristekurpitsat koristeeksi pöydälle Liiat annetaan kavereille syyskoristeiksi.