Spagettikurpitsa on hunajamelonia ulkomuodoltaan muistuttava keltahedelmäinen miedon makuinen kurpitsa. Spagettikurpitsan malto muuttuu kypsennettäessä spagettimaiseksi. Siemeniä ei syödä.
Luin juuri, että spagettikurpitsakin on oikeasti kesäkurpitsa.
Tartteeks spagettikurpitsaa pölyttää? Entä pölyttyykö spagettikurpitsat ja muut kesäkurpitsat ristiin?
Onks spagettikurpitsan kasvatus samanlaista kuin kesäkurpitsankin - meinaan ettei sitäkään leikellä jne.
Ei taia enää löytyä spagettikurpan ystäviä.
löytyy, mutta jäi tänä kesänä kovin yksipuoliseksi ystävyys: ainoakaan kesäkurpitsa ei sevinnyt kadosta. ja jos olisi 11.6. selvinnytkin, niin 1.9. olisi mennyt kuitenkin.
kyllä se pölytyksen tarvitsee (ötökät ovat meillä asian hoitaneet). - enpä osaa sanoa pölyttyvätkö ristiin. ehkä, kun kerran ovat läheisä toinen toisilleen.
on se periaatteessa samanlaista, mutta kun toisin kuin esim zucchini ja gold rush, jotka kasvavat puskan tapaan, spagetti kasvattaa tolkuttoman pitkiä versoja. olen minä niitä leikellyt muutaman kurpitsan jälkeen, etten pienellä pihallani ihan niihin sotkeudu.
Onkos tuo spagettikurpitsa sitten toivoton tapaus, vai oliko tää sille huono kesä?
Heitänkö toivorikkauteni jo nyt, kun en oo vielä ees kylväny?
säästä siemenet ensi kevääseen:-)
normaalikesänä = ei raekuuroa tuottaa satoa enemmän kuin tarpeeksi. kaksi kesää kun viljelet, jätät kolmantena väliin. välikesän jälkeen maistuu taas. on erinomaisen hyvää itseasiassa, mutta ylituotantoa ei oikein pysty välttämään, vaikka vaan yhtä tainta kasvattelee.
Ei oo ainakaan mulla kolmekaan kurppatainta saanut aikaan ylituotantoa. Niin on kukat tulleet epätahdissa. Siksi kysyinkin, että kelpaako kesäkurpat ja spagettikurpat toistensa pölyttäjiks.
voi kun osaisin tuohon vastata. en ole seurannut asiaa. kun spaghetti tuottaa hyvin, en ole välittänyt pitää lukua kukista. - totta kuitenkin, että melkein joka vuosi on kaverina ollut joku toinen kesäkurpitsa (zucchini piti olla tänä vuonna). ehkäpä se sitten on varmistanut pölytyksen. varmaksi en osaa sanoa. jospa ensi kesänä tarkkailisin sitten minäkin, kummanlaiset kummassakin yhtäaikaa kukkivat:_)
Ei tullut ylituotantoa meilläkään tänä kesänä.
Minulla oli samassa kurppapenkissä 2 tavallista vihreää kesäkurpitsaa ja 1 spagetti. En tiiä kuka pölytti ja ketä, huono kesä oli joka tapauksessa. Kukkivat kyllä ihan kiitettävästi, mutta satoa tuli tosi huonosti: spagetteja 1 kunnollisen kokoinen ja kesäkurppia 2 + 2 (jälkimmäiset vielä kasvamassa...)
Ja se spagetti tosiaan luikerteli ihan muualla kuin mihin oli alun perin tällätty...
Olin kyllä hämmästynyt miten hyvää tuo spagettikurppa oli raakana, tosi makeaa!
Mieskin sanoi että ihan kun hunajamelonia söisi...
Weikko, kesis ja spagetti pölyttää toisensa mainiosti, molemmat Cucurbita Pepo sukua(vai onks se suku ryhmä tai mikä lie)
Naapuripalstalla spagetti tuottanut aika kivasti tänä vuonna, harsoja käyttivät koko alkukauden ja taas hedelmöittymisen jälkeen kun alkoi kylmät yöt.
Koitan kaivaa jostain noi ristiinpölytystaulukot tänne niin näkee mitkä jeesaa toisiaan jos ei itse jaksa heilua pellolla sivellin kädessä.
Eli laitan ens kesäx spagettikurppaa, gold rushia ja diamanttia. Laitan varmaan vuorotellen eri lajikkeita; jaa, muutta eihän se onnaa, jos toi spagetti kasvaa hillittömästi.
Gold rushheihin tuli luokkaa lähes puolen metrin varret maata myöten.
Tuo että spagettia voi syödä raakana oli mielenkiintoinen juttu. Onkos spagettiakin useita lajikkeita??? Luulis.
kiitos tamarillo jo tuosta vahvistuksesta. - ei tarvitse tarkkailla kukintaa ensi kesänäkään. toivoa vaan, että oikea kesä tulee ja sekä spagetti että muut kesät tuottaisivat taas runsasta satoa entiseen malliin.
Tamarillolle jo etukäteen isokiitos ristiinpölytystaulukoista! ikinä kuullutkaan…
Mää pölyttelen vähän niin ku varman päälle.
Pölytysmatematiikkaa:
C. Pepo-C.Pepo
C.Pepo-C.Mixta
C.Pepo-C.Mochata
C.Mochata-C.Mochata
C.Mixta-C.Mixta
C.Maxima-C.Maxima
C.Maxima-C.Mochata
Eli kun niitä siemenpusseja tutkii niin kaikki Pepot crossaa keskenään, Pepot Mixtan ja Mochatan kanssa. Maxima omien kanssa ja Mochatan kanssa.
Tuosta ei löytynyt varmaa tietoa miten herkästi lajien välillä pölyttyvät mutta oman lajin sisällä täysin villisti vaikka olisivat kuinka erinäköisiä/kokoisia/muotoisia/värisiä.
Eli kesis-spagetti-perushalloween kurppa jne.
Atlantin jätin voi sitten risteyttää vaikka Blue hubbardin tai Uchiki Kurin kanssa.
Noista sitten värkkäämään aivan uusia F1 sukupolvia oman mieltymyksen mukaan.
Keltainen kesis-oikein oranssi halloweenkurppa(pepo) vois tuottaa mielenkiintoisia jälkeläisiä seuraavana vuonna.
Ja juu, mie mitään oikeata taulukkoa saanu tänne linkitettyä, toivottavasti tuosta joku sai selvää.
Juu, kiitokset tuosta listasta. Se on suureen apuun. Kiitos
Pyysin myyjältä kesäkurpitsan taimen pari viikkoa sitten. Sain vaalean vihreän hontelon puoli metriä pitkän laihan taimen. Nyt siinä hennossa varressa on varmaan 6 kukannuppua. Eihän tollanen varsi kestä mitään kurpitsaa.
Lisäksi löysin juuresta lapun missä luki Spagetti kurpitsa? MInkälainen siitä tulee ja kuuluuko se kesäkurpitsan lajeihin?
Laitoin ison vadin pohjalle kiviä ja reiät. Sekoitin Biolanin mustaa multaa ja kahvinsuodatinpusseja, hedelmän kuoria ja ruohosilppua ja sekoitin ne keskenään. Onko seos oikea ja miksi taimen varsi juuresta on vain 0.8 cm?
Kurpitsat ovat ihan uusi laji minulle, olen kasvattanut vaan yrttejä. Siitä johtuu hölmöt kysymykseni;)
Spagettikurpitsa on käsittääkseni sellainen talvikurpitsa, joka korjataan vasta satokauden lopussa. Sen käyttö on vähän poikkeavaa muista kurpitsoista, sillä sisustan ‘narut’ syödään spagetin tapaan.
Kyllä minä korjaan spagettikurpitsaa heti kun se alkaa olla sopivan kokoinen eli sellainen noin 20-25 cm pituudeltaan. Sisus muuttuu “nuudelimaiseksi” kypsentäessä, sen voi tehdä mikrossa tai uunissa. Kurpitsa siis puoliksi, kypsennys, soosit päälle ja eikun syömään. Jos hakusanaksi laittaa spegettikurpitsa niin löytynee luettavaa.
eikö talvikurpitsan tuntomerkkejä ole kohtuu vahva kuori ja hyvä säilyvyys? - spagettikurpitsa ei noita ehtoja täytä. kesäkurpitsana minä sitä aina olen pitänyt ja sen mukaisesti kerännyt satoa sitä mukaan, kun kurpitsat ovat ehtineet mukavan kokoisiksi.